Alle foto: Svartlamon kunst- og kulturbarnehage
Det levende språket – å skape gode språkmiljøer for alle barn i barnehagen
Et prosjekt om hvordan man kan jobbe med språk gjennom estetiske læringsprosesser. Barna undersøker frukt, blomster og dyr, og uttrykker seg gjennom tegning, leire og gjenbruksmateriell. Svartlamon kunst- og kulturbarnehage vant Den nasjonale barnehageprisen for kunst og kultur i 2015 med dette prosjektet.
Gjennom dette prosjektet setter barnehagen språkmiljø på agendaen gjennom estetiske læringsprosesser. Ved å utforske sanselige opplevelser sammen har barna satt ord på spørsmål de har undret seg over rundt erfaringer med oppblåste sauelunger og mysteriet om hva som befinner seg innenfor skallet til et granateple. Gjennom estetiske uttrykk har barna satt ord på hva som opptok deres interesse.
Arbeidsmåte
Barnehagen er inspirert av Reggio Emilias pedagogiske filosofi og har fokus på hundrespråklighet, delaktighet og pedagogisk dokumentasjon. I dette prosjektet har det vært et spesielt fokus på det verbale språket gjennom å synliggjøre forholdet mellom praktisk handling og utvikling av barns tenkning og språk. Prosjektet er et bidrag i debatten om kartlegging av språk, der barnehagen har utviklet sin egen arbeidsmåte der samarbeid barna imellom er et viktig prinsipp. Som pedagogisk dokumentasjon har barnehagen skapt et hefte som vise hvordan de har jobbet gjennom et helt år. Denne prosjektbeskrivelsen er et utdrag av innholdet.
Hvorfor velger vi å fokusere på barnas verbale språk i et slikt prosjekt?
Det er vel dokumentert at små barn lærer språk aller best gjennom naturlig lek og utforskning sammen med andre. Denne overbevisningen har vi alltid hatt i vårt arbeid med barn i Svartlamon barnehage. Det er en av grunnene til at vi alltid forsøker å skape miljøer for barna som nettopp kan være stimuli for å utvikle mange kunnskaper. Også det verbale språket.
Da Rådmannen i Trondheim kommune for 3 år siden bestemte å sette i verk et forsøk med testing av fremmedspråklige skolestartere var vi tidlig ute med å markere vår motstand. Vi er overbeviste om at kartlegging eller testing setter subjektive opplevelser og tanker i andre rekke. Og at praktisk handling, utforskning, kreativitet må innlemmes i en allmenn forståelse av kunnskap, der barn og unges læringspotensial sees i et demokratisk perspektiv. Vi mener å se en profesjon som vår som nærmest står i spagat mellom faglig skjønn og menneskelighet på den ene siden og statlige og kommunale føringer og pålegg på den andre. Barnet som subjekt og som aktiv aktør i eget liv, kommer i skyggen av politikeres behov for å være flinkest i klassen.
Derfor valgte vi å ha en spesiell fokus på det verbale språket. Kunnskap og læring er ikke en individuell sak, men skapes og defineres sammen med andre. Det er derfor ingen mening i å lage isolerte programmer for barn med et annet morsmål. Disse barna skal lære sammen med de andre, og ofte har vi da valgt å organisere aktivitetene i mindre grupper. Det var også hovedgrunnen til at prosjektets undertittel ble «å skape god språkmiljøer for ALLE barn i barnehagen».
Vi har valgt å trekke fram og synliggjøre forholdet mellom praktisk handling og utvikling av barns tenkning og språk. De yngste barnas utvikling viser denne sammenhengen med stor tydelighet, hvis man retter oppmerksomheten mot dem. Men også for de eldre barna og de unge er utvikling av kreativitet knyttet til konkret eksperimentering, utprøving og refleksjon. Gjennom denne dokumentasjonen ønsker vi å gi et visuelt, kraftig og engasjerende bidrag for å vitalisere debatten om språkutvikling hos de yngste barna i barnehagen og den stadig pågående debatten om økt kontroll gjennom kartlegging.
Ann Sylvi Olsen
Styrer