Nytt skoleår – ny inspirasjon
Første skoledag er overstått – og vi gleder oss til å ta fatt på året!
Vi er godt i gang med å hente inn og produsere læringsressurser som består av både undervisningsopplegg, fagartikler og videoer. Under ser du et utvalg av de nyeste ressursene samt informasjon om øvrig aktivitet ved senteret i høst.
Fra søppeldynga til Kramboden
Elevene ved Bodin videregående skole i Bodø kan se tilbake på halvannet spennende år med ungdomsbedriften «Kramboden» ved Nordland kultursenter. Her har elever med behov for ekstra tilrettelegging fått en alternativ opplæringsarena.
Naturvev – å skape i natur
Ressursen er en av flere deler i temapakken Å skape i natur
La elevene/barna oppleve skaperglede, engasjement og utforskertrang ute i naturen! I dette opplegget er naturen klasserommet og materialene ville vekster.
Slampoesi – Min mening er viktig!
Denne oppgaven er et gruppearbeid hvor elevene skal jobbe tverrfaglig i norsk og musikk. Elevene skal skrive en rap eller slampoesi, samt programmere en rytme eller beat til teksten sin. De to delene skal så settes sammen via et vokalopptak, til et endelig produkt.
Ny temapakke om tegning
I løpet av høsten publiseres vår nye temapakke om tegning. Pakken vil bestå av fagartikler, undervisningsopplegg og videoer. Følg med på vår nettside!
Ny bok! Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid
Hvordan kan kunstfagene bidra til opplevelse, kunnskap, glede, trivsel og inkludering for barn med særlige behov i barnehage, skole og på andre arenaer? I denne boka møtes to fagfelt – kunstfeltet og det spesialpedagogiske feltet.
Seniorrådgiver Ragnhild Merete Hassel ved KKS er sammen med Natallia Bahdanovich Hanssen, professor i spesialpedagogikk ved Nord universitet, Torgeir Haugen, litteraturviter fra OsloMet-storbyuniversitetet og Morten Sæther, dosent i musikkpedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole, redaktører for boken.
Undervisningsopplegg – Skeivt kulturår
«Skeivt kulturår som tema, angår i høyeste grad elevene. Det handler jo om identitetsproblematikk. Dette treffer elevene, som ble gira fra første stund», forteller Ingrid Solbakken, lektor ved Polarsirkelen vgs. I løpet av høsten vil vi publisere to undervisningsopplegg basert på elevarbeid fra Polarsirkelen vgs.