Utsnitt av Fridas akrylmaleri. Foto: H. Hermansen
Queer Art – elevers fortolkninger og bildeuttrykk
«Skeivt kulturår som tema angår i høyeste grad elevene. Det handler jo om identitetsproblematikk. Dette treffer elevene, som ble gira fra første stund», forteller Ingrid Solbakken, tidligere lektor ved Polarsirkelen vgs. Solbakken har arbeidet sammen med elevene om Skeivt kulturår og Queer Art i faget kunst og skapende arbeid.
Tekst og foto: Hilde Hermansen, seniorrådgiver KKS
Undervisningsopplegget, slik det beskrives under Gjennomføring, baserer seg på lærernes oppgaveformulering og elevenes kommentarer. Med dette introduseres både en oppgave for fremtidig bruk og en retrospektiv presentasjon av elevenes ferdige arbeider.
I 2022 er det 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge. Dette markeres og feires over hele landet under Skeivt kulturår 2022.
«Skeive, mangfoldige og provokative fortellinger og ideer er viktige for vår kreativitet, toleranse og utvikling. Skeivt omfatter mer enn seksualitet. Det handler om å skape seg frisoner, rom for å være hvem du vil, utfordre normer og kanon.», skriver Nasjonalmuseet på sine nettsider.
For elever og lærere på Polarsirkelen videregående skole handler det om at kunstuttrykk kan åpne for følelser og at kunst kan synliggjøre, kommentere og sette spørsmålstegn ved aktuelle problemstillinger i samfunnet. Det handler også om å utvikle både selvinnsikt og mot til å ytre seg.
Oppgave
Utfordringen elevene fikk var å lage et bildeuttrykk i valgfri teknikk. De ferdige arbeidene skulle stilles ut på Helgeland Museum, avdeling Rana, der elevene fikk ansvar for selve utstillingsdesignet.
Oppgaven innebærer at elevene planlegger, utvikler og dokumenterer en kunstnerisk prosess fra idé til ferdig produkt. De skal eksperimentere med ulike visuelle virkemiddel, materiale og teknikker og vurdere sine ferdige arbeider. Elevene skal også skal reflektere over bruken av visuelle og estetiske virkemiddel, materiale og teknikker i utvikling av eget kunstuttrykk, samt begrunne sine valg.
Prosess
- Logg: Formuler dine tanker skriftlig underveis i prosessen
- Undersøke tematikken ved bruk av digitale og analoge kilder
- Lage et moodboard som viser kilder til inspirasjon
- Tegne skisser, og utforske ulike redskap og teknikker
- Velge format og bearbeide motiv og komposisjon
- Videreføre egen ide og skape et ferdig bildeuttrykk
- Skriftlig og muntlig refleksjon og begrunnelse for valg
- Presentere ferdige arbeider i en utstilling
Elevenes bildeuttrykk
«Det var en veldig fri oppgave. Det finnes jo så utrolig mange måter å være queer på, og vi kunne utforske alt som var innenfor tematikken», sier elevene. Kaja forteller at hun gjorde et digitalt søk på queer art, «men det jeg innså var at her vi bor er det ikke mange representasjon av queer art, egentlig», sier hun.
Gøril forteller at hun valgte å male en person som står inne på sitt eget rom og ser seg selv i speilet. Personen er på et privat område. Han er ikke ute; vil ikke være offentlig med sin legning. «Jeg valgte å fokusere på det å være trans og ikke helt våge å vise hvem du er. Rommet personen står i er veldig grått, mens speilet har gull, glitter og trans-flaggets farger i bakgrunnen. De samme fargene er brukt på klærne hans. Det mørke rommet står i kontrast til de lyse fargene i speilet», sier hun.
«Pride handler om så mye mer enn kjønn», påpeker Kaja, som valgte sommerfugler som motiv. «Sommerfugler representerer frihet for meg; at man har frihet til å være den man er», sier hun og forteller at sommerfuglene er malt i fargene til ulike flagg, som sorterer under regnbueflagget.
Elevene synes det er bra at de får stille ut maleriene sine på et museum: «Jeg synes det er fint at bildene henger der for da får andre muligheten til å se det vi har laget. Kanskje kjenner noen seg igjen i det de ser og tenker at slik føler jeg det også eller det er sånn jeg også er, og så føler de seg representert. Det synes jeg er fint!», uttaler en av elevene.
- Demokrati, mangfold og pride (Udir)
- Kunnskapsstatus om kjønnsrelatert mobbing blant barn og unge (Udir)
- Amnesty Internationals undervisningsopplegg LHBT
- Når skeiv kunst skal vises frem, så skjer det veldig ofte utenfra (nrk.no)
- Begrepene skeiv og queer (Store norske leksikon)
- SKEIVT ARKIV Nasjonalt kunnskapssenter for skeiv historie
- Skeivt kunst og kultursenter, Oslo
- Skeivt kulturår-feiring for hele landet (Nasjonalmuseet)
- Ut av skapet (NRK)
- Pride-feiring (NRK nyheter)
- FRI. Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold
Skeive uttrykk i foto og grafikk
«Det var vanskelig. Fordi det var så mye….Queer Art handler jo om mer enn regnbueflagg og at to av samme...
Marie Høeg; en fargerik pioner
Portrettet ovenfor er tatt for over 100 år siden og viser fotografen Marie Høeg. Blikket hennes ser fast og direkte...
Foto og iscenesettelse
Teksten Marie Høeg; en fargerik pioner gir en introduksjon til Marie Høegs betydning som kvinnesaksaktivist og fotograf rett før og...
Fotografisk lek med stereotypier
Dette undervisningsopplegget (5.-7.årstrinn) legger opp til at elevene skal reflektere over og eksperimentere med begrep som feminin, maskulin, androgyn og kjønnsstereotypier. Teksten Marie Høeg;...