Pønk – plast – protest! – slagord, plakat og plastfunksjon

Med utgangspunkt i teknikken ”plastfusion” og pønkens formspråk, skal elevene jobbe med å lage slagord i saker de ønsker å kjempe for. Eleven skal få erfaring med å bruke gjenbruksmaterialer i arbeid med slagord og plakater.
Elevene skal få erfaring med:
- Å bruke gjenbruksmaterialer i arbeid med slagord og plakater og få kunnskap om materialet plast, produksjon og miljøkonsekvenser
- Pønkens formspråk på plakater og trykksaker
- Arbeid med egne slagord, – hva er et slagord?
- Estetiske virkemidler og begreper
- Gå gjennom en kreativ designprosess fra innføring i teknikk, idé- og skissearbeid,
bearbeiding, utprøving i materialer, forstørring av utkast og ferdigstilling - Vurdere estetiske løsninger og eget arbeid
- Presentere sitt arbeide muntlig
- Lage en helhetlig utstilling som formidler både prosess og produkt i samarbeid med lærer og medelever
- Gi uttrykk for egne meninger og holdninger
Prosessen:
Innføring i teknikken, eksperimentering, lek med logoer, ord, farger og mønster fra innsamlede plastposer.
Innføring i teknikken ”Plastfusion»
![]() |
Samle masse plastposer og forskjellige plastkvaliteter |
![]() |
Klipp ut en ganske stor bit plast, gjerne en litt kraftig kvalitet som underlag |
![]() |
Legg på biter utklippet plast, prøv forskjellige kvaliteter |
![]() |
Bakepapir (matpapir funker ikke like bra) |
![]() |
Strykejern |
![]() |
Prøv deg fram med varmen, her er det satt på 2 (Start med nivå 1-2 og jobb deg gradvis oppover i stedet for å begynne med altfor høy temperatur.) |
![]() |
Legg bakepapir under OG over plasten |
![]() |
Bakepapiret må dekke helt, ellers smelter plasten fast i jernet |
![]() |
Stryk oppå bakepapiret, vær hele tiden i bevegelse og trykk godt ned. Sørg for god lufting – det kan være stoffer i den smeltede plasten som man ikke bør innhalere mye av. |
![]() |
Dra forsiktig av papiret, sjekk om lagene har smeltet, stryk mer og juster varmen |
![]() |
Bakepapiret må dekke helt, ellers smelter plasten fast i jernet |
![]() |
Stryk oppå bakepapiret, vær hele tiden i bevegelse og trykk godt ned. Sørg for god lufting – det kan være stoffer i den smeltede plasten som man ikke bør innhalere mye av. |
![]() |
Dra forsiktig av papiret, sjekk om lagene har smeltet, stryk mer og juster varmen
|
![]() |
Jo tykkere plast, jo lenger smeltetid – her nekter sugerøret både å smelte og holde seg på plass |
![]() |
Biter som flytter seg eller lett blir statiske, kan teipes fast, for teipen smelter også |
![]() |
Legger på litt ekstra blader for å prøve å få festet sugerøret – ny stryking.
Det er tydeligvis ikke nok. Legger da ett blått lag med plast under |
![]() |
Nå er sugerøret i alle fall innkapslet i plast, selv om det ikke smeltet så lett.
Tilsett et ønsket motiv…kanskje en sjiraff? |
NB: For å unngå at plastbildet krøller seg, kan du legge en flat, tung plate på bildet rett etter strykingen – mens det er varmt. Dette kan også gjøres etter at bildet er ferdig – stryk over hele flaten slik at den blir varm og legg platen kjapt på, oppå bakepapiret. |
Forslag til et undervisningsopplegg med plastfusjon som teknikk:
1) Oppgaven introduseres, lærer viser eksempler som viser pønkens ”antiestetiske” særtrekk i form av musikk, plakater og trykksaker, tankesett og opprør, klær, hår og livsførsel
2) Idéarbeid med slagord, mange alternativer vurderes – kampsak og lek med ord
(Eleven innhenter informasjon i valgfri kampsak og utarbeider sitt eget slagord)
3) Lærer formidler kunnskap om hvilke estetiske virkemidler elevene kan ta i bruk, med utgangspunkt i pønkens formspråk, og kan legge vekt på faguttrykk som:
- Uttrykk -ekspressivitet
- Farger
- Kontraster
- Komposisjon
- Tekstur
- Diagonale, horisontale og vertikale linjer
- Format
4) Skisser på utforming av slagord lages, – som viser forskjellige estetiske løsninger, bruk gjerne utklippede bokstaver og ord for å prøve ut løsninger – de forskjellige uttrykkene kan fotograferes og så kan ordene/bokstavene/bildeelementene flyttes på – legg vekt på å prøve ut mange
forskjellige løsninger
5) Legg vekt på at elevene skal se på alle materialprøver og eksperimentering som en viktig del av prosessen – til og med de forsøkene som man ikke går videre med
6) Eleven får øving i å begrunne sitt eget formspråk i forhold til pønkens formspråk og innhold i slagord
7) Utkast i lite format til slagord lages i ”plastfusion”-teknikken, ved hjelp av logoer, farger osv. fra de innsamlede plastposene
8) Det lille utkastet skal så overføres til stort format, som også skal lages i plastfusion-teknikken. Utkastet kan for eksempel overføres via overhead. Elevene må nå lage teksten/bokstavene/billedelementene selv – de kan ikke lenger klippe ut ferdige bokstaver/logoer. Kan man kanskje smelte sammen store plast”flak” i de fargene man vil bruke og så klippe ut formelementene av disse? Husk å minne dem på pønkerens holdning til å gjøre ting selv – det er IKKE FINT som er målsetningen. Minn elevene på antiestetikk.
9) Utstilling, refleksjon, vurdering
• Vise ditt slagord i full størrelse
• Vise forarbeid – utprøvninger og skisser
• Alle elevene forteller om sitt slagord, saken, prosessen og virkemidlene
• Pønkere, champagnebrus og saltstenger
Plan og forlag til progresjon for gjennomføring:
1. skoletime
- Innføring i teknikk/materialkunnskap
- Lærer formidler kunnskap om plastproduksjon, ressursbruk og
miljøkonsekvenser - Elevene eksperimenterer med teknikken – leker og lager
materialprøver
2. skoletime
- Lærer presenterer oppgaven med
inspirerende eksempler – se tilleggsressurser - Idéarbeid med slagord, mange
alternativer vurderes – kampsak og lek
med ord
3. skoletime
- Lærer formidler kunnskap om hvilke
estetiske virkemidler elevene kan ta i
bruk - Elevene får praktisk erfaring med de
forskjellige estetiske virkemidlene
4. skoletime
- Skisser på utforming av slagord lages
- Eleven får øving i å begrunne sitt formspråk i forhold til pønkens
formspråk og innhold i slagord - Utkast i lite format til slagord lages i
”plastfusion”-teknikken påbegynnes
5. skoletime
- Utkast i lite format til slagord gjøres
ferdig - Det lille utkastet overføres til stort
format - Alt gjøres klart til utstilling
6. skoletime
- Utstilling, refleksjon, vurdering
- Vise ditt slagord i full størrelse
- Vise forarbeid – utprøvninger og skisser
- Alle elevene forteller om sitt slagord, saken, prosessen og virkemidlene
- Møt opp med pønkete klær og oppførsel
- Champagnebrus og saltstenger
Eksempler på slagord:
- ”Make love, not war”
- «Ulike mennesker. Like muligheter»
- ”Frihed. Lighed. Broderskap”
- “Små steg går også framover”
- ”Ja til et fargerikt fellesskap”
- ”End the war in Vietnam NOW”
- ”Ikke mobb kameraten min”
- ”Ingen rasister i våre gater”
- «Hele folket i arbeid» • ”Speak out for those who can’t”
- «By og land – hand i hand» • ”Come together in peace”
- «Del godene» • ”Stem konservativt. Ellers dreper jeg kattungen”
- «Ta vare på livet» • ”Ja til pels – på dyr!”
- ”La elva leve” • ”Tomme ord redder ikke klima!”
- «Med hjerte for hele landet» • ”Kjøp mindre, råkk mer”
- «Vi skal farge Norge rødt»
- ”Kjøtt er mord”
- «Ulike mennesker. Like muligheter»
Fagbegrep
uttrykk/ ekspressivitet | Kontrast | Komposisjon |
Tekstur | Diagonale, horisontale og vertikale linjer | Format |
Vurdering
Innhold og formuleringer i vurderingsskjemaet vil variere ut i fra hva lærer velger gå gjennom og fokusere på i undervisningen
Med utgangspunkt i teknikken ”plastfusion” og punkens formspråk, skal elevene jobbe med å lage slagord i saker de synes er urettferdig |
Lav• beskriver |
Middels• velger |
Høy• vurderer |
Lære teknikken med å smelte sammen plast og eksperimentere med denne Ta vare på og utnytte plastmaterialene i størst mulig grad i prosessen |
|||
Utarbeiding av eget slagord | |||
Bruke elementer fra pønkens formspråk |
|||
Bruke estetiske virkemidler som forsterker budskapet i slagordet |
|||
Kreativitet, humor og lekenhet i prosessen |
|||
Muntlig bruk av faguttrykk i presentasjonen av ditt arbeid |
|||
Eksempel til slutt.
For moro skyld kan |
eks.
Lite engasjement og |
eks.
God vilje og ganske |
eks.
Helt vilt! Pønken er altså |
Tilleggsressurser
Lenker til inspirasjon:
NRK har laget serien PUNX. En serie om norsk punk, new wave, hardcore og postpunk fra 1977 og frem til i dag. Serien har fem episoder, her kan du som lærer velge ut segmenter å vise frem i klassen.
La elevene søke på nett etter inspirasjon. Gjerne med søkeord som:
Punkrock | Pønkrock | The Ramones |
Oljeutvinning i Lofoten | Alta- utbyggingen | Fremtiden i våre hender |
Blitz | Sex Pistols | WWF |
Stort bildemateriale av hanekammer. Artikkel hos Vice: The Epic Mohawks of Punk Rock bowling
Musikkvideoen nedenfor viser interessant tekstelementer: