Gå til hovedinnhold
Barn studerer små steiner som ligger på en stor stein.

Nye spor på gamle stier- kunst og kultur i barnehagens nærmiljø

Prosjektet «Nye spor på gamle stier» er en vandring med 0-3årsgruppa i kunst og kultur i nærmiljøet. Barna er, i vandringen og med sine egne kunstuttrykk, med på å sette sine spor i et nærmiljø som kan by på mye kunst og kultur.

Tekst og foto: Eidsfoss barnehage

Mål for prosjektet

  • Barna skal få møte profesjonell kunst og kultur
  • Barna skal få kjennskap til stedets historie
  • Barna skal få sette sine spor i nærmiljøet og få et eierforhold til det
  • Gi inspirasjon til å uttrykke seg estetisk

Bakgrunn for prosjektet

Eidsfoss er et gammelt kulturhistorisk samfunn som har sine røtter i jernverksindustri etablert i 1697. Eidsfoss blir sett på som et ”Røros” i Vestfold. Stedet har mange gamle, godt bevarte, bygninger som var knyttet til dette samfunnet. For ca. 100 år siden gikk det også jernbane til Eidsfoss. Samtidig har
det også vokst fram et kunstnersamfunn på Eidsfoss. Eidsfoss barnehage har vært drevet i 26 år og er en del av dette unike nærmiljøet. Vi har i alle disse åra arbeidet med kunst og kultur. Det er først det siste året at vi har satt det inn i dette konkrete prosjektet som heter ”Nye spor på gamle stier”. En kultursti går rett forbi barnehagen. I sommerhalvåret går det mange turister og guidede grupper forbi barnehagen. Vi setter nye spor med vår kreativitet, samtidig som vi går på gamle stier. Vi får med oss både ny kunst og kulturhistorie.

Arbeidsmåte

Eidsfoss barnehage har følgende visjon: En kulturbarnehage på et kulturhistorisk sted. Vi vil at barna skal få møte profesjonell kunst av alle slag og selv uttrykke seg estetisk. Vår holdning er at alle barn fra 0-6 år kan presenteres for kunst og kultur og ta imot det på sin måte. For gruppen 0-3 år er det viktig at de får brukt sine sanser i møte med kunst og kultur i nærmiljøet. Ved å gå, å se, kjenne på, lytte og ved å aktivt bruke materialer, er de med på barnehagens kulturprosjekt på sin kroppslige måte.

Gjennomføring

Dette er et prosjekt som har blitt gjennomført og som gjennomføres som et program for barna i Eidsfoss barnehage. I denne presentasjonen tar vi for oss det vi gjør med barna fra 0-3 år. Prosjektet er en vandring i kunst og kultur. Mens 3-6 års gruppa har stor omkrets på sine kunst – og kulturhistoriske vandringer på Eidsfoss, har vi begrenset vandringen for 0-3 års gruppa til en runde på kulturstien på ca. 500 meter. I denne gruppa er det barn mellom 1-3 år som tar beina fatt og har stor glede av denne runden, men som ikke kan gå altfor langt. Barna setter spor på kulturstien.

Røde sko og støvler står på en stubbe.

Første stoppested

Er starten på barnas kunst og kulturvandring. Rett utenfor porten går kulturstien. Der står det en stubbe med barnestøvler og barnesko på. Det symboliserer de små føttene som vandrer på gamle stier på Eidsfoss og som setter sine spor ved å gå og ved sine kunstuttrykk langs stien.

Troll laget av stein ute i skogen.

Andre stoppested

Ved det store trollet. Trollet ble til ved at det skulle felles en stor ask rett ved barnehagen. Vi så en mulighet til å få stammen innenfor gjerdet til å klatre på, og å bruke rota til troll. De eldste barna lagde øyne på rota. De diktet også eventyret om asketrollet. 1- 3 åringene løper fort ned til trollet. Trollet kan brukes til å klatre på. For en 2-åring er det en seier å klare dette. Først og
fremst er dette et fortellersted. Vi har plassert noen stubber foran trollet. Her setter vi oss ned og forteller eventyr. Det er ofte eventyret om Bukkene Bruse som blir fortalt. På denne måten får barna her del i eventyrskatter eller andre fortelleropplevelser.

Barnetegninger henger på et gjerde.

Tredje stoppested

Kulturstien går langs barnehagens gjerde. Her henger vi opp malerier og tegninger laget av barna. Det er fint å se på de andre barnas produkter, og kanskje kjenne igjen sitt eget bilde. Vi ønsker også å vise nærmiljøet noe av oss.

Fjerde stoppested

Førskolegruppa i barnehagen har laget en romrakett, som ble ”skutt” opp som en avslutning på et prosjekt om verdensrommet. Den er laget av makrell i tomat-bokser. Barna stopper her og hilser på apekatten (Laika 2) som sitter inni romraketten.

Barn arbeider med leire.

Femte stoppested

En stor flat stein, som er steinen for skulptur. Først hadde de eldste barna en trollutstilling her, med små troll laget av slaggstein fra jernverket. Den utstillingen fikk stå i noen måneder. Siden startet 1-3 års gruppa med å lage skulptur på denne steinen. Først lagde vi en leireskulptur som fikk stå i ca. 3 måneder. Vi jobbet med leire i flere dager før vi startet med skulpturen. Vi så det som viktig at barna ble kjent med materialet og fikk leke med leira. Leira ble kjent på, luktet på og det var flere som spiste en liten bit. Det endte med en stor klump leire som alle fikk sette sine hender og fingerspor i. Senere ble den malt i fellesskap. Det viste seg at den ikke varte evig og vi kom i gang med et nytt prosjekt med den flate steinen vår. På turdagen bestemte vi oss for at vi skulle finne fine steiner som vi skulle lage en skulptur av på steinen. Mange steiner ble tatt med til barnehagen. I samling valgte alle ut en stein hver. Steinene har blitt sett på og kjent på i samlingsstund. Vi har vurdert hvilken stein som er størst, minst osv. Neste turdag gikk alle med sin stein til skulptursteinen. Steinene ble lagt ned sammen med en voksen som blandet sement og støpte steinene fast. Nå kan vi komme til femte stoppested og kjenne på steinene og beundre skulpturen de har laget. Det står også skilt med bildeforklaring på prosessen så alle som går forbi også kan se dette.

Fargerike pinner som henger på en snor i skogen.

Sjette stoppested

Lage lyd og lytte. Førskolegruppa har hatt et spikkeprosjekt. De har spikket pinner og malt dem i regnbuens farger og hengt dem på en tråd. Dette har blitt hengt opp på kulturstien slik at alle som går forbi kan dra hånda over pinnene og lytte til den fine lyden. Dette er en opplevelse for 1- 3 åringene som er svært ivrige etter å få fram lyd.

To barn titter på et dyr som står i skogen.

Sjuende stoppested

Lykkedyret. Plutselig en dag stod det et utskjært dyr på barnehagens bålplass. Bålplassen er et naturlig stoppested for vandringen fordi det er bare noen meter fra kulturstien. Rundt halsen på dyret hang det et brev. I brevet stod dette:

Kjære alle barn i Eidsfoss barnehage. Jeg er et lykkedyr som leter etter de evige jaktmarker. Jeg er en tanke som ser deg. Du må ikke klatre på meg. Du kan se på meg slik jeg ser på deg, og tenke på meg slik jeg tenker på deg. Håper jeg får være venn med dere. Det var noen jeg kjenner som skrev dette for meg, en person som gikk i denne barnehagen for mange år siden. Ta godt vare på meg, og husk at jeg er en tanke, ikke en ting.

Lykkedyret ble gitt til oss av en landskjent kunstner som ville være anonym. På dette stoppestedet kan vi ta litt på dyret og vi kan se på det og undre oss litt over hva slags dyr det er og hvor det kom fra. Når vi leser brevet som fortsatt henger rundt halsen på lykkedyret kan det åpne opp for filosofiske øyeblikk.

Åttende stoppested

Pusserstallen. En historisk bygning som ble brukt til vedlikehold av lokomotiv. Den ligger ved endestasjonen på den gamle Eidsfossbanen. Pusserstallen har i dag blitt til konsertlokale på Eidsfoss. Det blir holdt mange konserter her og bygningen blir også brukt til selskaper. Barnehagen vår har arrangert konsert for barnehagebarn i kommunen her i flere år. Vi har hatt flere musikere på konsertene som også har vært foreldre i barnehagen og som bor på Eidsfoss. De siste åra har vi også fått med en profesjonell forteller som også er forelder i barnehagen. Dette arrangerer vi en gang i året og vår 0-3 års gruppe er med på konserten. Med en trommis, en felespiller og en forteller blir det en flott konsert med eventyr til musikken. På våre vandringer er Pusserstallen et stoppested. Når vi er så heldige og treffer naboen som har nøkkel til huset, får vi komme inn. Da er det gøy å løpe i lokalet. Når vi ikke kommer inn, kan vi kikke inn vinduene, kjenne litt på murveggen og på dørene. Det aller gøyeste er å løpe i mursirkelen der dreiskiva til lokomotivene stod. Da kan vi løpe rundt og rundt og for eksempel tøffe som tog.

Niende stoppested

På stedet hvor den gamle jernbanestasjonen på Eidsfoss stod har Vestfold interkommunale vannverk bygget ”Vannverket”. Den ligger langs 0-3 årsgruppas kulturvandring. Arkitekturen på bygninger ser ut som togvogner og er fin å se på. På plassen foran bygningen står det en skulptur med vannfontener laget av Harald Oredam. Oredam bor på Eidsfoss og er en landskjent skulptør. Dette er et veldig interessant stoppested for barna. Vi kan sitte lenge å bare se på denne skulpturen og på vannet som spruter med forskjellige vannstråler. Det er litt deilig å komme så nær at vi kan få en svak dusj fra fontenene.

Tiende stoppested

Vi er tilbake til stubben med sko og støvler og til porten inn til barnehagen og vår lille kunst- og kulturvandring er slutt for denne gangen. Neste gang er det akkurat like gøy å gå denne runden. For 0-3 års gruppa handler det om gjenkjennelse og å gjøre de samme tinga om igjen.

Barnekunst på en vegg.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.