Skip to content

Barnehageprisen deles ut i 2021 – info og kriterier finner du her

Forskjellige instrumenter i et tomt lokale

Foto:@john_matychuk

Musikk og statistikk

Hvem spiller hva? Målet med denne oppgaven er å øke bevisstheten rundt hva kjønn kan ha å si for hvilket instrument og kunstuttrykk man velger. Her skal elevene søke informasjon og lage en statistisk oversikt over hvordan trenden for valg ser ut til å være.

Gjennomføring

Bildesøk i Google

Oppgaven går ut på å gjøre bildesøk i Google og lage en oversikt over hvilke kjønn som er representert når man googler de forskjellige instrumentgruppene. Her kan også kategorien hen inkluderes, både fordi det er aktuelt og fordi det kan dukke opp bilder hvor det er vanskelig å definere kjønn.

Lag en tabell

Bruk de 30 første resultatene på bildesøk ved opptelling. Lag en tabell og/eller et diagram med oversikt over instrument, kjønn og antall. I tabellen, lag også en kolonne hvor antall kan gjøres om til prosent. La gjerne elevene utforme disse selv, ev. skriv ut vedlagt tabell og diagram.

La elevene være med på å bestemme hvilke instrumenter og kunstuttrykk som skal være med.

Hva fant dere ut?

Hvordan ser det ut etter at alle har fått registrert sine data?

  • Er det noe som er mer mannsdominert og noe som er mer kvinnedominert?
  • Er det noe av det som er mer jevnt?
  • Ut fra prosent, hvor er det flest menn, hvor er det flest kvinner og hvor er det mest balansert?
  • Er det noen grupper som skiller seg ut på andre områder?

Vis noen gode eksempel

Bilde med fargerik bakgrunn og teksten "Musikalsk mangfold (lenkesamling).

Denne lenken leder til ressursen «Musikalsk mangfold (lenkesamling)» hos oss.

Avslutt med å presentere et eksempel på de som går mot strømmen og er den lille prosenten. Kanskje kan det inspirere noen til å være med på å øke den. Ta gjerne en diskusjon rundt hvorfor prosenten er lav. Har det noe med forbilder å gjøre? Har det noe å si, det man blir presentert for? Vær gjerne bevisst gjennom hele året og presenter utøvere fra den lille prosenten, og vis gjerne noen eksempel på at selv om det er en «normal» så er det også rom for å gjøre ting på helt andre måter enn det som er normalen. Vis eksempler på at selv om man faller utenfor normen, så skal ikke det være et hinder for å gjøre det man har lyst til. Se bare på Gaelynn Lea.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.