Undervisningsopplegget viser hvordan barn og unge, og da særlig flyktningebarn, kan uttrykke sin kultur gjennom å dekorere med mønstertrykk /blokktrykk. Opplegget kan også være et utgangspunkt for et kreativt kulturmøte mellom flyktninger- og norske barn/unge.
Undervisningsopplegget viser hvordan barn og unge, og da særlig flyktningebarn, kan uttrykke sin kultur gjennom å dekorere med blokktrykk. Opplegget kan også være et utgangspunkt for et kreativt kulturmøte mellom flyktninger- og norske barn/unge. Praktisk mønsterdanning ved hjelp av en enkel teknikk som blokktrykk, gir uendelig mange variasjonsmuligheter å jobbe med. Målet med dette undervisningsopplegget er at flyktningebarn- og ungdom gjennom god voksenveiledning selv skal utforme sine personlige trykkblokker ved å hente inspirasjon fra sin kultur og sin historie. På denne måten får de mulighet til å fortelle noe om hvem de er, hvor de kommer fra og hva som kjennetegner deres kultur.
Opplegget er en videreutvikling av undervisningsopplegget «Å sette spor» ved lektor i kunst og håndverk, Lill-Heidi M. Olsen.
Ingen har levd uten å sette spor etter seg, alle har en historie å fortelle som sier noe om hvem vi er. Det finnes uendelig mange måter å fortelle på. I dette undervisningsopplegget i kunst og håndverk kan flyktninger og nyankomne fortelle noe om sin kulturelle bakgrunn, sin identitet og særpreg ved å trykke mønster på skinn og/eller andre materialer. Dette egner seg spesielt godt for elever og andre som ennå ikke behersker norsk språk.
Bakgrunn- mønster med blokktrykk/ tekstiltrykk
Det eldste bevarte tekstiltrykket vi kjenner er en barnetunika fra 300-tallet funnet i Egypt. Mønsteret på kjolen har hvite tegninger på blå bunn og det er brukt tre ulike trykkblokker for å bygge mønsteret. En kan se på plagget at delene det er sydd sammen av, er klippet ut fra et større mønstrete stoffst1ykke; en metervare. Man antar at trykte tekstiler i større lengder var handelsvare i Egypt på denne tida.
Blokktrykk er den eldste formen for tekstiltrykk vi kjenner til. Tradisjonelt ble mønsteret skåret ut i et relieff i ei treblokk, påført farge og deretter presset med håndkraft mot skinnet/stoffet. Tekstiltrykk omfatter en rekke metoder og teknikker til å lage mønstre ved hjelp av trykkblokker, sjablonger eller ved bruk av graverte valser. Det finnes seks tekstiltrykkteknikker: Direktetrykk, påtrykk, etsetrykk, reservetrykk, bakgrunnstrykk og transfertrykk. I denne oppgaven benytter vi direktetrykk og påtrykk. Her trykkes fargen direkte på ufarget materialet eller på farget materialet.
Det er sannsynlig at flere gamle kulturfolk, uavhengig av hverandre, kunne lage mønster ved hjelp av tekstiltrykk. Les mer om tekstiltrykk her.
Målsetting og voksenveiledning
Praktisk mønsterdanning ved hjelp av en enkel teknikk som blokktrykk, gir uendelig mange variasjonsmuligheter å jobbe med. Målet med dette undervisningsopplegget er at flyktningebarn- og ungdom gjennom god voksenveiledning selv skal utforme sine personlige trykkblokker ved å hente inspirasjon fra sin kultur og sin historie. På denne måten får de mulighet til å fortelle noe om hvem de er, hvor de kommer fra og hva som kjennetegner deres kultur – Se mer utdypende spørsmål i prosessbeskrivelsen. Dette er et undervisningsopplegg som er spesielt godt egnet for barn og unge som ennå ikke behersker norsk. Kanskje kan det gjennomføres som et flerkulturelt tekstilverksted hvor også norske barn og ungdom deltar? Dette kan bidra til en naturlig kulturutveksling gjennom å skape noe kreativt sammen. Det kan også være en fin måte og introdusere en språkopplæring som foregår i en naturlig og trygg setting.
Opplegget kan godt gjennomføres både i skoler, på mottak, i fritidsklubber og på andre kulturarenaer som for eksempel i bibliotek og kultursentre. Materialene som brukes er lett tilgjengelige og koster lite. Det fordrer heller ingen stor førkunnskap hos de voksne som gjennomfører opplegget, men det anbefales og prøve det ut på forhånd, samt gjøre seg opp noen tanker om hva man ønsker og oppnå med verkstedet.
Tradisjonelt var trykkblokken skåret ut i hardt tre. I dette opplegget skal man kunne lage egne trykkblokker raskt, billig og i mange varianter. Trykkblokkene lages her av liggeunderlag, treklosser og lim.
Trykkblokkene kan brukes på ulike materiell som skinn, papir og stoffer. Det myke trykkematerialet gir en tilleggseffekt: En kan trykke flere ganger uten å påføre mer farge.
Prosessbeskrivelser
Samtaler
Sitt i små grupper og snakk med flyktningebarna/ungdommen. Vis dem noen mønstre og trykk som allerede er laget, bruk for eksempel bilde av trykkblokka med fisk fra dette opplegget. Forklar kort at fisk er noe som er typisk for Norge: Som mat, næringsvei og vi finner fisken igjen i mange kulturuttrykk (Billedkunst, bøker og i sanger). Forsøk med enkle ord og få flyktningebarna til å tenke på følgende spørsmål: – Hva er spesielt for din kultur? – Er det noe du er spesielt stolt av? – Har dere sanger eller bilder om for eksempel noen dyr i din kultur? – Kan vi kanskje lage enkle mønstre av dette?
På bakgrunn av samtalene, utvikler læreren/den voksne sammen med barna/ungdommen ulike trykkblokker med selvvalgte mønstre.
Enkel oppskrift på trykkblokk
Utstyr:
Liggeunderlag med jevn overflate uten plasthinne. Finnes i ulike tykkelser.
Lim. Vanlig trelim eller allroundlim.
Kloss, avkapp av tre eller pleksiglassrester egner seg godt.
Saks /tapetkniv.
Pregeredskap: For eksempel heklenål, strikkepinne, butt nål eller koldnål. Fremgangsmåte:
Klipp/skjær til deler av liggeunderlaget til ønsket form.
Lim delene på klossen.
La trykkblokka tørke – gjerne under lett press av ei bok eller lignende.
Preg om ønskelig trykkblokka ved å bruke pregeredskap til å trykke/tegne inn dekor i trykkblokka.
Tips til hva man kan trykke på:
Stoff i metervare i ulike kvaliteter (for eksempel lerretstoff).
Papir i ulike kvaliteter.
Tapet, filt, tovet ullteppe.
Ferdige produkter/”ready mades” som putevar, kjøkkenhåndkle, T-skjorter, duker, laken, vesker, spisebrikker, laken etc. etc.
Skinn. Gå på Fretex og let etter gamle skinnbukser eller kjøp pusseskinn på en bilforretning. På Ung Husflid kan du lese om hvordan Bøler Tekstilverksted hadde en flerkulturell workshop hvor de trykte egne mønstre på gamle skinnfeller som de sydde om til pulsvarmere! – Man kan også trykke på tre.
Trykking
Dekk arbeidsbordet. Bruk aviser, voksduk eller plast, du kan gjerne legge et speiderteppe under voksduken/plasten.
Sett fram fargefat, plastemballasje/pappfat til fargene.
Legg fram svamp/rulle. Vanlig skrubb/ svamp til oppvask og skumgummirulle er fine å bruke til påføring av farge
Prøv ut mønster og dekor
Prøv ut farger og mønster på papir og/eller stoff før du går i gang med det endelige produktet. Test ut gjentakelse, rytme, speilvending, border og flatemønster i ulike strukturer. Det gir ofte fine virkninger å trykke flere ganger med samme trykkblokk, uten å påføre ny farge for hvert trykk. Da blir det variasjon i detaljer og lyse og mørke avtrykk. Ulike underlag absorberer farge på forskjellige måter.
Trykk (til) produktet
Når man har funnet ut hvordan det endelige dekoret skal være, trykker man på materialet/gjenstanden som skal bli det endelige sluttproduktet/-ene. TIPS: Trykkes det på et ferdig og tosidig produkt, må det legges en fargesperre inni, slik at ikke trykkfargen går igjennom begge lagene.
Fiksering
Etter at trykket er tørt, varmefikseres det ved hjelp av strykejern eller tørkeskap. NB! materialer som skinn og papir fikseres ved hjelp av TID.
Avslutning
Redskap og utstyr vaskes med vann, tørkes og lagres i påvente av neste trykkeprosjekt. Til trykkinga anbefales Lilly stofftrykkfarge. Dette er en farge som fungerer fint på skinn, papir og ulike tekstilkvaliteter som bomull, lin og ull. I tillegg kan fargen brukes på for eksempel tre og gips. Fargen kan bestilles på: www.okani.no, søkeord tekstilmaling.
NB! Denne fargen er laget for lyse stoffer. Skal det trykkes på mørke stoffer må man trykke med dekkhvit farge enten alene eller før man trykker med ønsket kulørtone. Det går også an å blande dekkhvit i fargen man skal trykke med.
Arbeid frem et produkt: Gjennom utprøving og utforskning av egne mønstre på ulike materialer opparbeider man seg erfaring og ideer. Prosessen innbyr til mange mulige produkter. Det er motiverende å jobbe frem produkter som har nytteverdi, samt at det er motiverende å bruke egenutviklede mønstre og effekter.
For at barna skal oppleve stolthet og tilhørighet over produktet/-ene, anbefales det at de har en bruksfunksjon og et mønster som tar utgangspunkt i samtalene innledningsvis i oppgaven. Mønsteret skal ha personlig særpreg, si noe om den kulturen de kommer fra og gi barna en følelse av stolthet over egen kulturbakgrunn og identitet. Samtal også med flyktningene hvilket produkt de ønsker å lage av trykket.
Eksempel: Oppskrift på trykk på pusseskinn Fremgangsmåte
I forkant er det gjort mønsterutprøvinger og tatt struktur- og motivvalg. Som eksempel på produkt er det her valgt pusseskinn. Pusseskinnet et er et perfekt materiale å ha direkte mot andre produkter, å sy på og skinnet absorberer farge på en særegen måte.
Trykk på valgt materiell
Motivet trykkes på pusseskinnet: Tre trykk for hver fargepåføring. Et tips for å skape sammenheng i fargeuttrykket er å bruke en farge. Her er det brukt oransje som ren farge og i ulike nyanser der fargen er brukket med hvit og svart. Men snakk med flyktningebarna/ ungdommen: Er det noen farger i deres hjemland som brukes mye og som de liker ekstra godt? Ved en fargepåføring på stempelet får man avtrykk med tre ulike kvaliteter:
Trykk 1: Fargen er mettet og fyller hele motivet, grove preginger/tegninger på stempelet kommer godt frem på trykket. Trykk 2: Motivet kommer tydelig fram, grove og fine preginger/tegninger vises godt. Fargen fyller motivet og er samtidig transparent. Trykk 3: Svakt trykk der man aner konturene av motivet, fargen er transparent.
Lag et produkt
Diskuter på forhånd med flyktningebarna- eller ungdommen hva de ønsker å lage av pusseskinnet. Her er noen forslag:
Duk (Sy inn kantene)
Veske
Innrammet bilde (En treramme kan også dekoreres med trykk)
Trommeskinn?
Bokmerke (Skinnet må da limes på for eksempel stiv papp)
Putetrekk (Syes sammen med annet stoff, fylles med ønsket pute)
Trekk til iPad (Se fremgangsmåte i det opprinnelige undervisningsopplegget «Å sette spor» som ligger i Kunst og kultursenteret sin ressursbase.
På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.