Bilde fra 5.klasse i Inderøy kommune ved gjennomføringen av «Fang meg i farta» 2022. Foto: Live Strugstad
Bokstavstopp
Denne øvelsen veksler mellom fri individuell bevegelse til musikk, og om å løse
en kroppslig oppgave i samarbeid med andre, uten å bruke ord.
Siden verbal kommunikasjon ikke er tillatt i denne øvelsen blir fokuset på kroppsspråket, og hvordan vi kan kommunisere og formidle idéer med kropp og bevegelse. Øvelsen kan bidra til å løfte de mer stille elevene, og gi de mer snakkesalige elevene sjansen til å uttrykke seg annerledes. Elevene får også kjenne på bruken av kraft og styrke når de skal lage en form med kroppen.
Beskrivelse
- Start med å samle alle elevene i en ring for å forklare øvelsen. Bokstavstopp handler om å veksle mellom fri bevegelse til musikk og bokstav-oppgaver som skal løses i små grupper.
- Snakk med elevene om hvordan man kan kommunisere uten bruk av ord og stemme:
Hvordan kan vi bruke kroppsspråket vårt, og hva skal til for å være tydelig når vi formidler
med kroppen som det eneste verktøy? (Eks: Peking er lov, «tegne» på gulvet med en finger,
demonstrere med kroppen) Vis et eksempel på hvordan man kan forme en bokstav med kroppen alene og sammen med en frivillig elev.
Forslag til bevegelsesoppgaver:
- Bevege seg bare på nederste nivå i rommet.
Hvilke bevegelser kan vi gjøre på gulvet? Her er det fint om du viser noen eksempler. For eksempel krype, rulle etc. Sett på musikken og la barna improvisere rundt i rommet i ca. 2-3 minutter. Stopp så musikken og vent til du har elevenes oppmerksomhet. Rop ut et tall, for eksempel 2, barna skal da finne sammen i grupper på 2. Når alle har en gruppe, rop så ut en bokstav, for eksempel S. Da er det barnas oppgave å forme denne bokstaven sammen uten å kommunisere med ord. Når alle er «godkjent» er det tid for ny runde med improvisasjon med en ny bevegelsesoppgave. Musikken settes på igjen og gruppen oppløses. Elevene beveger seg på nytt fritt til musikken. Neste gang musikken stopper roper læreren ut et nytt tall og en ny bokstav. - Slow-motion
Hvordan beveger vi oss i sakte tempo?
Hvilken spenning og kraft må til i kroppen? - Robotdans
Hvilke bevegelser får vi til om kroppen er helt stiv? - Lett som ei fjær
Hvilke bevegelser får vi om kroppen er vektløs som ei fjær?
Tips: I bevegelsesoppgave 2, 3 og 4 kan det være lurt å komme med litt flere forslag underveis i
øvelsen for å åpne opp for mer variasjon i bevegelsesspråket. Du kan utfordre elevene til utforske på ulike nivå i rommet (høyt, middels, lavt). Det kan variere hvor frie barna er, så se an hvor mye du selv
er med rundt i rommet for å demonstrere/inspirere. Det enkleste er å forme bokstavene liggende på gulvet, men oppfordre gjerne elevene til å prøve ut andre måter også. Noen bokstaver kan løses både som stor og liten bokstav, for eksempel I/i.
Antall elever | Forslag til bokstav |
2 | T,S,i, L |
3 | A, K |
4 | E, Å |
Den siste gangen musikken stopper – rop ut antallet elever som inkluderer hele klassen og gi
oppgaven å forme en O. Slik danner de en ring og er samlet til å bli instruert i neste øvelse.
Erfaring
I denne oppgaven er det spesielt fint om det er flere voksne som kan være med å enten fylle
på i grupper om det ikke går opp i antall. De voksne kan også hjelpe til om det er noen som strever.
Det kan være både uvant og utfordrende for enkelte elever å ikke snakke, så det er bra å være flere
voksne som kan gå rundt å om minne på om dette.
Hvis du arbeider med en elevgruppe som enda ikke har lært alfabetet kan bokstavene også erstattes
med former som sirkel, trekant, hjerte osv. Vi har samtidig god erfaring med at denne øvelsen kan
være en morsom måte for elevene å lære og øve på bokstavene på.