Bedre vurdering i kunstfagene
Denne rapporten om bedre vurderingskompetanse skal både informere og inspirere til bevisstgjøring av eget arbeid med vurdering innenfor lærerutdanningen.
Av Kirsten Limstrand og Gerd Abrahamsen
Rapporten ble publisert i 2009, men har fortsatt mange gode poeng som kan trekkes med videre i arbeidet med vurdering.
For å forankre en bedre vurderingspraksis i skolen, må vi ha forståelse for de mange vinklingene til problemstillingen. Det ikke mulig å dissosiere vurderingspraksisen i skolen fra den utdanningen, de tradisjonene og det miljøet
som hver av de enkelte lærerne opererer ut fra innenfor skolens hverdag. Derfor er det viktig å se på vurdering slik læreren, med basis i sin lærerutdanning, opplever og arbeider med det.
Ut i fra denne informasjonsplattformen er det mulig for miljøene i lærerutdanningene å reflektere rundt sitt eget arbeid med vurdering, og videre å forbedre dette arbeidet i sine møter med studentene.
Målgruppen dette prosjektet har konsentrert seg om, har vært fagmiljøet i lærerutdanningen, både studentene og de faglig ansatte.
Heftet kan lastes ned (under Vedlegg)