iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold

Etisk mote

“Take two very simple actions that we perform every single day: getting dressed and eating. Now start a journey backwards – to where your food and your clothes come from. At the other end, you will rarely find happy people, treated with dignity and respect” Livia Firth – creative director of Eco-Age

I dette undervisningsopplegget i valgfaget design og redesign skal elevene arbeide i grupper og sammen utforske muligheter for etisk og bærekraftig mote.

Gruppene får ulike problemstillinger og skal lage plakater som visualiserer løsninger, samt holde en muntlig presentasjon for klassen.

Undervisningsopplegget er utarbeidet av Eva Lutnæs i samarbeid med Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.

Dette skal gruppa levere:

  • Muntlig sammendrag av innhold på nettsteder
  • Plakat som visualiserer gruppas løsninger
  • Muntlig presentasjon

Innledning (tidsbruk 2 timer):

1. Elever og lærer ser traileren/dokumentaren The True Cost og diskuter kontrastene mellom hvordan klærne presenteres for forbruker i butikkene og hverdagen til arbeiderne som har laget dem. Er det riktig å kjøpe t-skjorter til 49,90 eller bør de heller henge igjen i butikken? Elevene setter ord på noen dilemma som vi forbrukere står ovenfor i hverdagen, og tar vare på notater.

2. Elevene arbeider i grupper og utforsker en av fanene under «Learn more» på nettsiden The true cost eller nettsiden til kampanjen Fashion revolution. Til slutt presenterer elevene et sammendrag av innholdet for klassen.

The True Cost movie 

The Fashion revolution 

Hver gruppe skal arbeide med EN av de følgende oppgavene (tidsbruk 6 timer):

A. Hvordan gjøre klesindustrien bedre for folk og natur?

Elevene lager en tidslinje med tekst og illustrasjoner som viser et klesplaggs reise fra råmaterialer til produktet selges i en billigkjede og til forbrukeren kvitter seg med det. På tidslinja setter elevene fokus på negative konsekvenser.

OPPDRAG: Elevene finner frem til ideer (tjenester eller produkter) som kan endre hele systemet for klesindustrien og gjøre den bedre for både folk og natur. Elevene lager en plakat som visualiserer løsninger og forbereder en muntlig presentasjon.

Elevarbeid
Elevarbeid fra Ener Ungdomsskole

B. Tilgang på etisk mote?

Elevene forsøker å finne frem til klær der de er sikre på at den som har laget plagget har hatt ok arbeidsforhold og at naturen har blitt lite skadelidende. Elevene undersøker hvordan etisk mote
markedsføres til forbrukerne og hva slags rolle og ansvar designerne har i klesindustrien?

OPPDRAG: Elevene finner frem til ideer på hvordan etisk mote kan gjøres mer attraktiv for ungdom – og tar stilling til hvilke krav som må stilles for at et klesplagg skal kunne kalles «etisk mote»? Elevene lager en plakat som visualiserer gruppas løsninger og forbereder en muntlig presentasjon.

Elevarbeid fra Ener Ungdomsskole

C. Hva gjør de store kleskjedene?
Elevene studerer tiltak fra de store kjedene som f. eks. H&M conscious. Hvorfor gjør kjedene dette? Hva er det de lover forbrukerne? Utgjør tiltakene i realiteten noen forskjell for folk og natur?

OPPDRAG: Elevene ser for seg at de akkurat har tiltrådt stillingen som etisk rådgiver i en av de store kleskjedene. Hvilke tiltak ville den nye rådgiveren satt i gang og hvorfor? Elevene lager en plakat som visualiserer gruppas løsninger og forbereder en muntlig presentasjon.

Tilpasset opplæring:

Det er viktig å sette sammen grupper der elevene bygger på hverandres sterke sider. Noen er dyktige til å lete frem informasjon, noen er dyktige i utforming av plakatens layout, noen er dyktige til å formulere kritiske spørsmål. Læreren har ansvar for at alle elever blir positivt involvert i prosjektet.

Etisk mote

Vurdering i undervisningsperioden

  • Fagsamtale med lærer i starten av prosessen. Hvordan forstår elevene oppdraget? Finner de relevant informasjon? Hvordan fordeles arbeidsoppgavene i gruppa?
  • Felles vurdering i etterkant av hver gruppes presentasjon. Har gruppa funnet en troverdig løsning på oppdraget? Hvilke konsekvenser ville løsningene gitt?
  • Hver gruppe vurderer eget arbeid ved hjelp av kompetanseprofilen
  • Læreres sluttvurdering med karakter, kompetanseprofil og fremovermelding

Elevens kompetanseprofil:

Lærer og elev tegner piler fra midten av sirkelen. Den innerste sirkelen representerer lav måloppnåelse (karakter 1-2) og den ytterste representerer høy måloppnåelse (karakter 5-6). I tekstboksen er forventningene ved høy måloppnåelse beskrevet.

Karakter på oppgaven:

Kommentar og fremovermelding fra lærer:

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.