Verdens bokdag
23. april er den internasjonale bokdagen, og KKS presenterer her et knippe fagbøker som senterets ansatte har bidratt i.
Tekst: Merete Hassel og Hilde Hermansen, seniorrådgivere ved KKS
Kunst, kultur og kreativitet
Cathrine Jenssen var tidligere ansatt ved Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS), med ansvar for barnehagefeltet og småskoletrinnet. Hun har hovedfag i sosialantropologi med samisk innretting. Cathrine var blant annet sentral i arbeidet med den nasjonale Barnehageprisen. Hun er, sammen med Kari Bakke og Aud Berggraf Sæbø, redaktør og forfatter av boka Kunst, kultur og kreativitet: kunstfaglig arbeid i barnehagen.
Tema for boka er barnehagens arbeid med kunstfagene drama, forming, musikk og litteratur. Forfatterne ønsker å inspirere til å skape gode barnehager for dagens og fremtidens barn.
Boka ble første gang utgitt i 2011 og kom i 3. utgave i 2023.
Lenke til Fagbokforlagets nettside
Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid
Merete Hassel er seniorrådgiver ved Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS). Hun har bakgrunn som bibliotekar og har en master i tilpasset opplæring med spesialpedagogisk innretting. Universitets- og høgskolesektor (UH), forskningsformidling, mangfold og inkludering noen av hennes arbeidsområder ved senteret. Merete er medredaktør og medforfatter i boka Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid (2022). Øvrige redaktører er Natallia B. Hanssen, Torgeir Haugen og Morten Sæther.
Boka har sitt utspring i den nasjonale konferansen Muligheter. Opplevelse, mestring og inkludering, som senteret arrangerte i 2019. Innledere på konferansen, og andre, ble invitert til å bidra i en fagfellevurdert antologi. Antologien ønsker å sette søkelys på arbeid med kunst og kultur for barn og unge med behov for litt ekstra tilrettelegging i barnehage, skole, pedagogisk og sosialfaglig utdanning og i fritid.
Boka ble utgitt i 2022.
Les mer om boka på senterets nettside
Lenke til Universitetsforlagets nettside
Kompetanse for profesjonalitet og skoleutvikling
Hilde Hermansen er seniorrådgiver ved Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS), Nord universitet. Ved KKS er hennes ansvarsområde knyttet til kunst, design og håndverksfag i hele grunnopplæringen, med særlig vekt på estetiske læringsprosesser. Hermansen har medvirket i flere skoleutviklingsprosjekter der formidling av undersøkende arbeidsmetoder, elevmedvirkning og estetiske læringsprosesser i alle fag har vært sentralt.
I antologien Kompetanse for profesjonalitet og skoleutvikling kapittel 5, Elevmedvirkning på mikronivå, presenteres en studie av læreres forståelse av elevmedvirkning i norsk, matematikk og kunst og håndverk. Studien frembringer noen interessante forskjeller i hvordan lærere forstår elevmedvirkning i de tre fagene. Kapittelet er skrevet i tett samarbeid med universitetslektor Hege Dahl Edvardsen ved Nord universitet.
Redaktører for boka er Bente Forsbakk, Trond Lekang og Nils Ole Nilsen.
Boka ble utgitt i 2023.
Lenke til Universitetsforlaget sin nettside
Sangglede og stemmebruk i barnehagen
Senterleder og førsteamanuensis Ann Karin Orset har, sammen med førstelektor Regine Vesterlid Strøm ved Nord universitet, skrevet om talestemmen som profesjonsfaglig verktøy i boka Sangglede og stemmebruk i barnehagen (2023).
Redaktører for boka er Anne Haugland Balsnes, Liv Anna Hagen og Siri Haukenes.
Forfatterne ønsker blant annet å bidra med kunnskap om stemmelek, sang og bevegelse, spontansang, språkutvikling, sosiale fellesskap og inkludering, joik og stemmebruk i ulike sjangre Boka har praktiske eksempler på bruk av sang og stemme i barnehagen. Ressursmateriale fra boka ligger gratis tilgjengelig på KKS sin nettside.
Boka ble utgitt i 2023
Lenke til Gyldendal forlag sin nettside
Sangglede og stemmebruk i skolen
Senterleder og førsteamanuensis Ann Karin Orset og førstelektor Regine Vesterlid Strøm ved Nord universitet bidrar også i den kommende antologien Sangglede og stemmebruk i skolen som utgis våren 2024
Lenke til Gyldendal forlags nettside.
Bokdagen og FN’s bærekraftsmål 4 – God utdanning
i 1995 vedtok UNESCO at verdens bok- og opphavsrettsdag skal markeres 23. april hvert år. Bokdagen feirer bokglede, leselyst og det positive ved lesing. Bøker er en link mellom fortid og fremtid, en bro mellom generasjoner og på tvers av kulturer (FN)
Utdanning er en grunnleggende menneskerettighet, og inkluderende opplæring av god kvalitet for alle er en av de viktigste byggesteinene for velstand, helse og likeverd i alle samfunn. Bærekraftsmål 4 handler om å sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle.
Bærekraftsbiblioteket er et opplegg for skoler, biblioteker og andre organisasjoner til å arrangere lesesirkler for barn og unge i alderen 6–15 år.
Les mer om FN’s bærekraftsmål nr 4 – God utdanning
Les mer om Bærekraftsbiblioteket
Kilder
Bakke, K., Jenssen, C., & Sæbø, A. B. (2023). Kunst, kultur og kreativitet : kunstfaglig arbeid i barnehagen (3. utgave.). Fagbokforlaget.
Balsnes, A. H., Hagen, L. A., Haukenes, S., & Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. (2023). Sangglede og stemmebruk i barnehagen (1. utgave.). Gyldendal.
FN-sambandet. (2023,21.02). Verdens bok- og opphavsrettdag. FN-sambandet. https://fn.no/om-fn/fn-dager-kalender/kalender/verdens-bok-og-opphavsrettdag
Forsbakk, B., Nilsen, N. O., & Lekang, T. (2023). Kompetanse for profesjonalitet og skoleutvikling. Universitetsforlaget.
Hanssen, N.B., Hassel, R. M., Haugen, T., & Sæther, M. (2022). Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid. Universitetsforlaget.