Espen J. Gullvik, Kampen, 2022. Elevarbeid, Polarsirkelen vgs. © Espen J. Gullvik
Skeivt kulturår fortsetter
«Skeivt kulturår som tema angår i høyeste grad elevene. Det handler jo om identitetsproblematikk. Dette treffer elevene…», mener Ingrid Solbakken, lektor i formgiving, kunst og håndverk. Tidligere i år utfordret hun, sammen med kolleger ved Polarsirkelen vgs., elevene til å skape kunstuttrykk for å synliggjøre og kommentere ulike problemstillinger knyttet til Skeivt kulturår 2022 og Queer Art. Lenke til undervisningsopplegg finnes lenger ned på siden.
Tekst: Hilde Hermansen, seniorrådgiver KKS
Over hele landet har barn og unge arrangert regnbuetog og Pride-parader, de har holdt appeller, laget skeiv bokcafe, samarbeidet med kunstnere og kunstinstitusjoner på ulike måter og skapt sine egne kunstneriske uttrykk. Som Solbakken uttrykker det ovenfor: Tematikken treffer elevene fordi den angår dem.
Det var Nasjonalmuseet som, sammen med Nasjonalbiblioteket og Skeivt arkiv, tok initiativ til Skeivt kulturår 2022; en nasjonal feiring for å formidle og diskutere skeiv kunst, kultur og historie. Og diskusjoner har det vært, også knyttet til skolenes og elevenes deltakelse i f.eks. Pride-arrangement.
Tematikken treffer elevene fordi den angår dem.
«Pride er en feiring av skeiv kjærlighet, mangfold, inkludering og retten til å elske hvem man vil», skriver Utdanningsdirektoratet (Udir) på sine nettsider. Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring trekkes fram som sentralt i arbeidet med seksualitet, kropp og grensesetting i skolen. Udir gir tips til hvordan det kan jobbes med disse temaene med utgangspunkt i kompetansemål for samfunnsfag, naturfag og KRLE. Og nettopp fordi mangfold og inkludering er så sentralt i Pride og Skeivt kulturår 2022, vil vi understreke betydningen de estetiske fagene kan ha for å inkludere hele det mangfoldige mennesket, jamfør skolens formålsparagraf. Kunst og kulturuttrykk og estetiske læringsprosesser kan bidra til å løfte fram nye perspektiver og er forutsetning for elevenes danning og identitetsutvikling, i henhold til Overordnet del, kap. 1.4.
Skeivt kulturår fortsetter, og vi oppfordrer lærere til å tenke tverrfaglig og legge til rette for den sanselige, kroppslige, følelsesmessige og kognitive læringen som skjer gjennom estetiske uttrykksformer.
Arbeidet for å fremme mangfold, inkludering og retten til å elske den man vil, er en viktig del av skolenes kontinuerlige arbeid og, som Nasjonalmuseet minner oss om, «Skeivt kulturår er ikke et år som begynner den 1. januar 2022 og slutter den 31. desember». Skeivt kulturår fortsetter, og vi oppfordrer lærere til å tenke tverrfaglig og legge til rette for den sanselige, kroppslige, følelsesmessige og kognitive læringen som skjer gjennom estetiske uttrykksformer.
Undervisningsopplegg fra vår ressursbase
Skeive uttrykk i foto og grafikk
Både foto og grafiske teknikker inngår i undervisningsopplegget for faget foto og grafikk på videregående skole.
Queer Art – elevers fortolkninger og bildeuttrykk
Akrylmaling eller valgfrie teknikker benyttes i dette undervisningsopplegget for faget kunst og skapende arbeid, videregående opplæring.
Marie Høeg; en fargerik pioner
Artikkelen kan brukes som utgangspunkt for refleksjon rundt kjønnsroller og kjønnsidentitet i flere fag og for skapende arbeid med foto og iscenesettelse i grunnskole og videregående skole.
Fotografisk lek med stereotypier
Undervisningsopplegg i kunst og håndverk, 5. – 7. trinn. Her skal elevene reflektere over og eksperimentere skapende med begrep som feminin, maskulin, androgyn og kjønnsstereotypier
Foto og iscenesettelse
Undervisningsopplegg for foto og grafikk, videregående skole. Humor, lek, ironi og overdrivelse er stikkord når elevene icenesetter seg selv og eksperimenterer med ulike kjønnsidentiteter.
Aktuelle lenker til fagstoff og litteratur
- Demokrati, mangfold og pride. Utdanningsdirektoratet
- Kjønn og identitet i Kunst og håndverk. Artikkel i tidsskriftet FORM
- Klar tale fra alle elever: Pride er for alle. UNICEF
- Skeivt kulturår 2022. Nasjonalmuseet.
- Om deling av Kunst og håndverk – med fokus på kjønn og fagets egenart. Masteroppgave skrevet av M. Tønder.
- Osloskolen med i Pride-paraden. – For seksualisert for barn, mener lærer. NRK
- Pride. I Store norske leksikon
- Rasisme og andre uttrykk for gruppefiendtlighet. Inkluderer sexisme, transfobi og fordommer på bakgrunn av seksualitet. Dembra.
- Skeivhet og mangfold i ny ungdomsdokumentar. – Skolene har et enormt ansvar. Periskop