Kofteerme_foto Sametinget
Samisk uke
I forbindelse med samenes nasjonaldag 6.februar har vi samlet en del av våre ressurser på samisk kunst og kultur, til hjelp i planleggingen ute i barnehage og skole.
Samenes nasjonaldag ble første gang feiret i 1993, til minne om det første landsmøtet i Trondheim 1917, hvor man ville arbeide for samiske saker på tvers av landegrensene.
Det samiske flagget ble godkjent i 1986 og er formgitt av den samiske kunstneren Astrid Båhl fra Skibotn i Troms.
Kilde: Sametinget
Musikk
«Med nytt blikk på joik» er et tverrfaglig undervisningsopplegg for ungdomsskole basert på dokumentarfilmen «joikefeber» av Ellen A. Lundby. Hovedfokus på joik gjennom temaene samisk identitet, kultur og historie i fortid og nåtid.
I dette heftet finner du praktiske eksempler på hvordan du kan jobbe med samisk joik i grunnskolen. Oppgavene tar utgangspunkt i norsk læreplan, musikk: 1.-7.trinn. Heftet er utarbeidet i samarbeid med Frode Fjellheim, professor i musikk ved Nord universitet.
I denne ressursen får du fire praktiske eksempler på innhold og fremgangsmåte i hvordan barna kan lære joik i barnehagen. Her får du tips, lydfiler, filmer og annet digitalt materiell.
Kunst og håndverk
Kompetansepakke Duodji/duodje/duedtie og dáidda
Duodji/duodje/duedtie og dáidda er en av flere temabaserte kompetansepakker i kunst og håndverk. I kompetansepakken vektlegges både den design og håndverksmessige delen gjennom ulike ressurser knyttet til duodji/duodje/duedtie, samt at samtidskunst av samiske kunstnere (dáidda) belyses på ulike vis.
Praktisk arbeid med duodji og samisk kulturarv i skolen
Denne fagartikkelen publisert i tidsskriftet Form 5/18 er skrevet av seniorrådgiver Cathrine Jenssen ved Kunst- og kultursenteret og gir et innblikk i hvordan man kan formidle kunnskap om samisk kultur og duodji, samisk kunsthåndverk, i skolen.
Dette veiledningsheftet inneholder praktiske eksempler på hvordan du kan jobbe med samisk kunsthåndverk (duodji/duedtie/duodje) i grunnskolen. Oppgavene tar utgangspunkt i norsk læreplan, kunst og håndverk, 1.-7. trinn (2006)
Sørsamisk duedtie – arbeid med ornamentikk og geometri i skolen
Artikkelen Utforskning av tradisjonell sørsamisk ornamentikk (Tangenten – Tidsskrift for matematikkundervisning) beskriver et tverrfaglig undervisningsopplegg som omhandler sørsamisk ornamentikk i fagene duedtie (sørsamisk håndverk), matematikk og samisk språk.
Språk og kultur
Samisk kulturforståelse i barnehage og skole
Heftet «Samisk kulturforståelse i barnehage og skole» er utviklet i samarbeid med Nasjonalt senter for samisk i opplæringa og består av syv artikler fra forskjellige områder i Sápmi som tar utgangspunkt i den lokale kulturen.
Arbeid med samisk språk og kultur i barnehagen
I dette inspirasjonsheftet har vi samlet noen forslag til hvordan man med enkle grep kan jobbe med samisk språk og kultur i barnehagen. Tipsene har også overføringsverdi til barnetrinnet.