iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold

Nytt skoleår – ny inspirasjon

Første skoledag er overstått – og vi gleder oss til å ta fatt på året!

Vi er godt i gang med å hente inn og produsere læringsressurser som består av både undervisningsopplegg, fagartikler og videoer. Under ser du et utvalg av de nyeste ressursene samt informasjon om øvrig aktivitet ved senteret i høst.

Tre ungdommer bak logoen Kramboden.

Fra søppeldynga til Kramboden

Elevene ved Bodin videregående skole i Bodø kan se tilbake på halvannet spennende år med ungdomsbedriften «Kramboden» ved Nordland kultursenter. Her har elever med behov for ekstra tilrettelegging fått en alternativ opplæringsarena.

Naturvev – å skape i natur

Ressursen er en av flere deler i temapakken Å skape i natur

La elevene/barna oppleve skaperglede, engasjement og utforskertrang ute i naturen! I dette opplegget er naturen klasserommet og materialene ville vekster.

Slampoesi – Min mening er viktig!

Denne oppgaven er et gruppearbeid hvor elevene skal jobbe tverrfaglig i norsk og musikk. Elevene skal skrive en rap eller slampoesi, samt programmere en rytme eller beat til teksten sin. De to delene skal så settes sammen via et vokalopptak, til et endelig produkt.

Ny temapakke om tegning

I løpet av høsten publiseres vår nye temapakke om tegning. Pakken vil bestå av fagartikler, undervisningsopplegg og videoer. Følg med på vår nettside!

Kvinne tegner med langt redskap.

Ny bok! Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid

Bok forside Kunstens muligheter

Hvordan kan kunstfagene bidra til opplevelse, kunnskap, glede, trivsel og inkludering for barn med særlige behov i barnehage, skole og på andre arenaer? I denne boka møtes to fagfelt – kunstfeltet og det spesialpedagogiske feltet.

Seniorrådgiver Ragnhild Merete Hassel ved KKS er sammen med Natallia Bahdanovich Hanssen, professor i spesialpedagogikk ved Nord universitet, Torgeir Haugen, litteraturviter fra OsloMet-storbyuniversitetet og Morten Sæther, dosent i musikkpedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole, redaktører for boken.

Les mer om boken her

Undervisningsopplegg – Skeivt kulturår

 «Skeivt kulturår som tema, angår i høyeste grad elevene. Det handler jo om identitetsproblematikk. Dette treffer elevene, som ble gira fra første stund», forteller Ingrid Solbakken, lektor ved Polarsirkelen vgs. I løpet av høsten vil vi publisere to undervisningsopplegg basert på elevarbeid fra Polarsirkelen vgs.

To hender med multifargede negler som knyttes i hverandre.
Foto: Espen J. Gullvik

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.