Æreskeynote professor emerita Anna-Lena Østern og senterleder Ann Karin Orset. Foto: KKS
Estetiske læringsprosesser på agendaen!
5. november kunne Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) sammen med Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag (FLU) ved Nord universitet, ønske over hundre deltakere fra universitet og høgskoler, praksisfelt og kunst og kulturfeltet velkommen til nasjonal konferanse om estetiske læringsprosesser i Bodø.
I form av en rekke faginnlegg, en panelsamtale og presentasjon av 33 vitenskapelige paper og praksisfortellinger, ble muligheter og utfordringer knyttet til arbeidet med estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene, løftet frem og diskutert.
Misforholdet mellom læreplanverk, de nasjonale retningslinjene for lærerutdanningene, og mangelen på kompetanse i estetiske læringsprosesser blant mange lærere og lærerutdannere, ble også påpekt.
Et viktig omdreiningspunkt var rapporten Estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene. Helhetlig, integrert og forskningsbasert?, som ble levert Kunnskapsdepartementet i 2020. Utvalgets sekretær, førstelektor Ingvild M. Birkeland presenterte rapporten.
Ekstra gledelig var det å introdusere æreskeynote professor emerita Anna-Lena Østern (NTNU/Åbo Akademi) som inspirerte med innlegget Jeg rører ved fremtiden, og den er estetisk – lærerutdanning, nomadisk dramaturgi og performativ didaktikk.
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen og Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag ved Nord universitet ønsker å takke innledere og deltakere på konferansen! Takk for lærerike og inspirerende dager sammen med dere! Vi ser frem til å fortsette arbeidet med å styrke arbeidet knyttet til estetiske læringsprosesser i skole og høyere utdanning!
Mer informasjon
Digitalt program og omtale av innledere
Sesjoner Estetiske læringsprosesser 2021
Lenker
By, I. Å., Holthe, A., Lie, C., Sandven, J., Vestad, I. L., og Birkeland, I.M., (2020). Estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene. Helhetlig, integrert og forskningsbasert? Rapport til Kunnskapsdepartementet, 24. juni 2020. https://www.regjeringen.no/contentassets/ea18f23415a14c8faaf7bc869022afc2/estetiske-laringsprosesser-i-grunnskolelarerutdanningene.pdf
Kunnskapsdepartementet. (2019). Skaperglede, engasjement og utforskertrang : Praktisk og estetisk innhold i barnehage, skole og lærerutdanning. Strategi. https://www.regjeringen.no/contentassets/c8bbb637891443fea7971ba8e936bca4/skaperglede-engasjement–og-utforskertrang.pdf