iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Utstillingslokale med mennesker, bilder og skulpturer.

Foto fra utstillingen «May You Live In Interesting Times» ved den 58. biennalen i Venezia, 2018 . Av M. Angeles Salvador/NTB Scanpix/Splash News and Pictures. CC BY 2.0

Den samiske paviljongen

«Hvorfor jeg lager politisk kunst? Jeg forsøker å endre livet, både for meg selv og for det folket jeg tilhører. I vår slekt har vi mistet tilgang til nesten alle våre tradisjonelle landområder. Jeg vil ikke lenger se tilbake på det vi har mistet, jeg vil fokusere på det vi fremdeles har», sier den samiske kunstneren Pauliina Feodoroff (Office for Contemporary Art Norway OCA, 2022, 00:20). Hun er en av tre nordiske kunstnere, som representerer Sápmi under Veneziabiennalen, 2022.

Tekst: Hilde Hermansen, seniorrådgiver KKS

Veneziabiennalen ble første gang holdt i 1895 og regnes som en av verdens viktigste kunstbiennaler for samtidskunst. Norge har deltatt på biennalen etter 2. verdenskrig, og siden 1962 har norske kunstnere stilt ut sammen med sine svenske og finske kolleger i den nordiske paviljongen, tegnet av arkitekten Sverre Fehn (Røed, 2022).

21. april 2022 ble den nordiske paviljongen høytidelig åpnet av Hennes Majestet Dronning Sonja. Paviljongen var da forvandlet til den samiske paviljongen, representert ved kunstnerne Pauliina Feodoroff (Finland), Máret Ánne Sara (Norge) og Anders Sunna (Sverige) (Gjessing, 2022).

Katya Garcia-Antón, direktør og sjefkurator for Office for Contemporary Art Norway (OCA), som er oppdragsgiver for utstillingen, formulerer den samiske representasjonen slik: «Dette er et historisk øyeblikk. Det er første gang samiske kunstnere er tilstede i den nordiske paviljongen. I 2022 vil den nordiske paviljongen transformeres til den samiske paviljongen med arbeidene til tre samiske kunstnere. Til det samiske samfunnet, og til verden som helhet, bringer de ulike måter å lege, reparere og ta tilbake samiske perspektiver» (Office for Contemporary Art Norway OCA, 2022, 00:41).

[EN] The Sámi Pavilion | La Biennale di Venezia 2022 from oca_norway on Vimeo.
Film by Egil Pedersen – Snöfokk Film AS. Produced by Office for Contemporary Art Norway (OCA). Music by Mette Henriette (ECM).

Potensiale for undervisning og læring

Denne historiske begivenheten gir også lærere og elever muligheten til å utforske kunstverk fra samiske kunstnere og drøfte hvordan samisk identitet kommer til uttrykk i verkene (kompetansemål i kunst og visuelle virkemidler, KDA). Ved å gjøre seg særlig godt kjent med verk av tre nevnte kunstnerne, kan elevene også undersøke hvordan Feodoroff, Sárá og Sunnas verk kan bidra i samfunnskritikk, jamfør kompetansemål i læreplan for kunst og håndverk.

  • Pauliina Feodoroff er en finsk skoltesamisk filmregissør, teaterregissør og manusforfatter. Hun deltar med performancen Matriarchy, som man kan se deler av i videoen over (Castello, 2022; Office for Contemporary Art Norway OCA, 2022)..
  • Máret Ánne Sárá er en nordsamisk kunstner og forfatter fra Kautokeino. I sin kunstneriske praksis eksperimenterer Sárá ofte med naturmaterialer fra tradisjonell reindrift og omformer materialene til ladede skulpturer og installasjoner. På Veneziabiennalen deltar hun med verk skapt av bl.a. reinsdyrmager og reinsdyrkalver og inkluderer lukt som en vesentlig del av den estetiske opplevelsen (Castello, 2022; Office for Contemporary Art Norway OCA, 2022)..
  • Anders Sunna er nordsamisk og kommer fra Kieksiäisvaara, som ligger i den svenske delen av Sápmi. Sunna deltar med verket Illegal Spirits of Sápmi, som består av fem symboltunge og kraftfulle malerier, føyd sammen av grove trestammer og hyller fylt med rettsdokumenter. Tematisk formidler kunstneren den historiske undertrykkelsen av det samiske folket, ofte tett knyttet til Sunnas egen families langvarige kamp mot myndighetene (Castello, 2022; Office for Contemporary Art Norway OCA, 2022).

Veneziabiennalens hovedutstilling The Milk of Dreams inkluderer også verk av kunstnerne Aage Gaup (1943 – 2021) og Britta Marakatt-Labba.

Biennalen er åpen til 27. november 2022.

Undervisningsressurser

I vår ressursbase finner du blant annet

Se også Office for Contemporary Art Norway OCA og Veneziabiennalens hjemmeside.

Kilder

Castello, C. (2022, 17.mars). Forvandler nordisk paviljong til samisk paviljong. Utrop. Norges første flerkulturelle avis. https://www.utrop.no/nyheter/kultur/299050/

Gjessing, M. (2022, 2. april). Høytidelig åpning av den samiske paviljongen på Veneziabiennalen. Kunstavisen. https://kunstavisen.no/artikkel/2022/hoytidelig-apning-av-den-samiske-paviljongen-pa-veneziabiennalen

Office for Contemporary Art Norway OCA. (2022). The Sámi Pavilion. La Biennale di Venezia 2022 [Video]. Vimeo. https://vimeo.com/656943707

Røed, A. (2022, 3. februar). Veneziabiennalen. I Store norske leksikon. https://snl.no/Veneziabiennalen

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.