Alle foto: Barnehagen Hundre
Gjensidig påvirkning- møtene mellom toåringene og naturleira
Barnas utforsking og interesser var utgangspunkt for dette prosjektet, hvor barnehagen fordypet seg i naturleire et helt barnehageår.
«Prosjektet hadde sin gryende start ved slutten av året, da barna viste stor fasinasjon over sølepyttenes transformasjon. Veien utenfor barnehagen var ikke asfaltert, og det var mange sølepytter langs veien. Etter regnvåte dager flommet de over av vann og inviterte til tramping, hopping og til å springe gjennom de, mens spruten sto i alle retninger. En annen klassiker var etter frostnetter når det var blitt en ishinne på sølepyttene.
De små barnas undring og utforsking var virkelig fascinerende. Men det som satte refleksjonene i sving hos personalet, var disse dagene hvor sølepyttene var i ferd med å tørke ut, men fortsatt var litt fuktig. Barna grov med fingrene i materien. Det satte spor. De samlet sammen gjørma til en klump og klemte den flat igjen. De smurte det utover veien og utover hendene sine. De utforsket dette materialets egenskaper. Daglig. Eller i alle fall så ofte som naturens gang iscenesatte for det. Denne utforskingen dannet grunnlag for observasjoner og refleksjoner i personalteamet som førte til at vi valgte å fordype oss i naturleire neste barnehageår» – Monica Lillegård, Barnehagen Hundre
Mål for prosjektet
- Hovedmålet var å innføre naturleire som et av barnehagens grunnmaterialer. Med dette ønsker personalet at leira skal være et materiale som hele tiden er tilgjengelig på avdelinga og at barna blir godt kjent med den. På denne måten kan leira blir en støtte for barnet i sin måte å uttrykke seg på – i sin måte å samhandle med verden på. Barnehagens holdning til grunnmaterialer er at de skal være demokratiske, og at de er utjevnende i forhold til kjønn og makt.
- Personalet hadde et mål om at de skulle bruke god tid og stå i langsomme prosesser der men gjentar og prøver ut flere ganger. På denne måten ønsket de å bli kjent med leiras egenskaper og muligheter, og bygge en relasjon til leire som materiale.
- Organisere for delaktighet og flerstemmighet i personalteamet – kollektiv læring.
- Jobbe med barnas medvirkning gjennom arbeid med pedagogisk dokumentasjon , slik at barna kunne være drivere i prosjektet. Å stå i det selv om det ville bli utfordrende underveis.
- Å skape en kultur for utforsking.
Mellom, sammen – kunstpedagogisk prosjektarbeid i barnehagen
I Bortigard sine kunstprosjekt ligg det eit ønske om å la barna få oppleve at kunstprosjektet blir arbeida med i...
Barnehageprisen
Den nasjonale barnehageprisen for kunst og kultur har vært delt ut siden 2008. Her finner du presentasjon av vinnerbarnehagene ....
«Så mange menneska som finnes i verden, men ingen e helt lik»
Et prosjekt om mennesker, kunst og barns kroppslige og estetiske læreprosesser. Barnehagen ligger nært skogen, og hadde foregående år jobbet...