iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Barn som leker på en skulptur og til venstre en bunke med tre. hefter.

Kristine Hjertholm, Løvinne, 1997, Gamlebyen skole © Kristine Hjertholm / BONO 2023. Foto: © KiS.

Ta i bruk den nære kunsten!

Heftet «Ta i bruk den nære kunsten!» er utviklet i samarbeid med Kunst i skolen (KiS). Nå er heftet revidert og oppdatert i tråd med Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Med dette ønsker vi å inspirere til en bevisstgjøring ved skolene: Hvilke kunstverk finnes på din skole, og hvordan kan de vitaliseres? Kan kunsten få sin naturlige plass både i skolebygningen og i undervisningen?

I heftet får du gode tips om enkle grep for å oppgradere skolens estetiske miljø og om hvordan du kan snakke om kunst fra nærområdet med elevene. Her blir du også introdusert for metodikken «KunstLab», som KiS har utviklet. Med «KunstLab» legges det stor vekt på tverrfaglig tilnærming til den nære kunsten.

LK20 sier noe om kunsten og kulturens plass i skolehverdagen. Kunsten påvirker våre fysiske omgivelser, skolemiljøet og samfunnsutviklingen. Læreplanen anerkjenner også at møter med kunst har betydning for den enkeltes personlige utvikling. I møte med kulturelle uttrykk, utvikles elevenes estetiske sans. Dette er aktuelt for flere fag i grunnskolen, og i denne ressursen vises til eksempler på kompetansemål fra 1.-10. trinn i fagene kunst og håndverk, norsk og samfunnsfag.

Om kunst i nærområdet aktivt trekkes inn i undervisningen, tror vi det kan påvirke fellesskapet positivt og forme elevenes identitet. Vi håper at veiledningsheftet vil gi lærere økt kunnskap og inspirasjon til å jobbe med den nære kunsten. Heftet kan også brukes i lærerutdanningene i undervisning av studenter som senere skal jobbe i grunnskolen. Dette er også en god ressurs for skoleledere og for hele utdanningsløpet.

I en årrekke har vi på Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) hatt et godt samarbeid med KiS. Heftet var opprinnelig utviklet av tidligere prosjektgruppe fra 2016: Martine Eidissen Nymo (KKS), Bjørg Åsta Flatby og Arne Marius Samuelsen (KiS). Det ble laget etter læreplanen LK06 og er nå tilpasset og revidert for tredje gang etter LK20 av Anne Elisabeth Sæter (KiS) og Nora Thue-Prepsl (KKS).

Ta i bruk den nære kunsten

KiS og KKS har tidligere utviklet heftet «Samtaler om samtidskunst» sammen.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.