Gå til hovedinnhold
Illustrasjon to barn

Illustrasjon: Nora Thue-Prepsl

Kunst- og kulturfag på vent?

KKS inviterer til lansering av kartleggingen Kunst og kulturfag på vent? Kartlegging og analyse av kunst- og kulturopplæring i grunnskolen i Norge 2022.

Tekst: Merete Hassel, seniorrådgiver, KKS, Nord universitet / Illustrasjon: Nora Thue-Prepsl

Arrangement

Torsdag 1. juni 2023 kl. 10.00 – 11.45. Litteraturhuset, Wergelandsveien 29, Oslo, Kverneland

Direktesending

Les om arrangementet på Nord.no.

Program

10:00Velkommen
Ann Karin Orset, senterleder Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
10:15Presentasjon av kartleggingen
Elisabet Sørfjorddal Hauge, sjefsanalytiker og
Mia Fjelldal Simonsen, analytiker, Oxford Research
10:40Panelsamtale
Ledes av Liv Klakegg Dahlin, instituttleder, Institutt for estetiske fag, OsloMet

Paneldeltakere:
Trine Ørbæk, professor, Universitetet i Sørøst-Norge, leder evalueringen av
fagfornyelsen i praktiske og estetiske fag (EVAPE25)
Marit Krogtoft, førstelektor, OsloMet/Nord universitet
Cathrine Torsvik Thingnes, rektor, Apalløkka ungdomsskole
Kristian U. Andaur, styreleder, Samarbeidsforum for estetiske fag
Charlotte B. Myrvold, seniorrådgiver, DKS/Kulturtanken
11:40Avrunding og veien videre
Ann Karin Orset, senterleder Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
11:45Takk for oppmøte og vel hjem!

Rapport

Les rapporten Kunst og kulturfag på vent? Kartlegging og analyse av kunst- og kulturopplæring i grunnskolen i Norge 2022.

Satses det på praktiske og estetiske fag i grunnskolen?   

Det praktiske og estetiske innholdet i skolen har fått en tydelig plass i det nye læreplanverket, LK20. I Overordnet del, kapittel 1.4. (Kunnskapsdepartementet, 2017), skrives estetiske læringsprosesser fram som en forutsetning for elevenes danning og identitetsutvikling. De praktiske og estetiske fagenes betydning, muligheter og egenverdi understrekes i læreplaner for fag.

Fremtidens lærere skal kunne planlegge, gjennomføre og evaluere estetiske læringsprosesser i alle fag. Dette går fram blant annet i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene (Universitet- og høgskolerådet, 2016). Likevel er det usikkerhet rundt hvordan det arbeides med estetiske læringsprosesser i skolen og grunnskolelærerutdanningene. Hva er status? I rapporten Estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene (By et al, 2020) kommer det fram at estetiske læringsprosesser synes å være lite integrert i grunnskolelærerutdanningene.

Et nytt kunnskapsgrunnlag

Kartleggingen er initiert av KKS og gjennomført av Oxford Research, om lag 10 år etter professor Anne Bamfords omfattende kartlegging av kunst- og kulturopplæringen i Norge (Bamford, 2012) Bamford ga tydelige signaler om behov og tiltak for å styrke kunst og kulturfaglig innhold i hele opplæringsfeltet, kulturskoler og Den kulturelle skolesekken. Men hva har egentlig skjedd?

En læreplan senere, innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger og lærerutdanning for praktiske og estetiske fag, samt politiske strategier for økt skaperglede, engasjement og utforskertrang, erfarer Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen igjen behovet for å sette kunst- og kulturopplæringen i grunnskolen på agendaen.

Panelsamtale

Senterleder Ann Karin Orset ved Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen vil lede arrangementet. Sjefanalytiker Elisabet Sørfjorddal Hauge ved Oxford Research presenterer rapporten. Instituttleder Liv Klakegg Dahlin ved OsloMet leder panelsamtalen.
Noen av spørsmålene som reises i panelsamtalen er:

  • Hvilke utfordringer knyttes til de praktiske og estetiske fagene i skolen?
  • Hvor ligger mulighetene for styrking av kunst- og kulturfagene i skolen fram i tid?
  • Hvilke rammefaktorer, kompetansekrav og organisering av opplæringen trengs?
  • Hvordan kan satsing på praktiske og estetiske fag bidra i å løse utfordringene med elevenes motivasjon, mestring, læring og utvikling? 
Kvinne med sort genser, lyst hår og briller smiler.

Målet med kartleggingen er å bidra med et kunnskapsgrunnlag som kan konkretisere nødvendige satsingsområder, iverksette tiltak og initiere videre forskning

Ann Karin Orset, senterleder, KKS

Bamford, A. (2012). Arts and Cultural Education in Norway 2010/2011: report. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2019/01/Arts-and-Cultural-Education-in-Norway-2010-2011.pdf  

By, I. Å., Holthe, A., Lie, C., Sandven, J., Vestad, I. L., & Birkeland, I.M., (2020). Estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene. Helhetlig, integrert og forskningsbasert? Rapport til Kunnskapsdepartementet, 24. juni 2020. https://www.regjeringen.no/contentassets/ea18f23415a14c8faaf7bc869022afc2/estetiske-laringsprosesser-i-grunnskolelarerutdanningene.pdf

Kunnskapsdepartementet (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003/ 

Universitets- og høgskolerådet. (2016).Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning 1-7. https://www.uhr.no/_f/p1/ibda59a76-750c-43f2-b95a-a7690820ccf4/revidert-171018-nasjonale-retningslinjer-for-grunnskolelarerutdanning-trinn-1-7_fin.pdf

Universitetet i Sørøst-Norge. (u.å.). Evaluering av fagfornyelsen: planlegging og gjennomføring av undervisning i praktiske og estetiske fag (EVAPE25). https://www.usn.no/forskning/prosjekter/andre-prosjekter/evaluering-av-fagfornyelsen/evape25/

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.