iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Glade personer i auditorium med røde stoler

Temaredaksjon for nettverkets jubileumsnummer av FormAkademisk: Foran f.v. Janne B. Reitan, Liv Merete Nielsen, Mari-Ann Letnes. Bak f.v, Ingvard Bråten, Bente Skjelbred. Foto: Merete Hassel, KKS

Et nettverk av samskapt viten

Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i UH-sektoren (KHUH) markerte i slutten av januar sitt 10-års jubileum i 2023, med konferansen «FORTID, NÅTID OG FRAMTID – lærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk». I forbindelse med jubileet har nettverkets deltakere også bidratt med artikler i tidsskriftene FormAkademisk og FORM.

Tekst: Merete Hassel, seniorrådgiver ved KKS / Nord universitet. Foto: KKS og OsloMet

Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i UH-sektoren

I 2013 tok Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) initiativ til å samle fag- og forskningsmiljøer innen kunst- og håndverksfaget i lærerutdanningene til en konferanse på Gardermoen. Målet var å sondere interessen for å etablere et faglig nettverk. Bakgrunnen var blant annet en uttalt bekymring for rekruttering til faget, behov for en arena for erfaringsdeling og økt fokus på forskning. Konklusjonen ble etablering av Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i UH-sektoren med årlige nettverkskonferanser. Den første konferansen fant sted i Tromsø i 2014.

KKS har siden oppstart vært koordinator for nettverket. Seniorrådgiver Merete Hassel ved KKS leder arbeidet sammen med et arbeidsutvalg og en vitenskapelig komité.. Konferansene arrangeres årlig i samarbeid med ulike universitets- og høgskoler (UH) som vertskap.

Universitet- og høgskolesektoren har i løpet av de siste 10 årene vært gjenstand for omfattende endringer, blant annet i form av fusjoner og omorganiseringer. Myndighetenes forventning til kvalitet og kunnskapsutvikling i UH-sektor stiller krav til samarbeid og forskningsbasert utdanning. Fagfeltet har ingen lang tradisjon for forskning (Nielsen et al, 2023). Formidling av forsknings- og utviklingsarbeid har derfor vært sentralt i forbindelse med nettverkets konferanser. I løpet av disse 10 årene har deltakerne presentert ca 290 vitenskapelige paper, praksisfortellinger, postere og performance lectures.

Jubileumskonferansen 2023

Jubileumskonferansen 2023 ble avholdt 23.- 24. januar på OsloMet, i tett samarbeid med arbeidsutvalg og vitenskapelig komité. Fortid, nåtid og framtid – lærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk ble valgt som tema for jubileet. Silje Fekjær, prorektor for utdanning ved OsloMet åpnet konferansen og koordinator Merete Hassel fra KKS ønsket velkommen. Konferansebildet er hentet fra installasjonen Fremmer selvbestemmelse ideutvikling, motivasjon og mestring?, et masterarbeid av Gry Klepp ved OsloMet 2022. Klepp presenterte selv idé og utforming av arbeidet for konferansedeltakerne, og installasjonen var utstilt under hele konferansen.

Auditorium dame prater
Merete Hassel. KKS, ønsker velkommen til jubileumskonferansen.
dame ved skjerm
Jubileumskonferansen 2023 ble åpnet av prorektor Silje Fekjær, OsloMet.
KHUH 2023 Gry Klepp monterer sitt masterarbeid. Til høyre en detalj av arbeidet.

Kunstfagenes potensiale og betydningen av praktiske ferdigheter

Professor Anniina Suominen fra Aalto University i Helsinki holdt sitt hovedforedrag digitalt, med tittelen Arts education during times of distress: Sustaining hardship, embracing arts potential and building towards hopeful futures. Tømrermester og forfatter Ole Thorstensen fokuserte i sin forelesning på betydningen av håndverk og praktiske ferdigheter ut fra et praksisperspektiv.

Keynote Anniina Suominen. Aalto University
mann med orange t-skjorte snakker
Keynote Ole Thorstensen.

Forskningsformidling og erfaringsdeling

Nettverkets årlige konferanser har vært et viktig møtested for utveksling av erfaring og forskning på fagfeltet. Deltakerne bidrar med framlegg av vitenskapelige paper, praksisfortellinger og postere. I år ble deltakerne oppfordret til å utfordre postersjangeren og vi fikk se vitenskapelige postere med ulik tematikk, materialer og visuelle framstillinger. Det økte antallet doktorgrader innenfor feltet har hatt stor betydning for fag- og forskningsutviklingen, og det har siden oppstart vært tradisjon å løfte frem nye avhandlinger i forbindelse med nettverkskonferansene. På jubileumskonferansen presenterte førsteamanuensis Silje Bergmann fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN) digitalt sin avhandling Kopiering og deling av visuelle uttrykk i kunst og håndverk (Bergmann, 2022)

Kvinne foran digital veggtavle.
Lisbet Skregelid, UiA. Paperpresentasjon
To kvinner som står på hver side av en digital tavle.
Lissi Thrane og Bolette Hansen. Københavns Professionshøjskole, Praksisfortelling
dame presenterer. kart
Hilde Hermansen, KKS. Paperpresentasjon
Monica Klungland og Anne-Mette Liene, UiA. Praksisfortelling. Åse Kvalbein, NLA og Anne-Brit Reienes, INN.Poster

Framtid og rammefaktorer for kunst og håndverksfaget

Sentrale aktører ble invitert til en panelsamtale rundt situasjonen for de praktiske og estetiske fagene i dag og i framtida. Liv Klakegg Dahlin, instituttleder, OsloMet, Irene Brodshaug, fagkonsulent, Oslo kommune, Mari-Ann Letnes, førsteamanuensis, NTNU, Christine Løkvik, ny leder av Kunst og design i skolen og Ole Thorstensen, tømrermester og forfatter deltok i panelet.

Harald Eivind Moe, medlem av arbeidsutvalget og høgskolelektor ved Høgskolen i Østfold, var debattleder og stilte panelet følgende spørsmål:

  • Hvilken rolle bør våre fag ha i framtiden og hvilke konsekvenser vil dette ha for lærerutdanningene?
  • Hva er, og hvordan kan det sikres, gode rammefaktorer for faget kunst og håndverk?

personer på en scene panelsamtale
F.v. Liv Klakegg Dahlin,OsloMet, Mari-Ann Letnes, NTNU Ole Thorstensen, keynote, Christine Løkvik, Kunst og design i skolen og Irene Brodshaug., Oslo kommune. Foto: KKS

«På nettverkskonferansen var det ei klar bekymring knytt til kunst og handverksfaget sin status i skulen og samfunnet elles. Vi vil oppfordre nettverket sine medlemmar til å formidle si forsking og bekymring ut til allmennheita og til dei som sit med makta til å ta avgjersler. Fagfeltet er lite og vi er avhengige av at mange røyster peiker på dei same utfordringane, og kva som må til for å løyse dei. Slik kan vi sama arbeide for at kunst og handverksfaget blir eit prioritert fag i grunnskulen».

Bibbi Omtveit, redaktør i FORM.

To damer og en mann snakker sammen
Ole Thorstensen i samtale med Kari Carlsen, USN og Anne Guro Schmidt Antun, NLA
To damer og en mann snakker sammen
Eivind Moe, HiOF og Merete Hassel, KKS i samtale med Irene Fanebust Eknes, NLA
mange mennesker i auditorium
KHUH 2023 med deltakere fra lærerutdanningene i hele landet

Program og mer informasjon om for jubileumskonferansen.

Jubileumspublikasjoner

I anledning jubileet ble det lyst ut Call for paper til et temanummer av FormAkademiskforskningstidsskrift for design og designdidaktikk. Nettverkets medlemmer ble også invitert til å skrive praksisfortellinger og fagartikler til FORM – fagdidaktiske tidsskrift innen kunst-, design og håndverksfag. Artiklene skulle berøre jubileets hovedtema Fortid, nåtid og framtid – lærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk.

Et nettverk av samskapt viten – FormAkademisk

Temanummeret av FormAkademisk ble publisert live på konferansen av ansvarlig redaktør Janne B. Reitan. Temaredaktører var Mari-Ann Letnes, NTNU, Liv Merete Nielsen, OsloMet, Bente Helen Skjelbred, NLA og Ingvard Bråten, HVL.

Nummeret består av 10 vitenskapelige artikler fra nettverkets deltakere og gir innblikk i ulike forskningsfelt. De fleste artiklene ble presentert i konferansens mange parallelle sesjoner, men artikkelen om nettverkets historie ble presentert i plenum av forfatterne: professor emerita Liv Merete Nielsen, førsteamanuensis emerita Janne B. Reitan og seniorrådgiver Merete Hassel ved KKS.

F.v. Bente Helen Skjelbred, NLA, Ingvard Bråten, HVL, Mari-Ann Letnes, NTNU og Liv Merete Nielsen, OsloMet. Foran ansvarlig redaktør for FormAkademisk Janne B. Reitan.

Temaredaksjonen uttaler følgende om nettverket:

Deltakerne har vært selve ryggraden i det praksisfellesskap som har utviklet seg i de 10 årene som har gått. Som deltagere utvikler vi oss i et forsknings- og praksisfelt. Vi møtes som kollegaer, under­visere, veiledere, artikkelforfattere, fagfeller og redaktører i et fagfelt hvor ulike forståelser og innsikter brytes frem i et nettverk av samskapt viten.

Mari-Ann Letnes, NTNU, leder av temaredaksjon og vitenskapelig komité

Forsking og praksisfeltet – FORM

Nettverkets deltakere ble også invitert til å levere bidrag til FORM – landets eneste fagdidaktiske tidsskrift innen kunst-, design og håndverksfag. Temanummeret ble publisert i midten av februar og kan leses i formbanken hos Kunst og design i skolen. Artiklene gir flere gode eksempler på praktisk arbeid med ulike materialer, i lærerutdanningene og ute i skolene. Vi kan også lese Laila Belinda Fauskes artikkel om en lærerutdanning i endring, med fokus på den nye 5-årige lærerutdanningen i praktiske og estetiske fag (LUPE). Seniorrådgiver Hilde Hermansen ved KKS har skrevet en artikkel om Estetisk opplevelse, utforsking og demokratisk erfaring, med utgangspunkt i Anders Sunna sin gatekunst «Get OFF deFence».

Forsiden av tidsskriftet FORM nr 1/2023. Arkitekturoppgave i papir. Studentarbeid lærerstudenter NTNU. Foto: Stein Erik Grønningsæter, NTNU

Nettverkets betydning

Nettverksdeltakerne gir både muntlig og i skriftlig evaluering et klart uttrykk for behovet for og betydningen av dette fagfellesskapet. Senterleder Ann Karin Orset deltok på jubileumskonferansen og er også tydelig når hun understreker betydningen av nettverket:

Det er imponerende hvordan Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i UH-sektoren i løpet av ti år med samarbeid, har utviklet seg til å bli en av de viktigste nasjonale arenaene for utveksling av fag og forskning innen design, kunst og håndverk  Jeg gleder meg til å samle nettverkets medlemmer igjen, til ny konferanse ved Nord universitet i Bodø i 2024!

Ann-Karin Orset, senterleder KKS

Ann Karin Orset senterleder KKS
Kathrine Tufta, HVL åpner jubileumskaka
Lisbet Skregelid, UiA

Neste konferanse i Bodø 2024

Bodø er Europeisk kulturhovedstad i 2024. Nord universitet og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen inviterer nettverket til konferanse i Bodø 29.- 30. januar 2024. Arbeidsutvalg og vitenskapelig komité er allerede på plass og call for innsending av abstrakt kommer i løpet av våren.

Mer informasjon om nettverket og tidligere konferanser finner du på nettverkets hjemmeside hos KKS.

Kilder

Bergmann, Silje. (2022). Kopiering og deling i faget Kunst og håndverk. [Doktoravhandling]. Universitetet i Sørøst-Norge. https://hdl.handle.net/11250/3026909

Letnes, M-A., Bråten , I., Nielsen , L. M., & Skjelbred , B. H. (2023). Leder. Et nettverk av samskapt viten : – et vitenskapsfelt i utvikling. FormAkademisk, 16(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5229 

Nielsen, L. M., Reitan, J. B., & Hassel, R. M. (2023). Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i universitets- og høgskolesektoren (KHUH): 10 år med praksisfellesskap i utvikling. FormAkademisk, 16(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4966 

Omtveit, B. (2023) Forsking og praksisfelt. FORM, 57(1), 3. https://www.kunstogdesign.no/nyhetssaker/form-1-2023-leder

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.