iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Barn titter gjennom hull i betongkloss.

«Vi træng..en stige» – utforsking av arkitekturen i barnehagens nærområde

I Svartlamon kunst- og kulturbarnehage har de yngste barna utforsket nærområdet rundt barnehagen. De har oppdaget detaljer som de voksne ikke har lagt merke til tidligere, og utforsket den gamle bunkeren Dora som ligger i nærområdet. De voksne har fulgt barnas initiativ; de fant ut at de trengte en stige, så da laget de det.

Tekst og foto: Svartlamon kunst- og kulturbarnehage

«Vi træng…..en stige!» er et prosjekt som undersøker 2- og 3-åringers forhold til uteområder og arkitektur. I prosjektet lot vi barna lede veien. Vi gikk på turer til området, og fulgte etter barna med videokamera. Hva ville de legge merke til? Hva ville engasjere dem? I området er ingen typiske gjenkjennbare soner for barn, som kunne være naturlige for dem å leke i. Prosjektet tar på alvor barns medvirkning i og med at det er barna som helt konkret leder vei. Pedagogene som fulgte etter dokumenterte hvilke steder barna ble tiltrukket av, hva de gjorde der og hva de snakket om. Barna la merke til steder vi voksne ikke tidligere hadde gitt oppmerksomhet. Som området rundt et sykkelstativ, et kumlokk, en renne med vann, en rekke betongbuffere og rommet mellom dem. De brukte alle sine sanser i sine undersøkelser.

Jente utforsker hull i betongvegg.

De sprang rundt i de ulike sonene for å bli kjent med det fysiske rommet de representerte. De la merke til detaljer ved hjelp av blikket. De kjente på ulike overflater med hendene. De brukte stemmen til å undersøke ekkoet i de ulike områdene. Barna var nysgjerrige på det de opplevde, og brukte sine erfaringer og sitt språk til å beskrive det som engasjerte dem. De delte sine tanker og assosiasjoner med hverandre og pedagogene. Mange ganger førte dette til en felles lek der og da. For oss pedagoger førte dette til større kunnskap om hvordan barn undersøker og opplever uterom/ byrom som ikke er tilrettelagt for barn. Barna fant alltid steder og gjenstander som engasjerte dem og som førte dem inn i lek, uten at vi som pedagoger trengte tilføre noe mer eller noe annet. For å
undersøke dette nærmere lærte vi barna å fotografere, slik at de kunne ta bilder av det. Etterhvert la pedagogene merke til at flere av barna var opptatt av den store bunkersveggen til Dora.

Barn og voksne utforsker bunkeren.

Flere av barna ville klatre opp den.

Hvordan skulle de klare å komme seg opp?

Barna prøver å klatre på veggen.

De kom fram til at de trengte en stige. Dette gjorde at prosjektet fikk en ny utvikling. Barna undersøkte hva en stige var gjennom tegning.

Jente tegner en stige.

Etter det snekret barna med hjelp fra pedagogene en egen stige

Barn snekrer stige.
Barn tester ut stige.

Stigen ga barna et nytt perspektiv, bokstavelig talt! De hadde stor glede av å prøve den ut.

Grutt drar med seg stige til en vegg.

Som en avslutning på undersøkelsene av Dora tok vi stigen vi hadde snekret og kamera med på tur til Dora. Vi satt stigen inntil den store veggen på Dora, og barna klatret opp og tok bilder av det de hadde lyst til. Det ble bilder av resten av veggen opp mot himmelen, som om de brukte kameraet til å «klatre» enda høyere opp veggen. Men det ble også andre bilder, som nærbilder av småsteinene inne i betongen i veggen, og spaden som noen hadde kastet fra seg på bakken. Barna har fått et forhold til et sted i nærområdet de tidligere ikke har besøkt, og pedagogene har lært mye om hvordan små barn undersøker et uterom de ikke kjenner til fra før.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.