iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold

Sy en veske – redesign

Dette er en redesign-oppgave, der elevene skal sy en veske av brukte materialer. Arbeidsbeskrivelsen fungerer som bevisstgjøring, og har som mål å gjøre elevene bevisst på alle steg i prosessen fram mot det ferdige produktet. Den er også utgangspunktet for å vurdere prosessen. Tids-­ og materialsparing bør f.eks. være en del av denne vurderinga. Kompetansemålene i valgfaget sier at elevene skal kunne begrunne valg i designprosessen, og at de skal kunne dokumentere og presentere egen designprosess og produkt. Skriftlig utforming av arbeidsrapport er et hjelpemiddel i denne prosessen.

Den viktigste målsettingen er at elevene skal lære å utnytte gamle materialer til et fint og nytt produkt.

  1. Sitt sammen to og to. Se på det ferdige mønsteret til vesken og det ferdige produktet. Tenk deg at du har klipt ut stoffbitene, og skal sy vesken slik den er på bildet.
  2. Skriv en arbeidsbeskrivelse, der du beskriver hva du gjør, steg for steg, når du syr sammen bitene til et ferdig produkt. Her kan det være flere riktige og gode svar.
  3. Sett dere sammen med en annen gruppe og diskuter hverandres arbeidsbeskrivelser. Hva har dere gjort likt? Hva har dere gjort forskjellig? Er det noen punkter dere kan dele med hverandre, for å lage en enda bedre arbeidsbeskrivelse?
  4. Prøv å sy vesken!

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.