Arbeid med plakat egner seg til innføring i komposisjon og tverrfaglig undervisning. Komposisjon inngår i programfaget kunst og visuelle virkemiddel 1 i programområdet KDA og arbeid med multimodale tekster i norsk på samme trinn.
Tekst: Marte Henriksen, tidligere rådgiver ved KKS
Elevene kan lage plakater på papir, men også digitalt, på nettsider og sosiale plattformer. Bildeeksemplene over er et resultat av en oppgave lærerstudenter ved Nord universitet fikk, nemlig å lage plakater med utgangspunkt ulike fagbegrep fra norskfaget. Plakatene ble produsert i Publisher.
Studentene som gjennomførte opplegget brukte programmet Publisher, som er en del av Microsoft pakken. Adobe Illustrator, Photoshop, Gimp eller tilsvarende kan også brukes, men krever større kjennskap til programvaren før oppstart.
Det settes av minimum 3 timer til programvareopplæring dersom elevene ikke kjenner programmet fra før.
Opplegget passer fint som startoppgave i møte for grunnleggende prinsipper i komposisjon.
Komposisjon
Start med en grundig introduksjon om komposisjon.
Se også på ulike plakateksempler sammen og reflekter over:
Hva er blikkfanget i plakaten?
Hvilke fonter er brukt, og hvordan påvirker de uttrykket?
Hvordan underbygger fargene og komposisjonen budskapet i plakaten?
Er lesbarheten god?
Hvilken målgruppe plakaten er laget til?
Hvilke virkemidler er brukt for å nå målgruppa?
Hvilke kontraster er brukt?Når elevene har øvd på å muntlig analyse av andre plakater muntlig går de i gang med produksjon av egen plakat.
Frimerkeskisser og utprøvinger
Elevene utforsker videre ulike komposisjonsprinsipp på små frimerkeskisser. Drøft hvilke komposisjoner som fungerer best i forhold til valgt tematikk og uttrykk. Det produseres minimum seks ulike komposisjonskisser.
Elevene tar stilling til hvilke bilder og tekst som framhever og understøtter hverandre på en god måte. Er man ikke bevisst bruken av visuelle virkemidler, kan bilde og tekst kommunisere ulike budskap eller lage en ny uforutsett eller uønsket mening sammen. Fortrinnsvis tar elevene bilder til plakaten selv, eller designer egen dekor slik at de ikke bryter med åndsverksloven.
Studentarbeid v. Nord universitetStudentarbeid v. Nord universitet
Når elevene har prøvd ut ulike komposisjoner, lages plakaten i valgfri programvare. Uavhengig av om det arbeides digitalt eller analogt skal plakatene stilles ut eller presenteres i det formatet som er tenkt. Elevene presenterer sitt resultatet muntlig og gjør rede for valg av farge, komposisjon og font – og hvordan dette understøtter budskapet i sin plakat.
Tilpasset opplæring
Dette er et undervisningsopplegg i grunnleggende komposisjonsprinsipper. Det er derfor en naturlig tilpassing at elevene velger et tema de er interessert i. Elever som trenger et enklere opplegg anbefales å bruke få elementer i sin plakat, da det ofte mer utfordrende å bruke mange elementer. Elever som trenger flere utfordringer kan lage en digital og en analog plakat med ulike målgrupper
Elevene blir vurdert ut fra frimerkeskissene, et plakatutkast og muntlig presentasjon om komposisjon, farge og skrift. Elevene må også svare for om plakaten har god lesbarhet og er tilpasset målgruppa.
Kompetansemål
Under middels Beskrive, gjengi, referere
Middels Analysere, tilpasse, løyse
Over middels grunngi, reflektere og vurdere
Visuelle virkemiddel 1 eleven skal kunne
kjenne til ulike komposisjonsprinsipper og anvende disse i egne arbeid
Komposisjonsprinsipp
Elevene skal kunne referere til komposisjons-prinsipp i sitt uttrykk
Elevene skal kunne grunngi sitt val av komposisjons-prinsipp i sitt uttrykk
kjenne til fagterminologi og bruke fagomgrep knyttet til arbeid med visuelle virkemiddel, materialer og teknikker
Fagomgrep knytt til visuelle virkemiddel
Elevene beskriver bruken av ulike visuelle virkemiddel i sin plakat.
Elevene behersker og vurderer egen bruk av visuelle virkemiddel i sin plakat.
Personvern og informasjonskapsler
På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.