
Kreativitet og vurdering – en mulig modell?
Hvordan kan vi forstå kreativitet og hvordan fremme og vurdere kreative ferdigheter?
I kunst- og håndverk er elevenes bruk av kreative strategier en del av vurderingsgrunnlaget når standpunktkarakter settes.
Modellen er basert på en modell for kreativitet i NOU 2015, Fremtiden skole, og et større forskningsprosjekt i England. Kan modellen brukes sammen med elevene for større bevisstgjøring rundt begrepet kreativitet? Kan dette samtidig være en anvendelig modell for å reflektere over egen undervisning?
Modellen er vedlagt for utskrift i A4-format.
Her finner du ulike artikler knyttet til kreativitet og vurdering på KKS sin nettside:
- Kreativ kompetanse i vurderingsskjema, Eva Lutnæs
- Om kreativitet, Ingeborg Stana
- Hvordan legge til rette for kreativitet i klasserommet?, Martine Eidissen Nymo

Kreativ kompetanse i vurderingsskjema
Eva Lutnæs, professor ved OsloMet og praktiserende kunst- og håndverkslærer, skriver i denne artikkelen om sammenhengene mellom utvikling av kreativ...

Om kreativitet
I denne artikkelen presenterer Ingeborg Stana hva vi legger i begrepet kreativitet og hvordan vi kan fremme og måle kreative...

Hvordan legge til rette for kreativitet i klasserommet?
Ser du på deg selv som en kreativ person eller en kreativ lærer? Hvis svaret er nei, hvorfor ikke? I...