Gå til hovedinnhold

Fra mikroverkstedet GRAFIKK ved Hilde Hermansen, KKS. Foto KKS

Verkstedet som læringsarena

Om lag 60 lærerutdannere innen kunst og håndverk var samlet i Bodø til to intense dager med forskningsframlegg, faglige diskusjoner og praktisk arbeid i verkstedene. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen og Nord universitet var i slutten av januar vertskap for Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i universitets- og høgskolesektoren (KHUH).

Tekst: Merete Hassel, seniorrådgiver ved KKS. Foto: KKS

Praktisk, variert og relevant læring

Overordnet tema for nettverkets konferanse i 2024 var VERKSTEDET. Dette er særlig aktuelt med tanke på den kommende stortingsmeldingen om mer praktisk, variert og relevant læring på 5.–10. trinn, og kravet om vektlegging av estetiske læringsprosesser i alle fag i lærerutdanningen.  Verkstedene er viktige lærings-, dannings-, og opplevelsesarenaer og navet i praktisk skapende arbeid i barnehage, skole og lærerutdanning.

Verkstedene er viktige lærings-, dannings-, og opplevelsesarenaer og navet i praktisk skapende arbeid i barnehage, skole og lærerutdanning.

Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i UH-sektoren (KHUH)

Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i UH-sektoren samler ansatte innen fagområdet ved alle landets universitet og høgskoler for å dele forskning og erfaring. KHUH hadde sitt 10-års jubileum i 2023 og dette ble markert med en konferanse på OsloMet med tema FORTID, NÅTID OG FRAMTID – lærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk.

I løpet av to intense dager i Bodø presenterte deltakerne egen forskning i flere parallelle sesjoner og lyttet til interessante presentasjoner i plenum. Studenter ved Nord universitet, campus Bodø fikk i disse dagene merke stor aktivitet også i gangen utenfor verkstedene og rundt om på huset. I tillegg ble det i konferansen satt fokus på Bodø som Europeiske kulturhovedstad Bodø2024, gjennom foredrag og kunstutstilling.

To kvinner og en mann bærer et lerret med kule og blekk mellom seg.
Fra mikroverkstedet Kartfaring ved Gro Eide og Ingrid Skarprud, HVL
To sorte kuler og sorte blekkspor.
Visuelle spor fra Kartfaring.
Voksne kvinner som sitter på krakker og strikker.
Fra mikroverkstedet Mina ved Line Mastad, UiA

Besøk fra University of Lapland

Building on forest relationships and care var tittel på keynote Elina Härkönen sitt innlegg. Hun jobber ved Faculty of Art and Design ved University of Lapland i Rovaniemi og tok turen til Bodø i friskt vintervær. Härkönen er opptatt av kulturell bærekraft, community-learning. art-based and place-specific methods og har jobbet mye verkstedsbasert. Hun er blant annet sentral i prosjektet Living in the Landscape, hvor også Nord universitet deltar.

Elina Härkönen ved Faculty of Art and Design ved University of Lapland

Dekan Rose Martin ved Fakultet for læreruydanning og kunst og kulturfag ved Nord universitet holdt et inspirerende innlegg rundt Arts as a catalyst for community, politics, and reimagining spaces and places – til tross for at værforholdene gjorde at hun måtte holde sitt innlegg fra kjøkkenbordet.

Evalueringen av fagfornyelsen – praktiske og estetiske fag

Anniken Randers-Pehrson og Åsta Rimstad fra USN presenterte forskningen rundt Evalueringen av fagfornyelsen – praktiske og estetiske fag. Delrapport 1 og 2 kom i februar.

Anniken Randers-Pehrson og Åsta Rimstad fra USN presenterte Evalueringen av fagfornyelsen.

Håndverksløftet

Håndverksløftet har som mål å fremme statusen for håndverksfagene og bevisstgjøre folk på verdien av tradisjonshåndverk. Sparebankstiftelsen DNB lanserte satsingen 2022. Stiftelsen er opptatt av å videreføre kompetanse innen tradisjonshåndverk og at flere barn og unge skal få bli kjent med ulike håndverkstradisjoner og at talenter får muligheten til å utvikle seg innen ulike fag. Satsingen skal også bidra til at samfunnet i økende grad gjenkjenner, anerkjenner og verdsetter godt håndverk.

Les mer om Håndverkløftet

Tuva Løkse fra Sparebankstiftelsen / Håndverkløftet.
Eva Lutnæs, leder av vitenskapelig komité, innledet om tematikken Verkstedet. Foto: KKS

Tuva Løkse fra Sparebankstiftelsen snakket om Håndverksløftet som og Eva Lutnæs presenterte prosjektet «Ferdighetstrapp for tresløyd», hvor KKS er en av samarbeidspartene,

Presentasjon av vitenskapelige abstrakt, praksisfortellinger, postere og mikroverksteder

På bakgrunn av godkjent abstrakt fikk vi 35 framlegg i parallelle sesjoner med interessante framlegg knyttet til tematikken Verkstedet. Nytt i år var kategorien mikroverksted hvor deltakerne ble tatt med inn i ei praktisk økt.

Fra mikroverkstedet Kreative strategier i grunnskolefaget kunst og håndverk ved Eva Lutnæs, OsloMet.
Ann Karin Orset og Hilde Hermansen, begge fra KKS, prøver ut kreative strategier i praksis gjennom å skape en portal i papir.
Fra mikroverkstedet Grafisk verksted – en organisme for utvikling av forståelse ved Hilde Hermansen, KKS.
Fra mikroverkstedet Kartfaring ved Gro Eide og Ingrid Skarprud, HVL.
Presentasjon av paper, Lovise Søyland og Ann Hege Lorvik Waterhouse, USN
Presentasjon av poster, Nina Björkendal, OsloMet

Arrangører 2024

Vitenskapelig komité: Eva Lutnæs, professor ved OsloMet, Anniken Randers-Pehrson og Åsta Rimstad, førsteamanuenser ved USN.

Arbeidsutvalg: Karen Brænne, førsteamanuensis ved Høgskulen i Volda, Mette Gårdvik, førstelektor ved Nord universitet Harald Eivind Moe, høgskolelektor ved Høgskolen i Østfold, og Merete Hassel, seniorrådgiver ved KKS. Sofia Lång i fra Nord universitet i Bodø var også med i planlegging og gjennomføring.

KKS er koordinator for nettverket. Mer om nettverkskonferansen kan leses på nettsida til KKS.

Ny konferanse 2025

Neste konferanse arrangeres i tett samarbeid Høgskulen i Volda, 27.- 28.1.2025.
Planleggingen er allerede godt i gang.

Arbeidsutvalg: Karen Brænne og Janne Heggvold ved Høgskulen i Volda, Sofia Lång ved Nord universitet og Merete Hassel ved KKS.

Om nettverket:

«… dette er den viktigste nasjonale møteplassen vi har i fagfeltet og fordi en på to korte dager får breddeoversikt over hva som er best-practice på samtlige norske lærerutdanningsinstitusjoner […} og presentere papers for å bli oppdatert på fronten i undervisning, forskning og utviklingsarbeid. Sjelden finnes en så god anledning til å få en effektiv oppdatering som kan brukes direkte inn i kvalitetsheving av egen undervisning.»

Professor Marte Sørebø Gulliksen ved USN, leder vitenskapelig komité 2018

Litteratur

Nielsen, L. M., Reitan, J. B., & Hassel, R. M. (2023). Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i universitets- og høgskolesektoren (KHUH): 10 år med praksisfellesskap i utvikling. FormAkademisk16(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4966

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.