iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Sammensetting av 16 sort/hvitt portrettfoto.

Velkommen til konferanse!

Ønsker du mer kunnskap om hvordan du kan jobbe med samisk kunst og kultur i opplæringen, lærerutdanning eller kulturskole?

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen inviterer til nasjonal konferanse: Samisk i samtiden – Samisk kunst og kultur i opplæringen, Bodø, 14.-15.november.

Konferansen bidrar til kunnskaps- og erfaringsdeling, ny innsikt og inspirasjon, samt ulike perspektiver på muligheter og utfordringer knyttet til arbeid med samisk kunst og kultur i barnehage, skole og lærerutdanningene.

Målgruppe
Lærere, barnehage- og skoleledere, barnehage- og skoleeiere, ansatte i universitets- og høgskolesektor, kunstnere og ansatte innen bibliotek, kulturforvaltning, politikere og andre med interesse for samisk kunst og kultur i opplæring.

Konferansens innramming
Forskere, fagpersoner, skoleledere, kunstnere og lærere vil ut fra sitt ståsted belyse aspekter ved samisk kunst og kultur i opplæringen. Å identifisere og løfte fram ulike perspektiver og nye stemmer knyttet til samisk kunst og kultur i lys av rammeplan for barnehagen, LK20 og nasjonale retningslinjer for lærerutdanningene er gjennomgående i programmet. Det faglige innholdet er rammet inn av fire hovedtema:

  • Samiske perspektiv i rammeplan og LK20/LK20S  
    Ramme- og læreplaner legger føringer for opplæring og undervisning om samisk historie, språk, kultur, samfunn og rettigheter gjennom hele opplæringsløpet. Hvilke endringer ligger i de nye forskriftene og hvilke implikasjoner får dette for praksisfeltet?
    Keynote er Torjer A. Olsen, UiT, som vil snakke om «Samiske temaer og perspektiver for alle – læreplanverket fra politikk til praksis».
    Videre vil ulike innledere dele kunnskap blant annet om om samisk i rammeplan for barnehagen og i barnehageutdanningen, læreplan i duodji og «samiskhet» i læreplaner for kunst og håndverk og duodji i LK20/LK20S.
  • Kunst og kulturuttrykk mot stereotyper og hverdagsrasisme 
    Hver fjerde ytring om samer på Facebook er negativ viser den ferske rapporten Negative holdninger og stereotypier om samer på Facebook. Videre viser undersøkelser at samer har fire ganger så høy risiko for å oppleve diskriminering som majoritetsbefolkningen. Dette må hele utdanningssektoren ta på største alvor. På konferansen får vi flere konkrete og fabelaktige eksempler på hvordan kunst og kulturuttrykk kan anvendes for å motvirke stereotyper og hverdagsrasisme og slik bidra til å utvide ytringsrommet. Dette får vi ta del i både gjennom litteraturpresentasjoner, visuelle innlegg og utstilling. Konferansen gir også et innblikk i Norsk kulturskoleråds arbeid med samiske kulturfag og samisk i Den kulturelle skolesekken.
  • Samisk identitet 
    Hva forstår vi med begrepet samisk identitet?
    Keynote Ola Stinnerbom, svensk samisk artist og scenekunstner, arbeider med å revitalisere den samiske dansen i relasjon til joiken og trommen. På konferansen vil han levendegjøre samisk identitet gjennom dans og faglig innlegg.
    Joik og identitet og gáktie (samisk kofe) som identitetsmarkør er andre aspekter av samme tematikk. Vi får også et innblikk i hvordan arbeid med egen sjøsamisk arv har bidratt til identitetsbygging og resultert i nettstedet arahavde.no, et nettsted med klare didaktiske perspektiv.
  • Demokrati og medvirkning 
    Keynote Claudia Lenz, Dembra, vil belyse hvordan estetiske læringsprosesser kan bidra til å forebygge og motarbeide fordommer, gruppefiendtlighet og utenforskap i skolen.
    Tidligere medlem av Sannhets- og forsoningskommisjonen bidrar med innlegget: Et oppgjør med fornorskningspolitikk og urett – Samisk kunst og kultur som forsonende kraft? Spennende blir det også å se og høre KOROs innlegg om den finsk-samiske kunstneren Outi Pieskis monumentale utsmykkingsforslag til det nye regjeringsbygget, der kunstneren har tatt utgangspunkt i samisk historie, kultur og doudji.

I tillegg til de nevnte hovedtemaene vil professor Rose Martin, dekan ved Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag, Nord universitet, samt sametingsrådsmedlem Mikkel Eskil Mikkelsen / Divtasvuona Gæloga Mihkkil bidra med innlegg. Det blir også presentasjon av vitenskapelige paper og praksisfortellinger, samt panelsamtale der vi sammen reflekterer rundt spørsmålet: Hvordan kan vi jobbe med samisk kunst og kultur i opplæringen framover?

Program og mer informasjon finner du på konferansens nettside.

Velkommen til spennende og relevant konferanse!

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.