Kompetanseheving Open Art. Illustrasjon Salten Kultursamarbeid
Open Art – kompetanseheving og festival
12.-13. november kan du delta på kompetanseheving knytta til Open Art – en kulturfestival for unge med ulike funksjonsvariasjoner. Her får du inspirasjon til hvordan du kan inkludere personer med funksjonsnedsettelse som en ressurs. Bli med!
Hva er Open Art?
Open Art er en kulturfestival for mennesker med ulike funksjonsnedsettelser. Festivalen ble første gang arrangert da Bodø var europeisk kulturhovedstad, Bodø2024. Nå utvider vi festivalen med kompetanseheving i forkant. Festivalen er for unge mellom 13 og 30 år fra Nordland, men blir det ledig plass kan andre bli med.
Magiske eventyr
Open Art har i år temaet «Magiske eventyr» og byr på spennende verksteder innen dans, drama, musikk/band og visuell kunst. Ei medvirkningsgruppe med ungdommer, med og uten funksjonsnedsettelser, har vært sentrale i planlegginga av festivalen sammen med arrangørene. Festivalen avsluttes med en stor felles forestilling på Svømmehallen Scene 16. november, – gratis og åpen for alle.
Les mer om Open Art på nettsiden til Bodø kulturskole
Festivalen foregår på Bodø kulturskole 13.- 16. november 2025.

Kompetanseheving Open Art 12.- 13. november
Kunstfagene utvikler hele mennesket og er for ALLE. 12.-13. november får du to dager med inspirasjonsforedrag og praktiske verksteder. Kompetansehevingen er åpen for deg som trenger inspirasjon til undervisningen eller til hvordan du kan inkludere personer med funksjonsnedsettelse som en ressurs i fritidstilbud. Du får også prøve deg i praktiske verksteder innen dans, drama, musikk og visuell kunst. Eller kanskje du vil diskutere med andre hvordan opplæringen eller kulturtilbudet skal være eller hvorfor vi skal jobbe med dette? Da kan du bli med på dialogverksted.
Målgruppe: Alle som har lyst til å lære mer og har interesse for inkludering. Lærere, studenter, kulturarbeidere, vernepleiere, miljøarbeidere, foresatte, elever på videregående, støttekontakter etc.
Tid: Onsdag 12. november og torsdag 13. november 2025
Sted: Bodø kulturskole, Hålogalandsgaten 25, (Aspåsen skole), Bodø
Kostnader: Kompetansehevinga har ingen konferanseavgift, men du må dekke reise og opphold sjøl. Åpent for folk fra hele landet, og du kan delta en dag eller begge dager.
FB Kompetanseheving Open Art 2025
Påmelding innen 26. oktober 2025.
Påmeldingsskjema – innen 26.10,25
På inspirasjonsdagen onsdag 12. november får du korte innlegg fra ulike aktører innen opplærings- og kultursektor.
08.00 – 16-00 Plenum
- Hvordan jobbe med elever med funksjonsvariasjoner i kulturskolen
- Kunst og kultur i opplæringa – utfordringer og muligheter
- Relæxt – tilgjengelige konserter og teaterforestillinger
- Outsider Art – kunst utført av kunstnere med ulike utfordringer
- Hva skjer i skolen?
- Ny ung Kunst – en inkluderende kulturfestival under Festspillene i Nord-Norge
- Shrimpdogs – hvordan jobbe kreativt på dagtilbud?
- Universell utforming – med utgangspunkt i personer med nedsatt syn
- Kultur for alle, rett til deltakelse – ved en som har skoa på
- DKS- tilrettelagte produksjoner – hva er det?
- Datateknologi, tilgjengelighetsteknologi og musikkteknologi ved kulturskolen i Tromsø
- Kulturskolen som opplæringsarena
- Ungdomsstyrte prosjekter
Ragnhild Arntsen fra Sjiraffen kultur og kompetansesenter vil ha et lengre innlegg med fokus på at mennesker med ulike funksjonsvariasjoner kan være en ressurs i større grad enn de blir brukt til i dag. Ved å tilrettelegge og tenke bredere finnes det større muligheter.
Gjennom dagen blir det også pauser, lunsj og panelsamtaler.
16.15 – 18.00 Praktiske verksteder
Etter plenumsprogrammet går vi til hvert vårt valgfrie verksted – dans, drama, musikk eller visuell kunst – eller dialogverksted hvor vi fordøyer det vi har hørt og sjøl kommer til orde! Påmelding på forhånd.
Felles middag for egen regning for den som b\vil være med.
Torsdag 13. november blir det flere parallelle praktiske verksteder
Både opplæringsloven, læreplanene, barnekonvensjonen, menneskerettighetskonvensjon (CRPD) og andre styringsdokumenter framhever barn og unges rett til både å lære om, bidra, selv ta del i og å oppleve kunst og kultur. I læreplanens overordnede del poengteres det blant annet at «Skolen skal respektere og dyrke fram forskjellige måter å utforske og skape på. Elevene skal lære og utvikle seg gjennom sansning og tenkning, estetiske uttrykksformer og praktiske aktiviteter» (Kunnskapsdepartementet, 2017) .
I artikkel 30 i Konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) står det mye om rett til deltakelse i kulturliv, fritidsaktiviteter, fornøyelser og idrett f.eks. : -å sikre at barn med nedsatt funksjonsevne har samme mulighet som andre barn til å delta i lek, fornøyelser, fritidsaktiviteter og idrettsaktiviteter, også de aktiviteter som finner sted i skolen. (Menneskerettighetskonvensjonen, 2006)
-å sikre at barn med nedsatt funksjonsevne har samme mulighet som andre barn til å delta i lek, fornøyelser, fritidsaktiviteter og idrettsaktiviteter, også de aktiviteter som finner sted i skolen.
Menneskerettighetskonvensjonen, 2006
I FNs barnekonvensjon heter det i artikkel 31 at «Partene skal respektere og fremme barnets rett til fullt ut å delta i det kulturelle og kunstneriske liv og skal oppmuntre tilgangen til egnede og like muligheter for kulturelle, kunstneriske, rekreasjons og fritidsaktiviteter.
Kunstens muligheter
KKS har gjennom mange år jobbet med dette feltet og vi ønsker å drøfte og løfte fram behovet for en økt satsing på kunst og kultur for barn og unge med behov for litt ekstra tilrettelegging – i skole og fritid. Vi arrangerte i 2019 konferansen Muligheter. Opplevelse, mestring og inkludering. I etterkant arrangerte vi i samarbeid med Arktisk senter for velferds- og funksjonshemmingsforsking ved UiT og Statped nord dialogseminaret Bærekraftig og inkluderende utdanning for alle?
Boka Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid er et resultat av dette. KKS har fortsatt å jobbe med dette feltet i samarbeid med mange aktører.
Referanser
FN (2006) Konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
Hanssen, N.B., Hassel, R. M., Haugen, T., & Sæther, M. (2022). Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid. Universitetsforlaget.
Kunnskapsdepartementet (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.
Open Art er et samarbeidsprosjekt mellom Bodø kulturskole, Salten kultursamarbeid, Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, Ung kultur (Bodø kommune), Slå dæ ned, Fryd Danseklubb, Svømmehallen Kulturfabrikk, FrivilligBodø, Norsk forbund for utviklingshemmede mfl.
Open Art samarbeider med og benytter instruktører fra Sjiraffen Kultur og Kompetansesenter i Trondheim, Dissimilis nasjonale kompetansesenter i Sandvika og Fryd Danseklubb i Bodø.