Samarbeider om økt kunnskap om DKS i lærerutdanning (Foran fra venstre: Ann Karin Orset (KKS), Hilde Hermansen (KKS), Charlotte B. Myrvoll (Kulturtanken), Ragna Hovig Ødegaardshaugen (Nord universitet), Remi Hovda, Aud Kristine Horseng (DKS) og Merete Hassel (KKS). Foto: KKS
Magisk eventyrstund for lærerstudenter!
24. april fikk fjerdeårsstudenter ved master grunnskolelærerutdanning ved Nord universitet i Bodø oppleve «Dronningtimen» av dragartist Nabi Yeon Geisha.
Tekst: Ann Karin Orset, førsteamanuensis og senterleder ved KKS / Nord universitet
Tro på deg selv!
Den fargerike og gripende forestillingen «Dronningtimen» har turnert i flere år via Den kulturelle skolesekken, og har utmerket seg med sitt «skeive» uttrykk og viktige tema. Remi Johansen Hovda, som ved siden av å være artist og kunstner, også er lærerutdanner ved OsloMet, forklarer at «Dronningtimen» handler om å ha tro på seg selv og det å være god nok som du er.
Kunst, kultur og identitet
I forlengelsen av forestillingen i Bodø ble det «ettersnakk» om kunst, kultur og identitet mellom studentene, Remi Johansen Hovda og Ida Hevrøy, leder av DKS Nordland, og Charlotte B. Myrvold fra Kulturtanken. Et viktig tema var hvordan forestillingen har blitt møtt på ulikt vis av lærere, elever og foresatte.
Ragna Hovig Ødegaardshaugen fra Nord universitet, Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag (FLU) og Ann Karin Orset fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) tilrettela og ledet et etterarbeid der studentene fikk utfolde seg gjennom tegning og bevegelse.
Utforsker praktisk og estetisk undervisning
Bakteppet for besøket er et toårig FoU-samarbeid mellom Ødegaardshaugen (FLU), Orset (KKS), Myrvold (Kulturtanken) og Hevrøy (DKS) der en utforsker praktisk og estetisk undervisning i kombinasjon med DKS-produksjoner for å øke lærerstudentenes kunnskap om DKS-ordningen, og slik bedre forutsetningen deres til å dra nytte av den som framtidige lærere.
DKS i lærerutdanningen
Samarbeidet med fagmiljøet ved Nord universitet tilfører DKS og Kulturtanken verdifulle perspektiv som er av betydning for å videreutvikle samarbeidet mellom skole- og kultursektor.
Charlotte Blanche Myrvold, Kulturtanken
«DKS- ordningen er et samarbeid mellom utdanning- og kultursektor som krever samspill mellom pedagogisk og kunstnerisk kompetanse. Firepartsamarbeidet skaper en viktig arena for å utforske samspillet mellom ulike kompetanser for å utvikle et bærekraftig og praksisnært tilbud for lærerstudenter. Samarbeidet med fagmiljøet ved Nord universitet tilfører DKS og Kulturtanken verdifulle perspektiv som er av betydning for å videreutvikle samarbeidet mellom skole- og kultursektor.» sier Charlotte Blanche Myrvold, Kulturtanken.
«KKS ønsker å bidra til at lærerstudenter får grunnleggende kunnskap om og erfaring med DKS i sitt utdanningsløp. Økt kunnskap vil bidra til at ordningen får en mer solid forankring i skolens virksomhet, noe som kan styrke elevenes utbytte av å møte utøvere innenfor det profesjonelle kunst- og kulturfeltet.»
Ann Karin Orset, Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
«KKS ønsker å bidra til at lærerstudenter får grunnleggende kunnskap om og erfaring med DKS i sitt utdanningsløp. Økt kunnskap vil bidra til at ordningen får en mer solid forankring i skolens virksomhet, noe som kan styrke elevenes utbytte av å møte utøvere innenfor det profesjonelle kunst- og kulturfeltet.» forteller Ann Karin Orset, leder av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS).
Mer om Dronningtimen
Les mer om forestillingen i artikkelen Dronningtimen | Den kulturelle skolesekken og i et eksempel fra nyhetene: Dragshow for barn: – Ønskerforbud: – Kaller det indoktrinering (dagbladet.no)
Kort om Kulturtanken
Kulturtanken er en statlig fagetat for kunst og kultur til barn og unge og har det nasjonale ansvaret for Den kulturelle skolesekken. Kulturtanken er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet, som i arbeidet med DKS samarbeider med Kunnskapsdepartementet.