Gå til hovedinnhold
Stoffremser som er nøstet sammen

Nøster av stoff. Foto KKS, KHUH 2024 Klungland og Lienes praksisfortelling Vi nøster sammen

Hvordan styrke utforskende, praktisk og relevant læring?

Kunnskapsdepartementet inviterte i høst de nasjonale sentrene til et felles innspillseminar om arbeidet med stortingsmeldingen om 5.-10. trinn. Hvordan kan sentrene bidra til å styrke utforskende, praktisk og relevant læring i de ulike fagområdene sentrene representerer?

Merete Hassel, seniorrådgiver ved KKS, Nord universitet

Kunnskapsdepartementet innledet kort om arbeidet med stortingsmeldingen og de nasjonale sentrene hadde en kort presentasjon. Ulike tilnærminger synliggjorde at sentrene kan bidra til praktisk og variert undervisning på flere måter, blant annet gjennom ulike kompetanseutviklingstiltak og utvikling av nye læringsressurser til skoler og lærerutdanninger. Sentrene kan videre lede fagnettverk og bidra til å støtte skolenes forståelse av utforskende og praktisk læring i fag, tverrfaglige tema og vurdering i tråd med nytt læreplanverk.

Kunnskapsdepartementet åpnet også opp for skriftlige innspill i etterkant.

KD sin fotomontasje med noen av sentrenes presentasjoner. Kilde Regjeringen.no

Kompetansekrav og rammefaktorer

KKS sitt utgangspunkt var estetiske læringsprosesser og et allerede innsendt innspill. Vi la i vår presentasjon vekt på følgende hovedpunkt:

  • Stimulere til kompetanseutvikling – for pedagogisk personale, ledere, eiere og lærerutdannere
  • Tilby gratis undervisningsressurser – digital ressursbank
  • Konferanser, webinarer, workshop, undervisning

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen mener at en sterkere satsing på praktiske og estetiske fag i skole og grunnskolelærerutdanning, gjennom kompetanse og rammefaktorer, vil være et sentralt bidrag til mer praktisk og variert undervisning. Vi poengterte også oppgradering av verksteder og utstyr som en vesentlig faktor for å realisere mer utforskende, praktisk og relevant læring.

I kartleggingen Kunst- og kulturfag på vent? Kartlegging og analyse av kunst- og kulturopplæring i grunnskolen i Norge 2022 (Hauge, 2023) trekker flere lærere frem at kunst- og kulturopplæringen er særlig viktig i møte med en samfunnsutvikling hvor stadig flere unge rapporterer om psykiske helseplager. Her ser de praktiske og estetiske fagene ut til å bidra til å utvikle kompetanse og egenskaper som beskrives som viktige for elevenes helhetlige utvikling og dannelse og som sentrale fag for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Kartleggingen peker også på at flere verdier fra de praktisk og estetiske fagene har direkte overføringsverdi til øvrige fag i grunnskolen. Dette handler for eksempel om å mestre ulike aktiviteter i skolehverdagen, problemløsning og kreativ tenkning.

Kompetansebehov i skolene, manglende vektlegging av praktiske og estetiske fag i grunnskolelærerutdanningen, samt kompetansekrav til lærere, er faktorer vi mener påvirker både den enkelte lærers og profesjonsfellesskapets muligheter for å imøtekomme krav om mer praktisk og variert undervisning

Et lysbilde fra KKS sin presentasjon. Collage ved Hilde Hermansen, KKS

Konferanse 2025

Hvordan kan sentrene samarbeide videre om dette på tvers av de ulike fagområdene? De nasjonale sentrene planlegger blant annet en felles konferanse våren 2025. Estetiske læringsprosesser, engasjement, skaperglede og utforskertrang er sentrale stikkord for denne konferansen. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen er med i programkomiteen.

Arbeidet med stortingsmelding om 5.-10. trinn

Kunnskapsdepartementet åpnet også opp for skriftlige innspill i etterkant. Les mer om arbeidet med stortingsmeldingen og sentrenes innspill på regjeringens nettside – se lenker nedenfor. KKS har også dialog med Utdanningsdirektoratet rundt dette.

Samarbeidsmøte med nasjonale sentre

KKS sitt tillegg til tidligere innspill til en mer praktisk og variert undervisning

Arbeidet med stortingsmelding om 5.-10. trinn

Her kan du lese alle innspill til meldingen

Kunst og kulturfag på vent. Kartlegging og analyse av kunst- og kulturopplæring i grunnskolen i Norge 2022

Kommuner får 127 millioner kroner til mer praktisk skole (Regjeringen.no) Søknadsskjema

Merete Frøyland presenterte Naturfagsenterets bidrag
Merete Hassel og Hilde Hermansen presenterte KKS sitt bidrag.

Referanse

Hauge, E.S., Simonsen, M. F., Opdal, I. M., Weschke, S. & Meltevik, S. (2023) Kunst- og kulturfag på vent? Kartlegging og analyse av kunst- og kulturopplæring i grunnskolen i Norge 2022. (Oxford Research 2022/12) , Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2023/05/Kunst-og-kulturfag-pa-vent-2023.pdf

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.