ACE Edinburgh 2024. Norsk delegasjon f.v. Wenche Torrissen, Merete Hassel, Charlotte B. Myrvoll og Ann Karin Orset
Hvordan kan undervisning i kunstfag styrke arbeidet med fred og bærekraft?
Dette var temaet da det europeiske nettverket ACE (Arts and Culture in Education) møttes i Edinburgh nylig. Creative Scotland var vertskap. Delegasjonen fra Norge besto av Ann Karin Orset, Merete Hassel og Wenche Torrissen fra KKS, samt Charlotte Blanche Myrvoll fra Kulturtanken.
Tekst og foto: Ann Karin Orset og Merete Hassel, KKS.
ACEnet – Arts and Culture in Education
ACEnet er et nettverk av europeiske beslutningstakere og samler representanter fra departement, direktorat, nasjonale sentre, nasjonalbibliotek og sentrale nasjonale organisasjoner innen kultur- og utdanningsfeltet. KKS har vært medlem av nettverket i lang tid. Unescos rammeverk for kunst og kultur i opplæring, livslang læring og en bærekraftig kunst- og kulturopplæring har vært sentrale tema. Jolita Bečienė fra Center for Competence Development and Cultural Education / Martynas Mažvydas National Library i Litauen er nåværende leder av nettverket.
Bærekraft og kunstfaglig undervisning
Bærekraftperspektivet sin posisjon i læreplaner, lærerutdanning og politiske rammeverk i de ulike landene var tema for samlingen i Edinburgh 20.-22. november, i lokalene til City Chamber og Creative Scotland Hvordan kunstfaglig undervisning kan bidra til et mer bærekraftig samfunn var gjennomgående et underlag for diskusjon.
Presenterte initiativer fra deltakerland
Noen av initiativene som ble presentert: Education Scotland har utviklet et eget program for arbeid med FN’s bærekraftsmål – Learning for Sustainability. Skoleåret 2023/24 startet OeAD i Østerrike “take HEART!”. Lærere, elever, kunstnere og formidlere ble invitert til å jobbe framtidsrettet med tema som demokrati, bærekraft og deres gjensidige påvirkninger. Belgia har utviklet PECA, et rammeverk for fremragende undervisning, som gir gjennomgående og tverrfaglig kunstfaglig opplæring fra barnehage til videregående opplæring. I Finland har Association of Finnish Children’s Cultural Centers utviklet en et verktøy basert på en trafikklysmodell for kartlegging av inkludering og tilgjengelighet i frivillige organisasjoner. Creative Scotland presenterte også sitt arbeid.
Unescos Framework for Culture and Arts Education
Sentrale momenter i Unescos Framework for Culture and Arts Education, vedtatt i februar 2024, ble presentert av Unesco-representanter, som et underlag for ACE-nettverkets diskusjon om hvordan rammeverket kan gjøres bedre kjent og implementere i ulike land. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, sammen med Kulturtanken og ENO Norge, arrangerte tidligere i høst en offentlig digital lesesirkel basert på rammeverket. Senteret er i gang med å oversette rammeverket til norsk.
UNESCO. (2024). Framework for Culture and Arts Education. https://www.unesco.org/sites/default/files/medias/fichiers/2024/04/WCCAE_UNESCO%20Framework_EN_CLT-EDWCCAE20241.pdf?utm_campaign=2024-05-02&utm_source=eno-essentials-important-update-eno-workshop-meeting-may-15-16-2024&utm_medium=email