Illustrasjonsfoto: KKS
Hva vil det si å kunne skrive og lese i musikk?
Hva er skriving og lesing på fagets premisser i musikk, når er det relevant å bruke skriving i musikkfaget, og hva sier egentlig kunnskapsløftet om skriving og lesing i musikkfaget?
Vi har i samarbeid med Lesesenteret og Skrivesenteret laget en språkpakke i musikkfaget for Språkløyper. Språkløyper er en nasjonal strategi for språk, lesing og skriving igangsatt av Kunnskapsdepartementet. Strategien gjelder både barnehage, barnetrinn, ungdomstrinn og videregående skole, og er slik sett unik i norsk sammenheng. I barnehage er målgruppen hele personalet, i skole er den lærere i alle fag.
Språkpakken i musikk legger opp til refleksjon rundt tekster, filmer og gir eksempler fra praksisfeltet. Pakken henvender seg til musikklæreren og er helt gratis. Tanken bak denne ressursen er at den kan brukes som intern kompetanseheving i grunnskolen. Vi vet at mange musikklærere er alene om å undervise i dette faget på sin skole og pakken tar hensyn til dette. Vi oppfordrer likevel til å reflektere rundt de ulike elementene i pakken sammen med andre lærere, da det i spenningen mellom fag kan oppstå gode refleksjoner og i neste rekke kanskje et samarbeid.
På Skrivesenterets nettsider finner du hele pakken Lesing og skriving i musikk.
Videoen under viser et eksempel på èn delene i språkpakken.