Har du innspill til våre nettsider?  – Klikk her for å gi oss din tilbakemelding!

Forskningsdagene

Forskningsdagene 2020 – Den fantastiske hjernen

Hjernen er tema for årets forskningsdager.  I tidsrommet 16.- 27. september 2020 byr forskningsfestivalen på et variert program, som omfatter både kjent og ny forskning om kroppens mest komplekse og fascinerende organ. KKS har trukket fram noen arrangement og artikler som kan være relevant for lærere i kunst- og kulturfag.

«Hjernen styrer vår hverdag. Det handler om følelser og relasjoner, logikk og læring, hvordan vi fungerer og reagerer, tanker og drømmer.» (Forskningdagene.no)

Over hele landet arrangeres det kunstutstillinger, lunsjforedrag, skaperverksteder, seminarer og mye mer. Noen arrangement er heldigitale, mens andre krever fysisk tilstedeværelse.

Du finner mer informasjon, program og arrangementsoversikt på forskningsdagenes hjemmesider  Noen arrangement krever påmelding, men er likevel gratis. I tillegg foregår det mange ting lokalt som ikke er med i den nasjonale kalenderen. Sjekk lokale høgskoler og universitet, bibliotek og museum, eller andre institusjoner for spennende arrangement.

 

Eksempler på live-streames

16. september 14.00–15.30
Den fantastiske hjernen: åpning av Forskningsdagene 

16. – 27. september
LETS Do sustainability Research, USN – bærekraft i lærerutdanningen

16. september kl. 11.30–12.15
3D-printing, live-stream

18. september kl. 12.00–16.00
Future Skills

21. september kl. 14.00–15.00
Hvordan kan drama som læringsform bidra til dybdeforståelse? 

24. september kl. 18.00–18.45
Naturens stemme

 

Et knippe fysiske arrangement

17. september kl. 13.30
«Spør en smarting»
Ringsaker bibliotek arrangerer flere arrangement hvor elever får prøve seg som forskningsjournalister. Tema i år er den høyst uvanlige skolehverdagen og hvordan den har påvirket skoleungdommen. Kirkenær skole, Ringsaker

19. september kl. 14.00
Musikk kan lure hjernen vår til å lære noe nytt
Trondheim, Dokkhuset scene

Uke 37-41.
Purkinje-cellene
Kunstutstilling ved Universitetet i Sørøst-Norge, Notodden

Da treskjærer og professor i kulturdidaktikk og estetisk praksis ved USN, Marte Sørebø Gulliksen, ble rammet av hjernekreft og mistet evnen til å visualisere kompliserte former, bidro det til en dypere forståelse av samspillet mellom hjerne og hender.

Les også artikkelen Hva er likheten mellom treskjæring og lukeparkering med bil?

 

Kunsten å lære

Kunsten å lære

Kan kunst være nøkkel for utvikling av eksekutive funksjoner hos barn? Dette var et sentralt tema i forskningspiloten «Kunsten å lære». ( Hundevadt, 2019) Resultatene er oppløftende på kunstfagenes vegne, og gir gode indikasjoner på at en læreplan med kunst som læringsform kan øke elevenes eksekutive funksjoner. Nå planlegges det et forskningsprosjekt i stor skala på bakgrunn av piloten. Innlandet fylkeskommune, Lillehammer kommune, Høgskolen på Innlandet, Kulturtanken og KKS er blant aktørene.

Her kan du lese mer om forskningspiloten Kunsten å lære

 

TED-Ed

Musikk trigger hjernen og setter i gang mange forskjellige prosesser. TED-Ed legger ut korte, animerte videoleksjoner for lærere og studenter. Nedenfor kan du se en kort leksjon om hvordan det å spille et instrument påvirker hjernen.

How playing an instrument benefits your brain – Anita Collins

 

Musikk og hjernen

Dersom du synes forholdet mellom musikk og hjernen er fascinerende og kan tenke deg å lære mer om dette temaet, kan vi anbefale boken “Musikk og hjernen” av Are Brean og Geir Olve Skeie (2019). Den er delt inn i tre hoveddeler og ser på hva hjernen gjør med musikk, hva musikk gjør med hjernen og musikk som medisin. Delen som omhandler hva musikk gjør med hjernen, er kanskje den delen som er mest relevant i undervisningssammenheng og viser hvordan musikk kan påvirke læringsprosessen.

“Det å lære seg å spille et instrument setter store krav til (…): styrt oppmerksomhet, arbeidsminne, skifte av fokus mellom ulike oppgaver (lese noter, passe på samspill, tekniske utfordringer) samt utholdenhet. Og her ser musikkopplæring faktisk ut til å ha en effekt. Én studie har eksempelvis vist bedring i eksekutive funksjoner allerede etter 20 dagers musikkopplæring hos barn.”  (Brean, s. 151)

Brean, A., Skeie, G. (2019). Musikk og hjernen : Om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen. Oslo: Cappelen Damm.

 

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.