Er du vår nye senterleder?
Vi søker ny senterleder
Stillingen som senterleder er en åremålsstilling for en periode på fire år.
Arbeidssted er ved Nord universitet i Bodø.
Søknadsfrist: 29. september 2019
Her kan du lese fullstendig utlysingstekst
Om senteret
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) har som overordnet mål å styrke kvaliteten i kunst- og kulturfagene i opplæringen.
KKS ble oppnevnt av Kunnskapsdepartementet i 2007. Fra 1. januar 2018 er senteret faglig og driftsmessig knyttet til Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU) ved Nord universitet.
Senteret skal
- bidra til engasjement for fagene og for økt interesse for opplæring i kunst- og kulturfag.
- videreføre arbeidet med forskningsformidling og praksisnær aktivitet og bistand basert på relevant forskning.
- bidra til at barnehager og skoler får økt kompetanse til å tolke og operasjonalisere rammeplanen og læreplanverket.
- videre støtte andre institusjoner og særlig lærerutdanningene i deres arbeid med kompetanseutvikling innenfor kunst- og kulturfag i skolene og barnehagene.
- være rådgiver for nasjonale utdanningsmyndigheter innenfor dette fagfeltet.
Senteret bidrar aktivt inn mot fagfornyelsen og desentralisert kompetanseutvikling. Senteret tilbyr en nasjonal ressursbank med støtte- og veiledningsmateriell gjennom sin nettside. Vi koordinerer faglige nettverk for ansatte i universitet- og høgskolesektor og har et tett samarbeid med andre aktører. Samisk kunst og kultur er et område vi har hatt fokus på.
Strategiplanen Skaperglede, engasjement og utforskertrang er et viktig dokument i det videre arbeidet med fagene.
Om stillingen
Senterleder for KKS har det overordnede lederansvaret for senteret. Senterleder vil ha en viktig rolle i forhold til å drive fram prosesser og fronte kunst og kultur i opplæringen.
Det kreves mastergrad og legges vekt på administrativ ledererfaring, evne til strategisk tenkning og utvikling, systemforståelse og kjennskap til sektoren, didaktisk kompetanse innen kunst og kulturfag, evne til å lede, motivere og samarbeide, samt handlekraft, gjennomføringsevne og personlig egnethet.