Gå til hovedinnhold
To damer som presenterer

Helga Synnevåg Løvoll og Wenche Torrissen. Lansering av boka Exploring Creative Wellbeing. Foto: Vilde Moltudal Igland, Høgskulen i Volda

Creative Wellbeing: En viktig ressurs for skolen

Den nylig utgitte boka Exploring Creative Wellbeing Frameworks in Context: Nature, Culture, and Sustainable Futures, redigert av Wenche Torrissen og Helga Synnevåg Løvoll (Routledge, 2025), tar utgangspunkt i at kreativitet er den viktigste endrings- og omstillingskompetansen samfunnet trenger. Kreativitet forstås her i sammenheng med wellbeing, ikke bare som en ferdighet for hodet, men for hele mennesket, sett i et humanistisk vekstperspektiv. Boka tilbyr en dyptgående utforskning av hvordan kreativitet og wellbeing er sammenvevd, og hvordan dette samspillet kan bidra til økt livskvalitet og et mer bærekraftig samfunn.

Skole og lærerutdanning

To av kapitlene er spesielt relevante for skole, og diskuterer hvordan kreative tilnærminger kan og bør integreres i arbeid med barn og unge innenfor skolens rammer. Kapittel 10, “Creative wellbeing in school: nurturing human growth and happiness through drama in education”, skrevet av Eleanor Dodson og Wenche Torrissen, fokuserer spesielt på hvordan drama i skolen kan bidra til menneskelig vekst og lykke, og hvordan det kan fremme nødvendig endringskompetanse. Kapittelet understreker viktigheten av å inkludere kreative tilnærminger i grunnskolen for å støtte elevers vekst og utvikling.

Dame med langt lyst hår og svart genser. Hun smiler
Wenche Torrissen, KKS, er en av redaktørerne og forfatterne i boka. Foto: Marthe Mølstre

Boken utforsker også hvordan lærerstudenter forstår betydningen av kreativitet og wellbeing i en utdanningskontekst i kapittelet “Creative wellbeing and formative processes in teacher education and school: student teachers’ perceptions”, skrevet av Siv M. Gamlem, Marianne Hustvedt og Wenke Mork Rogne. Kapittelet undersøker hvordan lærerstudenter oppfatter creative wellbeing i sin egen utdanning. Dette inkluderer deres forståelse av begrepet, hvordan de opplever det i sin egen læringsprosess, og hvordan de ser for seg at det kan integreres i deres fremtidige undervisningspraksis. Kapittelet gir et verdifullt innblikk i hvordan fremtidige lærere tenker om kreativitet og wellbeing i skolen, og hvordan dette perspektivet bør styrkes fremover for at alle skal få mulighet til å oppleve de fordelene kreative tilnærminger i skolen kan bidra med, jf overordnet del av læreplanverket (Kunnskapsdepartementet, 2017) og Meld St. 34 (2023-2024) En mer praktisk skole.

Hovedbudskapet: Creative wellbeing for ALLE

Hovedbudskapet i boka er at creative wellbeing er en viktig ressurs for å forbedre livskvaliteten, både for enkeltindivider og samfunnet som helhet. Ved å utforske koblingen mellom natur, kultur og kreativitet, tilbyr boken nye perspektiver på hvordan man kan fremme gode og meningsfulle liv. Boka bidrar også med perspektiver på hvordan alle kan få mulighet til å delta i kulturlivet.

De nordiske landene har kulturlover og sterke rettighetsperspektiver som skal sikre alle like rettigheter til kunst-, kultur- og naturopplevelser. I praksis hindres imidlertid mange fra å delta i kulturlivet. Å sikre tilgang for alle krever en sosial og politisk tankegang som anerkjenner og prioriterer kunst og natur for wellbeing og helse. Skolen er et sted man når de fleste, og ved å integrere disse perspektivene i barn og unges skolehverdag kan man sikre at flest mulig får oppleve creative wellbeing. Et annet viktig tema er hvordan creative wellbeing kan fremmes for alle, for eksempel gjennom initiativer som Windjammer og «relæxte» teaterforestillinger.

Lær mer om Creative wellbeing

Boka benytter et mangfold av metoder for å utforske den sentrale tematikken, inkludert kvantitative, kvalitative og posthumanistiske tilnærminger. Dette viser bredden av forskningsmetoder som kan brukes for å studere creative wellbeing og viser relevansen for forskere, studenter og fagfolk som er interessert i kreative tilnærminger til psykisk helse, livskvalitet og bærekraft. Boka fremmer også forskning og praksis innen creative wellbeing gjennom å utvikle konseptuelle rammeverk og ved å undersøke ulike kontekster gjennom en rekke eksempler og case-studier som kan inspirere til videre forskning og praksis innenfor dette feltet.

Les mer om boka

Boka ble nylig lansert ved Høgskulen i Volda og er tilgjengelig som en åpen digital utgave Exploring Creative Wellbeing Frameworks in Context

Les også en omtale av boka på nettsiden til Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg.

Referanser

Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003/

Meld. St. 34 (2023-2024). En mer praktisk skole Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn. Kunnskapsdepartementet.https://www.regjeringen.no/contentassets/dcc936e85f4c43bf90ecf0bafabb00a8/no/pdfs/stm202320240034000dddpdfs.pdf

Torrissen, W., & Løvoll, H. S. (2025). Exploring Creative Wellbeing Frameworks in Context: Nature, Culture, and Sustainable Futures. Taylor & Francis. https://doi.org/10.4324/9781003294498

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.