Wenche Torrissen Ann Karin Orset Mattias Solli Foto Merete Hassel KKS
Å få opplæring i kunst og kultur er en menneskerett!
«Det er en menneskerett å kunne delta i kulturlivet og å få opplæring i kunst og kultur. Disse menneskerettene brytes systematisk når det er så få lærere som har kompetanse i å undervise i kunstfagene i skolen», sier Wenche Torrissen, nyansatt førsteamanuensis ved KKS.
Tekst: Merete Hassel, seniorrådgiver KKS / Nord universitet. Foto: KKS
Nye medarbeidere ved KKS
Staben ved KKS er nå styrket med to nye medarbeidere, og vi har nylig hatt høstseminar i vakre Saltstraumen. Vi ønsker våre nye kollegaer hjertelig velkommen og er glad for å kunne presentere dem nærmere. Wenche Torrissen startet i 50 % som førsteamanuensis 1. september. Hun fortsetter parallelt i sin stilling som professor ved Institutt for teater ved Høgskulen i Volda, for å gjøre ferdig påbegynt forskningsarbeid, før hun øker til 100% ved KKS. Mattias Solli er i dag førsteamanuensis i universitetspedagogikk ved NTNU og er tilsatt i en II-stilling ved KKS i 20 %.
Wenche Torrissen
Hvem er du, Wenche?
Jeg heter Wenche Torrissen og har en Ph.d. i teatervitenskap fra Royal Holloway, University of London (2009). Jeg har jobbet ved Høgskulen i Volda siden 2009, først som førsteamanuensis og siden 2019 som professor. Jeg har også hatt en II-stilling ved Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg ved Nord universitet, siden 2017.
Jeg har bred undervisnings- og forskningserfaring og har publisert en rekke artikler i norske og internasjonale tidsskrifter om Henrik Ibsen, Knut Hamsun, teaterhistorie og kultur og helse. Når jeg ser tilbake på min samlede produksjon så langt, har stort sett alle arbeidene utforsket kunstens og kulturens potensiale for å skape forandring. Ranciere (2013) er opptatt av at kunsten kan utfordre og endre grensene for det som kan sees og sies, og gi en sammenheng til det som ikke har noen sammenheng. I min produksjon har jeg sett at kunsten kan snu om på selvsagte virkelighetsoppfatninger og forandre på det som kan sees og sies. Jeg er også en av forskerne i forskningsprosjektet Relæxt teater, en pilotstudie av utvikling av tilgjengelige teaterforestillinger for barn og unge med funksjonsnedsettelser / funksjonsvariasjoner. Dette ble nylig presentert på Den Nasjonale Folkehelsekonferansen i Tromsø.
Når jeg ser tilbake på min samlede produksjon så langt, har stort sett alle arbeidene utforsket kunstens og kulturens potensiale for å skape forandring
Wenche Torrissen
Hvorfor er det viktig å styrke arbeidet med kunst og kultur i opplæringen?
- Fordi det er en menneskerett! Det er en menneskerett å kunne delta i kulturlivet og å få opplæring i kunst og kultur. Disse menneskerettene brytes systematisk når det er så få lærere som har kompetanse i å undervise i kunstfagene i skolen og når det eksisterer et gap mellom lovfestede rettigheter til deltakelse i kulturaktiviteter for hele befolkningen og de faktiske tilbudene som eksisterer.
- Fordi kunst og kultur kan bidra til å skape fellesskap og styrke demokratiet
- Fordi kunst og kultur er essensielt for menneskers vekst, trivsel og helse.
Det er en menneskerett å kunne delta i kulturlivet og å få opplæring i kunst og kultur. Disse menneskerettene brytes systematisk når det er så få lærere som har kompetanse i å undervise i kunstfagene i skolen og når det eksisterer et gap mellom lovfestede rettigheter til deltakelse i kulturaktiviteter for hele befolkningen, og de faktiske tilbudene som eksisterer.
Wenche Torrissen
Hvordan håper du å kunne bidra inn i arbeidet ved KKS?
- Jeg kan bidra med forskning som belyser verdien av kunst og kultur i opplæringen
- Jeg kan jobbe for å få teater/drama inn i skolen
- Jeg kan bidra til å styrke forståelsen av sammenhengene mellom kunst- og kulturdeltakelse og helse og wellbeing (livskvalitet).
Hva brenner du for?
- Å bygge ned barrierene for kunst- og kulturdeltakelse!
- Å sikre kulturelle rettigheter til alle
- Å få teater og drama inn i skolen
Vi gleder oss til å jobbe sammen med Wenche for å styrke kunst og kultur i hele opplæringsløpet!
Referanse
Rancière, J. (2004/2013). The Politics of Aesthetics: The Distribution of the Sensible. Bloomsbury Academic.
Oversikt over Wenches forskningsarbeid finner du i forskningsarkivet Cristin.
Mattias Solli
Hvem er du, Mattias?
Jeg er filosof og til vanlig førsteamanuensis i universitetspedagogikk ved NTNU. I oppveksten og som ung voksen håpet jeg på å bli jazzmusiker. Jeg spilte saksofon i diverse jazzband og studerte etter hvert ved Jazzlinja i Trondheim. Så oppdaget jeg faget filosofi og hoppet gradvis helt over hit. Men jeg er glad jeg har erfaringene fra jazzmusikken. Det er viktig for meg som akademiker å ha en kroppslig erfaring med seriøs musikklæring.
Hvorfor er det viktig å styrke arbeidet med kunst og kultur i opplæringen?
Kunst og kultur er et arnested for humanisme. Kunsten er ikke for noe annet, men verdifull og berikende i seg selv. Den bidrar dermed til at vi kan utforske våre liv i fellesskap på andre måter enn for eksempel gjennom teori. Det er svært viktig at man blir engasjert av kunst gjennom hele oppveksten. Barna og ungdommene har gjerne en større åpenhet for ting enn man har er senere i livet. Gjennom å bli engasjert i kunst kan de forme en livslang forståelse for kunstens dypere betydning.
Kunsten er ikke for noe annet, men verdifull og berikende i seg selv. Den bidrar dermed til at vi kan utforske våre liv i fellesskap på andre måter enn for eksempel gjennom teori. Det er svært viktig at man bli engasjert av kunst gjennom hele oppveksten.
Mattias Solli
Hvordan håper du å kunne bidra inn i arbeidet ved KKS?
Min hovedaktivitet som forsker er teoridannelse. Jeg jobber med å utvikle teori som passer til praksiser, det vil si som representerer kunstnerisk forståelse på best mulig måte i det teoretiske språket. Selv om kunstene selv naturligvis ikke trenger teori for å bli forstått, er det viktig pedagogisk og politisk med en kritisk drøfting av begrepene vi bruker om kunsterfaring og kunstene som kunnskapsformer. Det er kanskje særlig her jeg på ulike måter kan bidra. I tillegg har jeg et nettverk bestående av utøvende musikere og andre teoretikere, som jeg håper på å kunne koble til senterets aktiviteter, dersom det skulle passe.
Hva brenner du for?
Jeg brenner i grunn for alt KKS står for, men kanskje særlig for musikkundervisning. Jazztradisjonen har utviklet en gehørbasert og kroppslig form for musikalitetsutvikling, som jeg oppriktig mener norsk skolevesen kunne tatt til seg og lært av. Jeg er kjempeglad for å ha fått denne stillingen, og gleder meg til videre samarbeid med KKS-gjengen!
Og vi gleder oss over å ha fått Mattias med på KKS-laget for å styrke kunst og kultur i opplæringen.
Oversikt over Mattias sitt forskningsarbeid finner du i forskningsarkivet Cristin.
Sammen styrker vi arbeidet med kunst og kultur i opplæringen!
Senterleder Ann Karin Orset er svært fornøyd med høstseminaret og sier at det er stor stas å bli bedre kjent med våre to nye kollegaer. Hun peker på innsiktgivende innlegg om viktige tema, gode diskusjoner og nye spennende perspektiver og ser fram til å jobbe videre sammen med staben. Sammen styrker vi arbeidet med kunst og kultur i opplæringen, sier Ann Karin!
Hun trekker ellers fram besøket ved Saltstraumen museum og takker tidligere dekan ved lærerutdanningen i Bodø, Elisabeth Nilsen, for spennende foredrag. Nilsen tok oss med på en reise tilbake i tid gjennom spill med «brummeren fra Tuv», Norges eldste musikkinstrument, og pekte på betydningen av praktisk, variert og skapende undervisning i lærerutdanningene.