iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Bilde av barn i gule trøyer.

Skolenes sangdag 2019 – et arrangement for alle skoler i hele landet

Påmelding og informasjon: www.skolenessangdag.no

Orkesteret spiller åtte nøye utvalgte sanger i flotte, nyskrevne arrangementer for vokal og orkester. I tillegg fremfører orkesteret kjente verk fra det klassiske skattekammeret. Barna ute på alle de påmeldte skolene og i konserthuset har på forhånd øvd på både sangrepertoaret og dansebevegelser. De står klare ved storskjermer landet rundt for å synge med under den direktesendte konserten i Oslo Konserthus. Noen klasser pynter klasserommene sine til sangfest, andre samles i gymsaler og auditorier, og noen digitalt dristige kan til og med prøve seg på en utendørs samling for hele skolen. Arrangørene har laget en egen YouTube-kanal der de sterkt oppfordrer samtlige skoler til å laste opp en kort videosnutt fra sin skoles gjennomføring.

Nedenfor finner du en spilleliste fra fjorårets Skolens sangdag

Plass til flere

Skolenes sangdag-låta 2019 er spesialskrevet av Melinda Elisenberg Løver og Ragnhild Hjertaas Lia. Låta er spilt inn i Snakehips studio med Linus Anderson og gruppa 4everU som vant MGPjr i 2018.

Programleder

Håvard Paulsen er kjent fra NRK Super som programleder i Julemorgen 2015, Barne-TV 2014-2016 og programserien Barn ingen adgang sammen med Per Kristian Grytdal og Selda Ekiz i 2013 og 2014. Håvard har også besøkt alle landets fylker med et eksplosivt show hvor sanger, gitarspilling, grønnsakskarate, spennende eksperimenter og konkurranser sammen med publikum er noen av ingrediensene.

Repertoar

Tema for årets arrangement er miljø og pågangsmot. Musikk i Skolen ønsker å vie oppmerksomhet til temaer som miljø, bærekraft, livsmestring, vennskap og pågangsmot. Musikk i Skolen er i tillegg opptatt av at barn og unge får et godt forhold til norsk musikk, og ønsker derfor å styrke norsk språk og dialekter som uttrykksform i populærkulturen. Et flertall i befolkningen bruker dialekt, og nordmenn er vant til språklig mangfold. Dialektbruk står for identitet, tradisjon, røtter, samhold og ekthet, og i år satses det på sanger på blant annet vinjemål, nordnorsk, samisk og trøndersk.

Personvern og informasjonskapsler