iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Glade folk

Samarbeider om økt kunnskap om DKS i lærerutdanning (Foran fra venstre: Ann Karin Orset (KKS), Hilde Hermansen (KKS), Charlotte B. Myrvoll (Kulturtanken), Ragna Hovig Ødegaardshaugen (Nord universitet), Remi Hovda, Aud Kristine Horseng (DKS) og Merete Hassel (KKS). Foto: KKS

Magisk eventyrstund for lærerstudenter!

24. april fikk fjerdeårsstudenter ved master grunnskolelærerutdanning ved Nord universitet i Bodø oppleve «Dronningtimen» av dragartist Nabi Yeon Geisha.

Tekst: Ann Karin Orset, førsteamanuensis og senterleder ved KKS / Nord universitet

Tro på deg selv!

Den fargerike og gripende forestillingen «Dronningtimen» har turnert i flere år via Den kulturelle skolesekken, og har utmerket seg med sitt «skeive» uttrykk og viktige tema. Remi Johansen Hovda, som ved siden av å være artist og kunstner, også er lærerutdanner ved OsloMet, forklarer at «Dronningtimen» handler om å ha tro på seg selv og det å være god nok som du er.

Dragartist Nabi Yeon Geisha (alias Remi Johansen Hovda) ga fjerdeårsstudentene ved MAGLU en fargerik eventyrstund litt utenom det vanlige der budskapet var klart: Vær deg selv! Foto: KKS

Kunst, kultur og identitet

I forlengelsen av forestillingen i Bodø ble det «ettersnakk» om kunst, kultur og identitet mellom studentene, Remi Johansen Hovda og Ida Hevrøy, leder av DKS Nordland, og Charlotte B. Myrvold fra Kulturtanken. Et viktig tema var hvordan forestillingen har blitt møtt på ulikt vis av lærere, elever og foresatte.

Ragna Hovig Ødegaardshaugen fra Nord universitet, Fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag (FLU) og Ann Karin Orset fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) tilrettela og ledet et etterarbeid der studentene fikk utfolde seg gjennom tegning og bevegelse.

Bearbeidelse av inntrykk gjennom felles tegne- og skriveaktivitet. Foto: KKS.

Utforsker praktisk og estetisk undervisning

Bakteppet for besøket er et toårig FoU-samarbeid mellom Ødegaardshaugen (FLU), Orset (KKS), Myrvold (Kulturtanken) og Hevrøy (DKS) der en utforsker praktisk og estetisk undervisning i kombinasjon med DKS-produksjoner for å øke lærerstudentenes kunnskap om DKS-ordningen, og slik bedre forutsetningen deres til å dra nytte av den som framtidige lærere. 

MAGLU-studenter i full aktivitet i forbindelse med etterarbeidet tilhørende forestillingen Dronningtimen. Foto: KKS

DKS i lærerutdanningen

Samarbeidet med fagmiljøet ved Nord universitet tilfører DKS og Kulturtanken verdifulle perspektiv som er av betydning for å videreutvikle samarbeidet mellom skole- og kultursektor.

Charlotte Blanche Myrvold, Kulturtanken

«DKS- ordningen er et samarbeid mellom utdanning- og kultursektor som krever samspill mellom pedagogisk og kunstnerisk kompetanse. Firepartsamarbeidet skaper en viktig arena for å utforske samspillet mellom ulike kompetanser for å utvikle et bærekraftig og praksisnært tilbud for lærerstudenter. Samarbeidet med fagmiljøet ved Nord universitet tilfører DKS og Kulturtanken verdifulle perspektiv som er av betydning for å videreutvikle samarbeidet mellom skole- og kultursektor.» sier Charlotte Blanche Myrvold, Kulturtanken.

«KKS ønsker å bidra til at lærerstudenter får grunnleggende kunnskap om og erfaring med DKS i sitt utdanningsløp. Økt kunnskap vil bidra til at ordningen får en mer solid forankring i skolens virksomhet, noe som kan styrke elevenes utbytte av å møte utøvere innenfor det profesjonelle kunst- og kulturfeltet.»

Ann Karin Orset, Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen

«KKS ønsker å bidra til at lærerstudenter får grunnleggende kunnskap om og erfaring med DKS i sitt utdanningsløp. Økt kunnskap vil bidra til at ordningen får en mer solid forankring i skolens virksomhet, noe som kan styrke elevenes utbytte av å møte utøvere innenfor det profesjonelle kunst- og kulturfeltet.» forteller Ann Karin Orset, leder av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS).

Mer om Dronningtimen

Les mer om forestillingen i artikkelen Dronningtimen | Den kulturelle skolesekken og i et eksempel fra nyhetene: Dragshow for barn: – Ønskerforbud: – Kaller det indoktrinering (dagbladet.no)

Ettersnakk om kunst, kultur og identitet mellom studentene, Remi Johansen Hovda og Ida Hevrøy, leder av DKS Nordland, og Charlotte B. Myrvold fra Kulturtanken. Foto KKS

Kort om Kulturtanken

Kulturtanken er en statlig fagetat for kunst og kultur til barn og unge og har det nasjonale ansvaret for Den kulturelle skolesekken. Kulturtanken er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet, som i arbeidet med DKS samarbeider med Kunnskapsdepartementet.

Les mer om Kulturtanken

Les mer om DKS

Les mer om DKS Nordland

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.