iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold

Kvinnelig komponist?

Det nærmer seg 8. mars og den internasjonale kvinnedagen. I den forbindelse ønsker vi å løfte frem noen av kvinnene i musikken, nærmere bestemt komponistene. Det er ikke til å komme bort fra at de er en mangelvare i lærebøkene.

Musikk komponert av kvinner

I 2013 var jeg med på et prosjekt i forbindelse med jubileet for kvinners stemmerett. I den forbindelse skulle vi sette sammen et repertoar av musikk komponert av kvinner. Det var ingen enkel oppgave, hverken å finne navn eller noter som passet for besetningen. Kort fortalt, så endte det opp med at Georg Friedrich Händel fikk være med på festen sammen med Susanne Lundeng, Pauline Hall og Yoko Shimomura.

Selv om det ikke er så mange år siden 2013, så har det skjedd mye de siste årene. Mange har vært med på å løfte frem kvinnene, og det har blitt lettere å finne ut hvem de var og musikken de komponerte. En av de som virkelig har slått et slag for dette, er dirigenten Cathrine Winnes. Hun ble tildelt Komponistforeningens likestillingspris i 2019, og har mange viktige tanker rund likestilling i det skapende musikkfeltet. I tillegg kan det anbefales å ta en titt på TV-serien «She Composes Like a Man», hvor hun tar for seg kvinnelige komponister i musikkhistorien.

Løftet for å få kvinnene med innenfor musikkfeltet er stort, og det handler mye om bevissthet og språkbruk. Det er et stort tema å ta fatt på, men alle som underviser bør ha dette i bakhodet i måten man velger ut eksempel fra historien, og i måten disse blir presentert på. Med alt man skal huske på i hverdagen er det ikke alltid så lett. På nettstedet «Balansekunstprosjektet» vil man kunne finne noen bra punkter å ta utgangspunkt i for bevisstgjøring av «Spriket i språket». På denne siden ligger også en fin komponistoversikt.

Kvinnelig komponist?

Et godt eksempel på språkbruk er kvinnelig komponist. På konferansen Cutting Edge kulturskole 2019, hadde professor Hilde Blix ved Universitetet i Tromsø en presentasjon. I samarbeid med Lilli Mittner har hun skrevet boka «Kjønn og skjønn i kunstfagene». Hun snakket blant annet om hvordan vi ubevisst bruker ord som kvinnelig foran komponist. Det ble en tankevekker, da hun refererte til en episode hvor hun hadde omtalt Beethoven som en mannlig komponist. Dette fikk meg til å gjennomføre noen enkle googlesøk, og kanskje kan det være en fin oppgave å gjøre sammen med elever og studenter. Da blir forskjellene veldig synlige, særlig dersom man utfører søkene på norsk.

Det første søkeordet var komponist, og jeg valgte å klikke meg inn på det som var lagt inn i Wikipedia. Listen over komponister var lang, men jeg tok en opptelling. Tilsammen var det 500 navn på listen, hvor 18 av disse var kvinner. Deretter la jeg til kvinnelig i søkefeltet og holdt meg til Wikipedia. Da dukket det opp en liste på 60 navn, under Kategori: Kvinnelige komponister.

Mannlig komponist?

Hva ville så skje når jeg byttet ut kvinnelig med mannlig? Første treff er, Kvinnelige komponister på 1800-tallet, og ingen av de andre treffene viste til noen lister over mannlige komponister. Siden mannlige komponister er det som blir sett på som standard, holder det å skrive komponist når de omtales.

Les, lytt og del

Vår oppfordring er derfor å ta med kvinnene inn i undervisningen. Fortell om deres liv og virke på samme måte som med de mannlige komponistene. Bruk ressursene som er der ute, og la det bli like naturlig å snakke om Backer Grøndahl, Smyth og Boulanger som om Mozart, Bach og Grieg.

Har du ikke hørt de tre første navnene før? I så fall er det et fint sted å starte. Les om dem, lytt til dem og del kunnskapen om dem.

Kilder

Balansekunstprosjektet. Hentet fra https://balansekunstprosjektet.no/

Balansekunstprosjektet. Kvinnelige komponister. Hentet fra https://balansekunstprosjektet.no/nyheter/2019/7/25/oversikt-over-kvinnelige-komponister

Balansekunstprosjektet. Spriket i språket. Hentet fra https://balansekunstprosjektet.no/spriket-i-spraket

Blix, H. & Mittner, L.M. (2019). Kjønn og skjønn i kunstfagene – et balanseprosjekt. Tromsø: UiT Norges arktiske universitet, Musikkonservatoriet.

Komponistforeningen (2019). Cathrine Winnes er tildelt Komponistforeningens likestillingspris 2019. Hentet fra http://www.mynewsdesk.com/no/norsk-komponistforening/pressreleases/cathrine-winnes-er-tildelt-komponistforeningens-likestillingspris-2019-2955408

SVT (2019, 30.mars ) She composes like a man. [videoklipp] Hovudscenen, SVT. Hentet fra https://www.svtplay.se/she-composes-like-a-man

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.