
Illustrasjon: laget av KKS med fotografi kunstverket: Kristine Hjertholm, Løvinne, 1997, Gamlebyen skole © Kristine Hjertholm / BONO 2023. Foto: © KiS
Hvordan oppgradere skolens visuelle miljø?
Hvordan oppgradere skolens visuelle miljø og hva er skolen din sin visjon? Dette kan du finne ut av ved å følge denne nye ressursen «Den nære kunsten – læringssti»!
Tekst og læringssti: Nora Thue-Prepsl, rådgiver, KKS, Nord universitet
Læringsstien «Den nære kunsten»
Våren er en perfekt tid til å oppgradere skolens visuelle miljø fram mot sommerferien, men også ved skolestart. I læringsstien «Den nære kunsten – læringssti» presenteres en fremgangsmåte som viser hvordan ledelsen kan arbeide med det visuelle miljøet i samarbeid med de ansatte. Vi anbefaler at rektorer og kunst- og håndverkslærere tar ansvar for gjennomføringen. Sett av noen minutter på hvert personalmøte til arbeid med denne læringsstien.
Sett av noen minutter på hvert personalmøte til arbeid med denne læringsstien.
Her skal ansatte få være med på å reflektere og oppgradere det visuelle miljøet på skolen. De får en introduksjon i hvordan utvikle det visuelle miljøet og hvordan bruke kunsten på skolen og i nærområdet. Det kan ha stor verdi både for ansatte, elever og andre som kommer til skolen for første gang med sitt første inntrykk.
Læringstien er basert på heftet og webinaret «Ta i bruk den nære kunsten!» som er utviklet av Kunst i Skolen (KiS) og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS). Læringsstien består av korte videoer fra webinaret «Den nære kunsten» i mars 2024.
Videoklippene i læringsstien
Hvert videoklipp på stien varer maksimalt i åtte minutter og inkluderer oppgaver underveis.
Videoklipp 1: Presentasjon av programmet og arrangørene
Videoklipp 2: Hvordan snakke med barn og unge om kunst – samtaler om kunstverk
Videoklipp 3: Introduksjon om KunstLab metodikken – bruke kunst på skolen og i nærområdet
Videoklipp 4: Hvordan snakke med kollegaer om kunst – oppgaver med å oppgradere det visuelle
Videoklipp 5: Skolens visjon – en oppgave – hva står din skole for
Videoklipp 6: En skole med tydelig forhold til sin egen kunstsamling
Hvordan snakke med kollegaer om kunst
Utdyping av oppgavene i videoklipp 4:
Her er målet å tilrettelegge for mer eierskap til skolebygningen sin og at de ansatte vet hva denne skolen skal representere visuelt. Skolebygningen skal få en «makeover» og de ansatte skal vite hva kunsten på skolen og i nærområdet kan by på av undring, begeistring og engasjement.
Hvilke grep kan man ta for å oppgradere skolens visuelle miljø?
Første del er å ha et møte der rektor og kunst- og håndverkslærere inviterer kollegene sine til å sette et sterkere søkelys på det visuelle miljøet på skolen. Ta opp hva slags profil dere ønsker å ha ved deres skole og hva det visuelle landskapet på skolen skal peke på. Undersøk nærmere skolens satsningsområder og om dette speiles i omgivelsene.
Del to er oppgaven å få de ansatte å se sitt miljø med nye briller. Kollegaene dine skal ta bilder av korridorer, klasserom, møterom, inne og uteområde.
I del tre, på neste personalmøte, blir bildene som er tatt av skolen presentert. Snakk om hva dere ser.
Del fire er endringsfasen der du fastsetter endringen og ledelsen fordeler arbeidsoppgaver.
- Gruppe 1. ser på kunstverkene på skolen
- Gruppe 2. ser hvor de kan presentere elevarbeider
- Gruppe 3. arbeider med skolens visuelle og estetiske miljø
Del fem er siste del av denne fremgangsmåten – Hvordan snakke med dine kollegaer om kunst.
Læringsstien
Nedenfor finner du lenke til heftet «Ta i bruk den nære kunsten!», læringsstien og opptak av webinaret.
Hvordan ta i bruk den nære kunsten?
Kom i gang! Klikk dere inn på videoikonet ved startstreken nederst til venstre i læringsstien og følg stien oppover. Lykke til!
