Materialer. Foto: KKS
Taktil fortelling. Vi skaper med hendene.
I dette undervisningsopplegget lager elevene taktile fortellinger basert på hverdagen sin. Klassen utforsker ulike temaer ved å bruke hendene til å sanse og oppleve. Opplegget er tilrettelagt for alle elever, med og uten synsnedsettelser, og kan styrke både mestringsfølelse og motivasjon.
Tekst og foto: Statped, KKS og OsloMet
Undervisningsopplegget i kunst- og håndverk er utviklet av KKS i samarbeid med Statped og OsloMet. Vi gir et eksempel på hvordan elevene kan jobbe med ulike materialer for å fortelle en historie uten å bruke synssansen. Taktilsansen er den primære sansen og fokus ligger på prosessen. Aktiviteten åpner for refleksjon og samtaler om identitet, interesser og kultur.
Materialene forteller
En taktil fortelling innebærer å bruke materialer med ulik overflate og tekstur, og sette dem i en kronologisk rekkefølge knyttet til et meningsinnhold. Utgangspunktet er egen taktil sans og hva eleven forbinder med elementene i bildet. Elevene lager individuelt en taktil historie fra sin hverdag. Klassen eksperimenterer med et bredt utvalg av materialer.
En taktil fortelling innebærer å bruke materialer med ulik overflate og tekstur, og sette dem i en kronologisk rekkefølge knyttet til et meningsinnhold.

Hverdagsfortellinger
Forslag til tema for oppgaven er åpne og fleksible slik at de kan tilpasses ulike klassetrinn og kompetansemål. Undervisningsopplegget passer også godt for elever med synsnedsettelser. Tema hentes ut fra elevenes hverdag og kan for eksempel være historien om en dag fra morgen til kveld eller konkrete situasjoner eleven opplever gjennom dagen.
- Min ettermiddag
- Min skoledag
- Min lørdag
- Veien hjem fra skolen
- Andre situasjoner som er aktuelle for klassen
Aktiviteten er tenkt for utforsking av taktil sans i kreativ historiefortelling, med vekt på individuelle opplevelser i forbindelse med ulike materialer. Hva assosierer elevene med det materiale de har foran seg? Hvordan kan følelsen av for eksempel varme, kulde, lyd eller vind uttrykkes gjennom berøring av materialene (den haptiske opplevelsen)?
Hva assosierer elevene med det materiale de har foran seg?
Målsetting
Målet for undervisningsopplegget er at elevene skaper individuelle uttrykk og formidler en egen historie gjennom taktil utforskning. Hele klassen gjør samme oppgave og sammenligningen elevene imellom reduseres. Elevene kan fokusere på sin egen prosess, ideutvikling og taktile opplevelse uavhengig av synssansen. Aktiviteten bidrar til erfaringsutveksling og refleksjon om de taktile valgene som er gjort underveis.
Forarbeid
Læreren kartlegger hva skolen har av materialer til oppgaven og sorterer disse i bokser basert på tekstur, størrelse eller lignende. Elevene oppfordres også til å ta med aktuelt materiale hjemmefra, for eksempel gjenbruks- og naturmateriale.
Sørg for at materialene gjøres lett tilgjengelig i klasserommet, men dekk dem til før elevene kommer inn.
Hver elev får synet dekket til med blindfold, buff eller skjerf, slik at alle har samme forutsetning ved bruk av taktilsansen.
Arbeidsprosess
Start gjerne med en idemyldring i klassen om utvalgte tema. Heretter jobber elevene hver for seg med å lage sin taktile fortelling.
Det er underordnet hvordan bildet visuelt ser ut. Det viktigste er hvordan det kjennes ut og at det gir mening og er gjenkjennelig for dem som har laget det. Det er viktig at elementene sitter godt fast og tåler utforskning. Ved å føre hånden over vil eleven kunne gjenkjenne og skille de taktile uttrykkene fra hverandre og huske meningsinnholdet i historien.
- Elevene limer sine materialelementer på et kraftig papir (A4 eller A3 – se flere forslag under rammefaktorer).
- For å skille mellom de ulike sekvensene i fortellingen kan eleven for eksempel bruke Wikki Stix (en bøyelig plasttråd som kan festes og fjernes igjen), slik at det blir enklere å orientere seg underveis og i etterkant.
- Elevene kan eventuelt fortelle sine taktile historier til hverandre to og to i en felles utforsking med hendene, før klassen lager en felles taktil utstilling.
Prosessen i sentrum
Oppmerksomheten ligger på selve prosessen mer enn sluttproduktet. Elevene utforsker materialer på en nysgjerrig og undersøkende måte, og gjennom dette utvikler de den taktile sansen. Den taktile sansen blir primærsansen når vi “fjerner” synet gjennom å bruke blindfold – det kan være en øyemaske, sovemaske, et skjerf eller det klassen har tilgang til. Dette kan hjelpe elevene med å rette oppmerksomheten mot prosessen, og mindre mot sluttresultatet og sammenligningen med andre elever. Økt fokus på den kreative prosessen kan for elevene medvirke til større motivasjon og opplevelse av mestring.
Den taktile sansen blir primærsansen når vi “fjerner” synet gjennom å bruke blindfold – det kan være en øyemaske, sovemaske, et skjerf eller det klassen har tilgang til. Dette kan hjelpe elevene med å rette oppmerksomheten mot prosessen, og mindre mot sluttresultatet og sammenligningen med andre elever.
I etterkant av eget skapende arbeid kan elevene og hele klassen reflektere over de ulike valgene de har gjort. Denne refleksjonen danner et viktig grunnlag for å vurdere arbeidet.
Refleksjon over materialvalg:
- Hva viser hvem vi er?
- Viser valgene noe om dine interesser?
- Viser dette noe om din identitet?
- Sier valgene dine noe om din kultur?
- Andre ting lærer vil at elevene skal reflektere over alene eller sammen
Utstilling – oppleve med hendene
I etterkant samles alle taktile fortellinger i en utstilling på klasserommet eller på skolen. Utstillingen skal oppleves med blindfold av alle andre elever, lærere og foreldre. Opplevelsen av taktile arbeider krever taktil utforsking. Elevene skal ikke se arbeidene før utforsking.
- Alle skal ha blindfold for å oppleve utstillingen med hendene.
- Utstillinga må ligge flatt på et bord for taktil tilgang og utforsking.
- Vi anbefaler å lage en ledelinje i form av et tau til startpunktet av utstillinga og videre framover mot slutten

Alternativ formidling
Et alternativ til formidling kan for eksempel være at elevene lager en podkast om sitt arbeid som andre elever, lærere og foresatte kan lytte til.
Vurdering
Refleksjon over egne valg i den skapende prosessen med å lage sin egen taktile historie, alene eller sammen med medelever, kan være med på å gi et grunnlag for vurdering. Ved at eleven begrunner sine valg av materialer, forklarer sine ideer og setter dette i sammenheng med identitet og kultur, kan eleven vise kompetanse og kunnskap.
I etterkant av eget skapende arbeid kan elevene og hele klassen reflektere over de ulike valgene de har gjort. Denne refleksjonen danner et viktig grunnlag for å vurdere arbeidet.
Samarbeidspartene
Statped sitt oppdrag er å styrke kompetansen til barnehagelærere og lærere i bruk av læremiddel for blinde, svaksynte og tegnspråklige, de skal også være en tydelig, tilgjengelig og attraktiv samarbeidspartner for andre og bidra med relevant kompetanse. Statped har nylig skrevet artikkelen «Kjenn hva jeg tegner» for Kunst og design i skolen til tidsskriftet Form (Holdhus, 2025).
OsloMet vil sikre høy kvalitet i utdanning og forskning blant annet innen lærerutdanning, helsefag og flere estetiske fag. De forsker og vil utvikle ny kunnskap som løser samfunnets utfordringer. OsloMet er også opptatt av å stimulere til likeverd og mangfold og universell utforming står sentralt. Institutt for estetiske fag (EST) har på oppdrag fra Bufdir, gjennomført en kartlegging av spesialrom for kunst og håndverk i grunnskolen. De har blant annet utviklet en egen nettside for universell utforming av kunst og håndverksrom i skolen.
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) skal bidra til økt kvalitet i kunst- og kulturfagene for alle elever i hele opplæringsløpet og i lærerutdanningene. KKS skal utvikle og formidle fagdidaktiske ressurser. Senteret skal også bidra til kompetanseutvikling innenfor kunst- og kulturfag i samarbeid med andre aktører.
KKS er opptatt av å gi elever med ulike funksjonsvariasjoner fullverdig opplæring innen kunst- og kulturfag i hele opplæringsløpet. Senteret har gjennom mange år løftet fram arbeid som gjøres på dette feltet blant annet gjennom digitale ressurser. Konferansen Muligheter. Opplevelse, mestring og inkludering ble arrangert i 2019 og i etterkant kom den fagfellevurderte antologien Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid (Hanssen, 2022).
Les mer
Groth, C., Mäkelä, M., & Seitamaa-Hakkarainen, P. (2013). Making sense. What can we learn from experts of tactile knowledge?. FormAkademisk, 6(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.656
Holdhus, A., Rundmo, K. & Benonisen, S. (2025). “Kjenn hva jeg tegner!”. Form. 59(1). https://www.kunstogdesign.no/ressurser/ressurs/kjenn-hva-jeg-tegner?resourceCollectionId=8e7da464-4e03-4291-9fe7-08498c413171&fbclid=IwQ0xDSwMQCG1leHRuA2FlbQIxMQABHkPdA8LAL1q6zosgjyeqIV7aeHEE4EeixQVgq-_NuVILbsYoYcfjEfULL2h0_aem_jAk3IH2DW9UNo_F4Ya3Spg
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. (2025, 30. juni.). Synstolking og taktil tegning. https://kunstkultursenteret.no/nytt/synstolking-og-taktil-tegning/
Statped. (2025, 6. mai). Hvordan kan du synstolke? https://www.statped.no/tiltak-og-tilrettelegging/sansetap/synsnedsettelser/hvordan-kan-du-synstolke/
Statped. (2025, 6. mai). Hvordan legge til rette for inkluderende praksis? https://www.statped.no/tiltak-og-tilrettelegging/sansetap/synsnedsettelser/hvordan-legge-til-rette-for-inkluderende-praksis/
Statped. (2025, 6. mai). Hvordan oppdage og utforske med hendene? https://www.statped.no/tiltak-og-tilrettelegging/sansetap/synsnedsettelser/hvordan-oppdage-og-utforske-med-hendene/
Statped. (u.å.). Synspedagogisk tilrettelegging for elever som bruker punktskrift. https://www.statped.no/kurs/synspedagogisk-tilrettelegging-for-elever-som-bruker-punktskrift/
Søyland, L., & Lorvik Waterhouse , A. H. (2024). Ikke helt A4! : Betydningen av utforskende, kroppslige og materielle tegneprosesser. FormAkademisk, 17(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5672
Utdanningsdirektoratet. (2024, 1. august). Tilpasse opplæringa for elevar med synsnedsetjing. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/spesialpedagogikk/spesialpedagogiske-fagomrader/synsnedsettelser/tilpasse-opplaringen/#a212685
Papir–prosess–prosjekt
I Planetringen barnehage er prosjektarbeid og utforsking av materialer en viktig del av deres identitet. I denne artikkelen kan du...
Tanker om materiell oppmerksomhet
Ann-Hege Lorvik Waterhouse skriver i denne artikkelen at en materialrik barnehage åpner muligheter, utfordringer og mangfold for barns estetiske praksiser...

