Kunst er et begrep som stadig brukes både i det offentlige og i skolen, oftest uten at innholdet blir presisert. I formidlingssituasjoner er det viktig å operere med et åpent kunstbegrep uten entydige definisjoner. Kunst er det som appellerer til oss, engasjerer oss og vekker glede eller forferdelse. Kunst er det som taler til våre sanser, og det kan ha svært så ulike uttrykksformer. Kunstverket kan ikke forklares med ord, men i formidlingssammenhenger kan vi prøve sammen. Først og fremst er kunstverket seg selv. Det er verket selv vi må vi utsette oss for og personlig ta stilling til: Hva registrerer våre sanser, og hvilke følelser vekkes i oss?
Skolen er et sted for estetisk dannelse. Barn og unge møter kunst i lærebøker, som vi har stolte tradisjoner for i Norge, i bildebøker, i skolenes egne kunstsamlinger, på utstillingsbesøk til museer og gallerier eller på digitale plattformer. Vi tror at den nære kunsten er en verdifull, men lite utnyttet ressurs.
Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) sier noe om kunsten og kulturens plass i skolehverdagen. I møte med kulturelle uttrykk, utvikles elevenes estetiske sans. Kunsten er med på å påvirke både våre fysiske omgivelser, skolemiljøet og samfunnsutviklingen. Læreplanen anerkjenner også at møter med kunst har betydning for den enkeltes personlige utvikling. Å ta i bruk den nære kunsten er en enkel og bærekraftig måte å gi elevene kunst- og kulturmøter på i deres eget nærmiljø, og det håper vi dette heftet vil inspirere til. Den nære kunsten er også et fint utgangspunkt for tverrfaglige prosjekter, noe det gis eksempler på i heftet.
På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.