Gå til hovedinnhold
Sitteunderlagmed heklede blomster
Sitteunderlagmed heklede blomster
Sitteunderlag formes til en sirkel
Sitteunderlag formet som en blomst
Fingerheklede remser

Bilder fra Grosen skole

Sitteunderlag i ull

Nynorsk

Lag sitteunderlag i ull med inspirasjon fra Ung husflid og gamle håndverkstradisjoner. Elevene jobber med ull, form og farge gjennom fingerhekling, toving, sying og montering.

Gosen skole ved kunst- og håndverkslærerne Greta Erland og Lili Frahm Jensen har utarbeidet dette undervisningsopplegget i samarbeid med Kunst- og kultursenteret. De fikk inspirasjon til å jobbe med sitteunderlag i ull etter å ha besøkt nettsiden til Ung Husflid. Ideene de fikk ble videreutviklet, og i dette undervisningsopplegget ser vi hvordan gamle håndverkstradisjoner som fingerhekling, toving, montering og dekorering vedlikeholdes og læres videre til neste generasjon. Kanskje er dette noe å prøve på din skole?

Bakgrunnen for ullprosjektet er at faglærerne brenner for ull, form og farge, og den fleksibiliteten ull har som materiale. Ull er et 100 % fornybart og naturlig og er derfor en av våre mest bærekraftige materialressurser. Gamle håndverkstradisjoner er viktige å holde ved like og lære videre til neste generasjon, mente lærerne som deltok i Kunst- og kultursenteret sitt nasjonale grunnskolenettverk.

Sitteunderlagene er ikke bare pene å se på, de er også praktiske: Noen elever lagde matter til kjæledyr, andre ønsket å bruke dem på kjøkkenstolen eller på tur. Formgummien som fungerer som lim gjør at sitteunderlaget holder fuktigheten borte hvis en f.eks velger å sitte på det i snøen.

I tillegg til å lære om materialet ull, er det viktig at elevene også kjenner til gamle håndverkstradisjoner. Kjerneelementer og kompetansemål i kunst og håndverksfaget legger til rette for dette. Samtidig kan kreativitet og skaperglede utvikles fra idéfase til ferdig produkt. Valgfaget kulturarv og praktisk håndverksfag gir rom for å opparbeide kompetanse både innen materialkunnskap og håndverkstradisjoner.

Gjennomføring

Innledende øvelse

Hvis elevene ikke har erfaring med fingerhekling anbefaler vi at de prøver det, før de begynner å jobbe med designprosess og gjennomføring. Elevene vil da tilegne seg nødvendig materialkunnskap og håndverksteknikker. Dette er en forutsetning for at de skal kunne jobbe i en designprosess. Elevene kan også prøve ut noen grunnteknikker innenfor hekling, nålefilting, toving av detaljer osv. Dette for å være tryggere når de skal designe og lage dekoren på sitteunderlaget.

Designprosess

1. Eleven som designer må øve på å sette brukeren av produktet og dens behov i sentrum. Hva ønsker brukeren og hvem er det?
2. Hvilke behov skal dekkes? Eleven må argumentere for de valgene som tas.
3. Hvilke funksjoner skal produktet fylle? Elevene benytter loggboken og skriver notater, skisser og tegninger.
4. Elevene må kunne se hvilke muligheter de har og utarbeide ulike ideer. Det kan være å jobbe med skisser, både to- og tredimensjonale. Elevene må også kunne prøve ut i ulike materialer. Læreren kan her sette i gang ulike kreative prosesser med idéutvikling. Til slutt velger elevene en av ideene.
5. Elevene må kunne gi den valgte ideen en materiell form. Hvilke materialer, dimensjonering, farger, overflate, detaljer, plassering av detaljer osv. Hva skal de velge og hvorfor har de valgt som de gjør?

Hovedområde produkt:

1. Elevene presenterer prosessen og produktet på grunnlag av designprosessen og de valgene de har gjort. Valgene begrunnes.
2. Lærer avgrenser rammene i materialer og teknikker.

Fremgangsmåte

  • Lag produktet ved å fingerhekle en lang remse av tre nøster tovegarn. Husk at det skal være et sitteunderlag. Tenk på farger, detaljer osv.
  • Fingerhekleremsen toves i vaskemaskin. Velg et kortprogram på 40 grader og tilsett én spiseskje grønnsåpe. Du kan vaske flere remser sammen.
  • Når remsen er tørket formes/snurres den i sirkel på en plate der det er festet dobbeltsidig tape. Sitteunderlaget blir vanntett på siden med formgummi.
  • Pensle med formgummi på den siden som skal vende ned.
  • Lag detaljen /detaljene til sitteunderlaget i den teknikken du har valgt.
  • Når sitteunderlaget er tørt kan detaljen(e) festes. 

Tilpasset opplæring

Opplegget kan enkelt tilpasses og benyttes av alle elever ut fra ulike læringsbehov. For elever som har faglige utfordringer, er det kanskje stor nok oppgave å fingerhekle og forme selve sitteunderlaget? For elever som trenger faglige utfordringer, kan læreren for eksempel gi veiledning til mer avanserte dekoreringsteknikker. Her kan eleven blant annet lære dekorhekling eller tove dekorroser. Læreren kan også utfordre eleven selv til å tenke ut dekoreringsmotiv som sier noe om deres egen eller brukeren av sitteunderlaget sin personlighet eller sine interesser.

Vurdering

Med LK20 kom det nye vurderingstekster knyttet til underveis- og standpunktvurdering. Vi minner også om veiledende kjennetegn på måloppnåelse i kunst og håndverk, 10. trinn.

Eva Lutnæs ved HiOA/Ener Ungdomsskole har laget noen vurderingsspørsmål og et vurderingsskjema til en annen design/redesignoppgave som kanskje kan være til hjelp i prosessen med å vurdere elevenes arbeid i denne oppgaven?

  • Fagsamtale i starten av prosessen. Hvordan forstår elevene oppdraget? Finner de  relevant informasjon? Hvordan fordeles arbeidsoppgavene i gruppa om det
    er gruppearbeid?
  • Vurdering i etterkant av elevpresentasjon. Har eleven/gruppen funnet en troverdig løsning på oppdraget? Hvilke konsekvenser ville andre løsninger ha gitt?
  • Hver elev/gruppe vurderer eget arbeid ved hjelp av kompetanseprofilen (se under)
  • Lærers sluttvurdering med karakter, kompetanseprofil og fremovermelding
    8. – 10. klassetrinn. Her eksemplifisert i valgfaget design og redesign

Elevens kompetanseprofil:

figur av sirkler

Figur: Elevenes kompetanseprofil. Eva Lutnæs

 

Tilleggsressurser

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.