iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold

Samtidslitteratur i barnehagen

Forside av hefte. Liten jente leser i bok.

Foto: Kathrine Pedersen

La deg inspirere til flere lesestunder og nyere bøker i barnehagene! Dette er et veiledningshefte for deg som ønsker mer kunnskap om dagens barnelitteratur og inspirasjon til å formidle denne litteraturen.

Heftet er utviklet i et samarbeid mellom Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen og Norsk barnebokinstitutt, og vi håper det kan inspirere til flere lesestunder og et variert utvalg av nyere bøker i barnehagene.

Innholdet tar utgangspunkt i Rammeplan for barnehagen fra 2017 (heretter forkortet R17). Rammeplanen påpeker at barna skal få oppleve litteratur fra sin egen samtid, og dette krever at personalet må holde seg oppdatert om den nyeste litteraturen.

For å gi barna et rikt utvalg av litteratur i barnehagen har vi valgt å trekke fram ulike typer bøker, si hva som kjennetegner dem, og hvordan du kan bruke dem sammen med barna. Rammeplanen understreker at barnehagen skal arbeide med utforsking, fordypning og progresjon. Gjennom dette heftet ønsker vi å belyse hva det kan bety i arbeidet med litteratur i barnehagen.

Vi har lagt opp til refleksjonsspørsmål som gjerne kan diskuteres i personalgruppen, og bakerst i heftet er det aktivitetsforslag og en liste med
litteratur og aktuelle ressurser.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.