iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold

Foto1-3 : Kunst og håndverks-lærer Camilla Oseland , Figgjo skole  Foto 4-7: KKS

Redesign av bestikk

Har du bestikk liggende som ikke blir brukt? Hva med å gi det en ny sjanse? Metallbestikk er laget av materiale det er verdt å utnytte.  I dette undervisningsopplegget skal elevene oppgradere og redesigne bestikk. Oppgaven egner seg best til å gjennomføre i sløydsalen, men kan fint gjennomføres ute.

Gammelt bestikk får nytt liv

Finn frem gammelt bestikk fra skuffer og skap, og gi det nytt liv. La elevene lete hjemme eller spør den lokale bruktbutikken om de har bestikk å donere til dette prosjektet.  Samle skattene i en felles kasse.

La elevene:

1) Velge seg en kniv, ei skje eller en gaffel fra kassen.

2) Definere hvilke funksjon det nye bestikket skal ha.  F.eks. skje til å bruke på tur, skje til sukkerskålen, smørkniv.

3) Skisse opp ønsket form på et nytt skaft. Skisseprosessen kan gjøres tredimensjonal ved at de f.eks bruker en gulerot som skissemateriale. I denne kan de gi håndtaket ønsket form. Vått papir kan også brukes til å forme et nytt håndtak. Å gi elevene mulighet til å visualisere en tredimensjonal form kan være nyttig i ideutviklingen.

Hjelp eleven i skissefasen og still spørsmål som driver dem frem:

  • Vil sukkerskjeen ligge fint i sukkeskålen uten å ramle ut?
  • Kan skjeen ha flere funksjoner om den f.eks. skal brukes på tur?

4) Finne et passende emne av tre. Benytt gjerne restekassen på sløyden. Ha skissen/arbeidstegningen tilgjengelig slik at emnet som plukkes ut får passelig størrelse.  OBS! Det er viktig at emnet ikke er for smalt. Blir det for smalt kan det sprekke når hullet til metallet skal bores ut og festes.

5) Tegne opp formen på trevirket for å vite hvor en skal sage og forme.

6) Få opplæring i diverse verktøy. Kunnskap om hvordan en skal sette fast emnet i arbeidsbenken uten å ødelegge treverket med hakk fra jernboltene, er særlig viktig.

7) Kutte av gammelt skaft med baufil. For de yngste elevene kan det være fint om læreren hjelper til i denne prosessen. La elevene sette strek der de mener at bestikket skal kappes, du som lærer kan da kappe med vinkelsliper.

8) Borre hull i enden der bestikket skal limes inn, og pusse såret. Blås hullet rent (bruk et sugerør), fyll hullet med trelim og stikk bestikket inn. Tørketiden er ca. 24 timer.

9) Dekorere ved å f.eks. bruke spikkekniv, små huggjern eller svipenn.  Skiss gjerne opp med en myk blyant i forkant. Dekoreringen kan få en større plass i prosessen, særlig for elever som kommer seg hit raskt.

10) Overflatebehandle med naturlig olje, som f.eks solsikkeolje. Dette er viktig for at bestikket skal tåle bruk og vask.

Videreutvikling av oppgaven:

La elevene lage en kuvert bestående av det man trenger til et måltid, som f.eks. kniv, gaffel, skje, tallerken og drikkebeger. Kanskje dere kan lage tallerken og drikkebeger i keramikk?

Forslag til vurderingskriterier for mellomtrinnet:

Eleven har laget et funksjonelt håndtak ut fra elevens definerte funksjon.

Eks på dette kan være:

Eleven har definert at skjeen kan tas med på tur. Bestikket ligger godt i hånden og har ei reim som gjør at den kan henges på beltet.

Eleven har definert at skjeen skal brukes i sukkerskålen. Bestikket står fint i sukkerskålen uten å falle ut.

Se udir.no for utfyllende informasjon om vurdering i faget kunst og håndverk ved å følge denne lenken. 

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.