iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Dame med mørkt langt hår smiler.

Foto: Marius Fiskum/ The answer is land/Vástádus eana by Elle Sofe Sara

Joik og stemmebruk

Grete Daling jobber som førstelektor ved Nord universitet hvor hun blant annet underviser i emnet «Med joik som utgangspunkt». Hun har forsket på joik og stemmebruk og forklarer det sangtekniske ut fra sangteknikken Complete Vocal Tecnique.

Utviklet av: Tove Oppegård Flæsen (KKS)

I forbindelse med publiseringen av temapakken Samisk musikk har KKS intervjuet Grete Daling. I intervjuet forteller hun om joik og stemmebruk.

Er du lærer og skal ha joik i musikkundervisningen?

Det første du bør gjøre, i følge Daling, er å lytte til joik. Det viktigste er at du eksperimenterer: Du er nødt å prøve!

Ikke gjør det for avansert, men tillat deg å forenkle joikene. Lek deg sammen med elevene. Lek deg med volum, med klangen, med styrkegrader, og lek med å bruke stemmen på forskjellige måter.

Finn inspirasjon i innholdet

Daling snakker videre om at joik alltid har en betydning, og nettopp det å finne inspirasjon i det joiken handler om er viktig. For eksempel kan man joike Haren. Denne kan gi en ekstra inspirasjon gjennom at man kan også leker at man er en hare, som springer fortere og fortere.

Hvis vi skal bidra til opplevelse av joik er det viktig å gi deg selv som lærer og elevene tid. Selv om man ikke har vokst opp i en joiketradisjon mener Daling det er riktig og viktig at alle får lov til å prøve, både å lære det og gjøre det, uten at man nødvendig skal kalle seg joikere.

Grete Dalings intensjon er ikke å gjøre joiken teknisk, men hun mener teknikken kan fungere som et verktøy for å uttrykke joiken slik man vil. Gjennom teknikken  kan få fram alle variasjonene i joiken.

Intervjuet kan du høre i sin helhet under.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.