Har du innspill til våre nettsider?  – Klikk her for å gi oss din tilbakemelding!

Indianerne kommer- Kreativitet, vern og respekt for natur

I barnehagen ble barna malt i ansiktet fra tid til annen. En ting som både gutter og jenter ville være var indianer! Personalet identifiserte flere verdier som barnehagen delte med indianerne og som de ville formidle til barna: Vern og respekt for natur, en kreativitet som bruker alt som finnes i naturen og et rikt, skapende miljø som berører alle sansene. Personalet ville gi barna så mange estetiske opplevelser som mulig ved å bruke flere teknikker og ulike materialer.

Mål for prosjektet

  • Vi ville gi barna så mange estetiske opplevelser som mulig ved å bruke flere teknikker og ulike materialer. Dermed kunne barnet finne den uttrykksformen som passet best til barnet selv.
  • Vi ville gjøre ting som var litt utradisjonelle og ikke en gjentakelse av hva de har gjort før i barnehagen.
  • Vi ville stole på barna og vise dem tillit med bruk av verktøy som er sett på som ”farlig” og ”voksent”.
  •  Vi ville bruke hele barnet i prosjektet. Det skulle ikke bare handle om forming, musikk, kunst, fysiske utfordringer eller formidling av fakta; men av alle disse ting og mer.
  • Vi ville bruke barns medvirkning for å fremme deres kreativitet for at de kunne finne fram ting som de syns er interessante og kjekke. De voksne er til stede for å støtte, veilede og ha det gøy.
  • Vi ville skape magiske øyeblikk, med kostymer, musikk og aktiviteter som barna kommer til å huske og å snakke om i framtiden.
  • Vi ville være lekende, lærende voksne som utfordrer oss selv og lærer sammen med barna.

Gjennomføring

Bakgrunn for prosjektet

I barnehagen malte vi barna i ansiktet fra tid til annen. Jentene ville stort sett være prinsesser og «Hello Kitty» mens guttene ville være superhelter. Men en ting som både gutter og jenter ville være var indianer! Selv om guttene og jentene hadde forskjellige fortolkninger av hva en indianer holder på med, var det en felles interesse som vi voksne så at vi kunne bruke videre. Vi identifiserte flere verdier som barnehagen delte med indianerne og som vi ville formidle til barna:

  • Vern og respekt for natur
  • Et øye for detaljer; indianere brukte alt som de fant i naturen og mange av ritualene er basert på observasjoner av dyr eller natur
  • En glede av å være ute
  • Bruk av sang og dans for å skape stemning og markere viktige handlinger

    Indianer var et så vidt tema at det var mulig å dra fram det barna ville. Prosjektet var et eventyr for både voksne og barn. Vi har brukt indianer som inspirasjon fordi indianere er et veldig bredt tema som fungerer mer som en ramme enn et prosjekt hvor vi skal ”lære” barn om indianerne og herme etter det de gjorde. Indianere er brukt som inspirasjon og en arbeidsmåte som kan frigjøre barnas inntrykk og utløse deres kreativitet.

Barn og voksne sitter foran lavvo.

Gjennomføring

Lek med leire

Planen var klar. For første gang hadde barnehagen kjøpt inn ekte leire og barna skulle få lov å lage det de ville; lekefigurer, skåler, kopper eller bare nyte den nye opplevelsen med et nytt materiell. Alt gikk veldig bra, noen av ungene syntes at det var veldig kjekt å lage ”pølser” med leire og sette dem opp på hverandre for å lage en kopp, som de voksne hadde vist, mens andre plasket med våt leire og lagte ”pizza”. Som med så mye annet var prosessen mye viktigere enn resultatet.

Brenneovn

Etter at barna var ferdig å forme leiren, snakket vi litt sammen om hva som skulle skje videre. Det er en ungdomsskole i nabolaget med egen brenneovn og de voksne hadde planlagt å bruke den for å brenne barnas arbeid. ”Hva gjorde indianerne?” spurte en fireåring. De voksne var ikke helt sikre, men de trodde at indianerne lagte et slags bål i et hull. Vi husket hvor gøy det var å lage bål i skogen og vi begynte å tenke. Kan vi brenne leiren slik som indianerne gjorde? Sammen med barna gikk vi på nettet og vi bestemte oss for å prøve.

Rett utenfor barnehagen begynte vi å grave et hull, og det tok noen dager og så måtte vi vente på at regnet skulle stoppe og vinden slutte å blåse. Endelig kom dagen. Vi hev inn papp, sagspon, kull og ved i hullet. Til slutt plasserte vi arbeidet vårt og tente på bålet. Bålet brant hele dagen og barna kunne se på det fra innsiden av barnehagens gjerde. Neste dag gravde vi ut arbeidet. Produktene var svarte, men de fleste var hele og klar til bruk! Det var en stor suksess og noe som barn og voksne snakket om i flere dager.

Barn og voksne står ved bål.

Indianerskog

Som indianere ville vi være ute så mye som mulig. Det var flere muligheter for valg av indianerskog, men til slutt fant vi en lite brukt skog som var 5 minutts tur fra barnehagen. Den var liten, men den var vår! Her hadde vi samlinger, her lekte vi, her bygget vi hva de voksne trodde skulle være en bolig, men ungene gjorde om til et fengsel! Vi kunne tenne bål, finne bær, pinner og steiner for å lage bilder med og klatre og springe i skogen vår. Den var en perfekt arena for å jobbe med verktøy som hammer, sag og drill. Ungene fikk glede av å bruke ”farlige” verktøy og til slutt laget vi et ”fengsel” som barna kunne leke i og vite at de hadde laget selv.

Gutt spikrer en plate på et tre.

Skattejakt!

Vi brukte naturen for å lage kunst og for å leke. Ungene lette etter bær, pinner og steiner. Litt senere i prosjektet lagte vi pannebånd til alle barna og de fikk en kunstig fjær hver for å vise at de var ekte indianere. Barna lette etter ekte fjær å ha i pannebåndene sine og hver tur tok dobbelt så lang tid fordi alle barna var så mye mer oppmerksom på ting som lå på bakken. Vi fant fjær, sopp og ”søppel” som gamle billetter og sjokoladepapir. Etter hvert funn sa barna ”Se hva jeg har funnet” eller ”det kan vi bruke som…”. Vi begynte å se muligheter i ”vanlige” ting som vi nesten ikke hadde lagt merke til før.

Vi lagte fine bilder med blad, stein og pinner. Vi også gikk på skattejakt med indianertegn laget av pinner og stein. Etter en voksen planlagt skattejakt, begynte barna å lage flere for seg selv.

Barn står rundt et bilde de har laget av pinner og bær ute i naturen.

Musikk og dans

Musikk og dans var veldig viktig for indianerne og det var viktig for oss også! Musikk og dans gjør det mye lettere å sette seg inn i en rolle. Vi bruker hørsel, vestibularsansen og taktilsansen for å føle musikken. Vi tok en tur til biblioteket for å finne indianermusikk – noen syntes at det var litt skummelt første gang vi hørte på det. Vi fikk tak i 3 djember som er afrikanske trommer, men som fungerer like godt som indianertrommer! Alle fikk spille trommene og danset til musikk inspirert av det vi hadde hørt på CD-ene og på musikalen ”Hiawatha”. Noen barn fikk også framføre indianersanger foran hele barnehagen under en fellessamling

Mann spiller tromme, barna går rundt i ring og holder hender.

 

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.