Vi har nettopp lansert nye sider – gi oss din tilbakemelding!

Gutt setter pigger i leire, lager pinnsvin.

Hakkebakkeskogen- litteratur som kilde til estetiske opplevelser

Småbarnsavdelingen i Lillevollen barnehage har tatt tak i barnas interesse for Torbjørn Egners bok om Hakkebakkeskogen. De har jobbet med sang, tekst og bilde, og barna har skapt sine egne utrykk av Hakkebakkeskogen og Petter Pinnsvin.

 

Mål for prosjektet

  • Barna er kjent med sanger, bilder, og fortellinger fra Torbjørn Egner.
  • Barna tar i bruk fantasi, kreativitet og skaperglede, med utgangspunkt i de inntrykkene de får gjennom fortellinger, bilder og musikk.
  • Barna opplever fellesskap og samarbeid.
  • Barna er kjent med maling som teknikk og med ulike formingsmaterialer.
  • Barna opplever glede og mestring.
  • Barna medvirker i prosjektet, det er deres prosjekt.

Gjennomføring

Bakgrunn for prosjektet

Vi er en småbarnsavdeling med til sammen 4 voksne og 14 barn i en alder av 1-3 år. Barnehagen har de siste årene hatt musikk som et overordnet tema i det pedagogiske arbeidet. Vi valgte å ta utgangspunkt i Torbjørn Egner fordi et av barna var spesielt interessert i Hakkebakkeskogen, og snakket mye om boka de hadde hjemme. Vi introduserte mange forskjellige fortellinger og musikk for barna, som Egner har skrevet. Resten av barnegruppen fikk også mest interesse for Hakkebakkeskogen, og på bakgrunn av dette fortsatte vi arbeidet videre med fortellingen og musikken som hører med. Dette la rammene for prosjektet.

Gjennomføring

Klatremus og reven

Vi har valgt å lage et fellesbilde. Barna har malt bakgrunnen, og vi har skissert opp et tre som skal males og som klatremus skal sitte i. Vi øver oss på litt maling i forkant av bildet vi skal lage. En spennende prosess, barna er veldig ivrige.

Gutt maler bilde.

Gutt tover ull.

Vi tover Klatremus og Reven. Alle får være med på tovingen, vi klapper og gnur på ulla.

To barn arbeider med fellesbilde.

Nå skal Reven og Klatremus festes. Reven må også få klær på seg slik han har i boka. Barna får velge hvilken farge han skal ha, og hjelper til med limingen.

Barn sitter rundt et bord med et fellesbilde.

Hvilken farge skal Klatremus ha på genseren sin mon tro? Ikke alltid like enig, men vi finner alltid en passende løsning.

Jente maler.

Barna ville ha litt mer farge på bildet, så da var det bare å starte med mer maling. De ville også ha på blader som skulle henge på treet, slik det er i boken, så da tegnes vi noen som vi kunne feste på, samt noen blomster på bakken. Blomstene måtte også ha noen knapper på seg.

Ferdig bilde av karekterer fra hakkebakkeskogen som sitter ved et tre.

Ferdig bilde som henger i gangen på avdelingen. Alle barna har deltatt og er veldig stolte av det, samt at vi har fått masse god tilbakemelding fra foreldrene.

Tegning av pinnsvin hentet fra bok.

Barn sitter ved et bord og lager pinnsvin inspirert av boken.

Vi starter prosessen med å lage Petter pinnsvin. Vi studerer boken og finner ut hvordan han ser ut og hvordan vi vil lage han. Vi ser i boka, mens vi knar og former hver vår Petter pinnsvin, som vi lager ut av formingsleire.

Gutt setter pigger i leire, lager pinnsvin.

Barn samarbeider om maling ute ved et bord.

Prosessene foregikk både ute og inne.

Utstilling av pinnsvinfigurer laget av barn.

Til utstillingen vår av Petter pinnsvin lager vi en gressplen som de kan stå på. Vi maler og fester på blomster slik at våre pinnsvin har fine omgivelse rundt seg. Utstillingen ble satt i gangen, slik at alle som kommer på avdelingen kan se de fine Petter pinnsvin som vi har laget. Alle har sitt eget særpreg. Barna er både stolte og glade når de viser dem frem.

Våre tips til gjennomføring

  • Til å begynne med var det Klatremus og Reven som sto i fokus hos barna. Etter hvert var det Petter pinnsvin som var mest interessant. Det har vært en spennende prosess, og vi har hele tiden evaluert hvordan vi kunne ta prosjektet til neste steg gjennom å snakke med barna og oss voksne imellom, og å observere hva barna var mest interessert i.
  • Vi ønsket å la prosjektet gå over et helt barnehageår for å sikre oss at vi fikk tid til å fordype oss i temaet, og at prosjektet skulle få gå den veien barna ønsket. Vi ser i ettertid at det kanskje er vel lang tid å sette av ett helt barnehageår til å jobbe med et slikt prosjekt. Det var vanskelig å holde tråden så lenge.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.