iframe{width:100%;}table a {display: inline-block;} Gå til hovedinnhold
Tegninger av frosk og 3D-animert frosk.

Froskens livssyklus

Fra egg og rumpetroll til fullvoksne amfibier – livssyklusen til frosker er spennende saker!
I dette tverrfaglige undervisningsopplegget jobber elevene med skravur  og fargesetter froskens livssyklus på papir, tar bilde av arket med kamera på nettbrett, for deretter å se «sine» rumpetroll og frosker svømme rundt i dammen. For å skape levende bilder av de analoge amfibietegningene, bruker elevene appen Quiver.

Tekst, foto og video: Kris Leslie Munthe / barnevakten.no

Det er mange måter å introdusere froskeliv på. Man kan dra ut på tur og besøke små tjern eller vann, vise en video eller se på bilder og lese fakta om amfibiene. I og med at en av hovedfunksjonene i appen er å vise de ulike livsstadiene, er det naturlig å også snakke om hva som skjer fra egg til fullvoksne amfibier.

Visste du at:

  • Frosker legger opptil 1000 egg i løpet av året
  • I neste stadium, som rumpetroll, har skapningen fått gjeller for å puste under vann, akkurat som fisker. I dette stadiet begynner det å dannes bein, munn og lunger
  • Hvor lang tid rumpetroll bruker på å utvikle seg fra egg til ferdig frosk avhenger av temperatur og næringstilgang. I Norge tar det gjerne 2-3 måneder.
  • Frosker kroppslengde kan variere fra 2-3 cm til 30 cm.

Faktaopplysningene er hentet fra Store norske leksikon.

Felles utforsking og samtale

Med tanke på kunst og håndverkdelen kan man også sammenligne  farge, form og størrelse på ulike typer frosker.

  • Hvilke mønstre har froskene – og hvordan skiller dette seg i de ulike stadiene?
  • Er det noe former for symmetri på kroppen?
  • Hvor mange forskjellige måter kan frosker se ut på?
Tre ulike frosker.
Foto fra unsplash.com

Deretter kan elevene – inspirert av bilder, fakta og kjennetegn fra ekte frosker, lage sin egen utgave. Kanskje blir dette noen fargerike, eksotiske amfibier eller mer som de vi er vant til å se i nærmiljøet? Her er det bare fantasien som setter grenser.

Hvordan bruke appen?

Fargeleggingsarkene med froskeliv er delt opp i flere deler. Fra egg til rumpetroll, ung-frosk og fullvoksen. Fem forskjellige stadier av froskens liv skal skraveres og fargelegges for hånd. Her finner du fargeleggingsarkene.

Her er en kort instruksjonsvideo som viser prosessen:

Fargene man velger blir også gjengitt i appen når frosken svømmer rundt i dammen sin. Så fargelegger elevene beina sorte og kroppen rosa for eksempel – vil den animerte frosken se ut slik på mobilskjermen også.

Når alt er skravert med ulike farger, er det bare å dra frem nettbrettet og skanne tegnearket. Det dukker så opp en liten dam på skjermen og man kan trykke seg gjennom de ulike stadiene og se livet som egg, rumpetroll og fullverdig frosk.

Praktiske tips til bruk av appen Quiver

Selv om appen i utgangspunktet er enkel å bruke, er det noen grep som gir bedre forhold ved bruk av appen.

  1. Ha godt lys i rommet
  2. Bruk god tid på selve fargeleggingen for å få best mulig digitalt resultat
  3. Når elevene skal skanne fargeleggingsarkene, må de først skanne QR-koden for å aktivere arket
  4. Trykk på skjermen for å fokusere kameraet.

I teksten om underveisvurdering for 1. og 2. trinn står det:

Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i kunst og håndverk på 1. og 2. trinn når de bruker hender og verktøy til å forme i forskjellige materialer, forteller gjennom digitale og visuelle medier og samtaler om opplevelser av kunst, gjenstander og bygninger.

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom at elevene får varierte sanseerfaringer, bidra i praktisk utforsking og dele ideer og opplevelser. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i kunst og håndverk. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i å fortelle gjennom bilder, forme i materialer og delta med egne meninger i skapende prosesser

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.