Gå til hovedinnhold
Eksempler på blokktrykk mange farger

Å sette spor – blokktrykk på skinn

Undervisningsopplegget «Å sette spor – lær blokktrykk på skinn»  går i dybden på hvordan man kan dekorere med blokktrykk på skinn eller andre egnede materialer. Opplegget er laget av husflidskonsulent og kunst- og håndverkslærer Lill-Heidi M. Olsen i samarbeid med Kunst- og kultursenteret

«Å sette spor – lær blokktrykk på skinn» handler om nettopp sporene; om mønsterbygginga, om dekoren. Det handler om å utvikle egne mønstre ved å la seg inspirere av kulturhistoriske skinnfelltrykk. Man skal formgi eller redesigne en eller flere funksjonelle bruksgjenstander med egen dekor gjennom blokktrykking. De dekorerte trykkene kan lages til ulike produkter som for eksempel gavepapir, boktrekk, mobiltrekk, gymbag, t-skjorte, spisebrikke, duk, puter, veske, toalettmappe, pulsvanter, lue, tapet, gardiner eller Ipad-trekk som beskrevet i dette undervisningsopplegget.

Gjennomføring

Forberedelser

  1. Start med å lete frem fagstoff om skinnfelltrykk på nett, i fagbøker, hos museer, lokale husflidslag eller hos andre. (Se mer under tilleggsressurser). Snakk om hva slags symboler som trykkes på skinnfellen – og hvordan.
  2. Neste trinn blir å finne og samle fagstoff om dekor og mønsterbygging (Se mer under tilleggsressurser) Hvilke virkemidler har man til rådighet i mønsterbygging?
  3. Det er nå klart for praktisk jobbing hvor man:
  • Utvikler og produserer ulike trykkblokker med selvvalgte mønstre.
  • Prøver ut mønstre og bruker forskjellige virkemidler i mønsterdanning på ulike underlag.  Mønsterbygging gir uendelig mange muligheter med gjentakelser og variasjoner i ulike strukturer.
  • Planlegger og produserer eget/egne funksjonelle produkter med blokktrykkdekor i eget mønster.
  • Prosessen og produktet/produktene kan til slutt presenteres i ei utstilling eller på nett. Jobb da med å formidle både produktene og prosessen på en helhetlig og kvalitativ god måte. 

Enkel oppskrift på trykkblokk:

Blokktrykk med saks

Materiell og utstyr til å lage trykkblokk:

  • Liggeunderlag med jevn overflate uten plasthinne. Finnes i ulike tykkelser.
  • Lim. Vanlig trelim eller allroundlim.
  • Kloss, avkapp av tre eller pleksiglassrester egner seg godt.
  • Saks /tapetkniv.
  • Pregeredskap: For eksempel heklenål, strikkepinne, butt nål eller koldnål.

Fremgangsmåte:

  • Klipp/skjær til deler av liggeunderlaget til ønsket form.
  • Lim delene på klossen.
  • La trykkblokka tørke – gjerne under lett press av ei bok eller lignende.

Preg om ønskelig trykkblokka ved å bruke pregeredskap til å trykke/tegne inn dekor i trykkblokka.

Ferdig trykkblokk

Ferdig trykkblokk

Tips til hva man kan trykke på:

  • Stoff i metervare i ulike kvaliteter.
  • Papir i ulike kvaliteter.
  • Tapet, filt, tovet ullteppe.
  • Ferdige produkt/”ready mades” som putevar, kjøkkenhåndkle, T-skjorter, duker, laken, vesker, spisebrikker, laken……
  • Skinn, tre eller på glass

Under innsamling og utprøving av mønster/materiell er det viktig å ta notater i form av foto og faglige stikkord. Slik får man oversikt over de virkemidlene man har benyttet seg av, hvordan de ulike materialene oppfører seg i prosessen, ideer man får underveis osv.

Orange bilde med rulle

Utprøving på farget papir: Sol og stjerne i korsstruktur, fisk i ”fri flyt”.

Orange bilde med hvite fisk

Detalj av papirutprøving. Kanskje kan utprøvingen gis en bruksfunksjon? Trykk på papir kan bli gavepapir eller trekk til skolebøker på et seinere tidspunkt.

sort skinn med trykk

Utprøving av dekkhvit på mørk bunn, fiskestempel på skinn (del av ei gammel skinnbukse). Hva kan dette materialet egne seg til? Nytt pennal, pengebok eller trekk til pass?

fisker i mange farger trykt på skinn

Dyremotivet fisk, trykket på pusseskinn. En farge i flere nyanser skaper helhet. Her: Orange brukket med hvitt og svart.

Trykking

  • Dekk arbeidsbordet. Bruk aviser, voksduk eller plast, du kan gjerne legge et
    speiderteppe under voksduken/plasten.
  • Sett fram fargefat, plastemballasje/pappfat til fargene.
  • Legg fram svamp/rulle. Vanlig skrubb/svamp til oppvask og skumgummirulle er fine å bruke til påføring av farge
  • Prøv ut mønster og dekor
  • Prøv ut farger og mønster på papir og/eller stoff før du går i gang med det

Prøv ut mønster og dekor

Prøv ut farger og mønster på papir og/eller stoff før du går i gang med det endelige produktet. Test ut gjentakelse, rytme, speilvending, border og flatemønster i ulike strukturer. Det gir ofte fine virkninger å trykke flere ganger med samme trykkblokk, uten å påføre ny farge for hvert trykk. Da blir det variasjon i detaljer og lyse og mørke avtrykk. Ulike underlag absorberer farge på forskjellige måter.

Trykk (til) produktet

Når man har funnet ut hvordan det endelige dekoret skal være, trykker man på materialet/gjenstanden som skal bli det endelige sluttproduktet/-ene.
TIPS: Trykkes det på et ferdig og tosidig produkt, må det legges en fargesperre inni, slik at ikke trykkfargen går igjennom begge lagene.

Fiksering
Etter at trykket er tørt, varmefikseres det ved hjelp av strykejern eller tørkeskap.
NB! materialer som skinn og papir fikseres ved hjelp av TID.

Avslutning
Redskap og utstyr vaskes med vann, tørkes og lagres i påvente av neste trykkeprosjekt. Til trykkinga anbefales Lilly stofftrykkfarge. Dette er en farge som fungerer fint på skinn, papir og ulike tekstilkvaliteter som bomull, lin og ull. I tillegg kan fargen brukes på for eksempel tre og gips. Fargen kan bestilles på: www.okani.no, søkeord tekstilmaling. NB! Denne fargen er laga for lyse stoffer. Skal det trykkes på mørke stoffer må man trykke med dekkhvit farge enten alene eller før man trykker med ønsket kulørtone. Det går også an å blande dekkhvit i fargen man skal trykke med.

Arbeid frem et produkt

Gjennom utprøving og utforskning av egne mønstre på ulike materialer opparbeider man seg erfaring og ideer. Prosessen innbyr til mange mulige produkter. Det er motiverende å jobbe frem produkter som har nytteverdi, samt at det er motiverende å bruke egenutviklede mønstre og effekter.
Krav til produktet/-ene er at det har en bruksfunksjon og et mønster som tar utgangspunkt i erfaringer fra utprøvingene i oppgaven. Mønsteret skal ha personlig særpreg og produktet skal være utført i håndverksmessig god kvalitet.

Eksempler på sluttprodukter med bruksfunksjon: Gavepapir, boktrekk, mobiltrekk, gymbag, t-skjorte, spisebrikke, duk, puter, veske, toalettmappe, pulsvanter, lue, tapet, gardiner eller Ipad-trekk.

Eksempel: Oppskrift på IPad-trekk

Fremgangsmåte:
I forkant er det gjort mønsterutprøvinger og tatt struktur- og motivvalg. Idéen til IPad-trekk som produkt kom under utprøvinger av trykk på pusseskinn. Pusseskinnet et er et perfekt materiale å ha direkte mot IPad-skjermen og absorberer farge på en særegen måte.

Trykk på valgt materiell

trykte fisk i farger på skinn

Fiskemotiv trykkes på pusseskinnet: Tre trykk for hver fargepåføring.
Et tips for å skape sammenheng i fargeuttrykket er å bruke en farge. Her er det brukt orange som ren farge og i ulike nyanser der fargen er brukket med hvit og svart. Ved en fargepåføring på stempelet får man avtrykk med tre ulike kvaliteter:

Trykk 1: Fargen er mettet og fyller hele fiskemotivet, grove preginger/tegninger på stempelet kommer godt frem på trykket.
Trykk 2: Fiskemotivet kommer tydelig fram, grove og fine preginger/tegninger vises godt. Fargen fyller motivet og er samtidig transparent.
Trykk 3: Svakt trykk der man aner konturene av fiskemotivet, fargen er transparent.

Klipping, kanting og sying av produktet

to sakser skinn og kliper

Velg ut passende deler av skinnet til IPad-trekket. Grovklipp skinnet til for- og bakside. Legg delene rette mot rette og fest med papirklemmer. Legg IPaden på det doble stoffet og tegn rundt.

Klipp til skinnet med taggesaks ca 0,5 cm utenfor den tegna streken. For å unngå at materialet forskyver seg under klipping, beholdes klemmene på de tre sidene som ikke klippes. Ta bort papirklemmene og vend materialet.
Klipp til materiell til kanting av topp og bunn; her er det brukt skinn. Kanting til IPadtrekkets åpning, består av to deler med lengde = kortsida av trekket x 2 cm og kanting til IPadtrekkets bunn består av en del med lengde = kortsida x 4

skinn med trykte fisker saks nål og tråder

Fest de to kantdelene øverst på hver sin pusseskinndel med klemmer og sy pyntekanten til pusseskinnen ved hjelp av lintråd og skinnål. Det er lett å få jevne sting ved å bruke sikksakk-kanten som mal for stinglengde.

Ipad og trykte fisker på skinn

Neste trinn er å feste den doble bunndelen til de to pusseskinndelene. Det er nå fire lag skinn som skal sys sammen. Sjekk at delene sitter som de skal og fest med klemmer i bunnen og på sidene. Sy sammen med tråklesting. Sy så sammen sidene med tråklesting. Fest alle tråder. IPad-trekket er klart til bruk.

Ipad med skinntrekk med trykte fisker

FORDYPNINGSOPPGAVER

Her er forslag til arbeidsoppgaver som gir elevene mulighet til å fordype seg i temaet mønstertrykk. Disse oppgavene egner seg spesielt godt for elever med behov for faglige utfordringer.

1. Hvorfor dekorerte man de gamle skinnfellene med bilder og mønstre om ingen skulle se dem? Hvis dekoren ikke var til pynt, hva var den til da? Oppsøk kilder på nett og svar.

2. Elevene lager sine egne trykkblokker av kryssfiner og trykker med dem på skinn. Formene skisseres og tegnes, sages ut, files og pusses. Skinnet merkes, klippes og sys før man trykker ønsket mønster på. Se oppskrift og fremgangsmåte i boken Z SPOR #mønster #dekor: Åmot, B. R. & Ophøy, B. (2014): Oslo: Norges Husflidslag. Side 69-73.

3. Elevene samarbeider i grupper og lager ulike produkter som tar utgangspunkt i mønstertrykk på forskjellige materialer. Til slutt organiseres en utstilling hvor elevene sammen planlegger innhold og en kvalitativt god formidlingsmåte. Kan formidlingen kobles til det som står under punktet med de grunnleggende ferdighetene?

4. Elever som har valgt valgfaget produksjon av varer og tenester, tilpasser produksjonen i oppgave 3 til det å lage en egen elevvirksomhet. Ta da utgangspunkt i kompetansemålene for valgfaget og tilpass disse til
produksjonen av de ulike mønstertrykkproduktene.

5. I et av kompetansemålene i læreplanen for kunst og handverk (etter 10. trinn), står det at elevene skal kunne beskrive livsløpet til et produkt og vurdere konsekvenser for bærekraftig utvikling, miljø og verdiskaping.
Gi elevene i oppgave å beskrive livsløpet og historien til skinnfellen som et håndverksprodukt. Be eleven drøfte hva som gjør dette produktet miljløvennlig og bærekraftig. (Jmf. Masseproduserte fabrikkprodukter). Stikkord som kan være til hjelp i drøftingen:
– Materialvalg: skinn/ull/tråd/trykksverte
– Produksjonsmåte
– Bruksområde
– Levetid på produktet

*Foto som ikke er nevnt med opphavsrett, er tatt av Lill-Heidi M. Olsen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Valgfaget levande kulturarv

UTFORSKNING:

Kjennetegn på høy måloppnåelse:

  • Eleven kan utføre teknikken og
    perfeksjonere kvaliteten på handverket.
  • Eleven kan sjå moglegheiter i teknikken og
    prøve ut ulike variantar av denne
    teknikken.

FORMIDLING:

Kjennetegn på høy måloppnåelse:

  • Eleven kan søkje i aktuelle kjelder etter
    informasjon om historia til skinnfellen
    (trykk)
  • Eleven kan lage ulike forslag til løysingar
    og produsere eit sluttprodukt inspirert av
    skinnfelltrykk.
  • Eleven kan reflektere over historikken til
    produktet og sette det i samanheng med
    eget produkt og formidle dette til andre på
    ein formålstenleg og tydeleg måte.

 

 

Tilleggsressurser

MØNSTER MED BLOKKTRYKK / TEKSTILTRYKK

Det eldste bevarte tekstiltrykket vi kjenner er en barnetunika fra 300-tallet funnet i Egypt. Mønsteret på kjolen har hvite tegninger på blå bunn og det er brukt tre ulike trykkblokker for å bygge mønsteret. En kan se på plagget at delene det er sydd sammen av, er klippet ut fra et større mønstrete stoffstykke; en metervare. Man antar at trykte tekstiler i større lengder var handelsvare i Egypt på denne tida.

Blokktrykk er den eldste formen for tekstiltrykk vi kjenner til. Tradisjonelt ble mønsteret skåret ut i et relieff i ei treblokk, påført farge og deretter presset med håndkraft mot skinnet/stoffet. Tekstiltrykk omfatter en rekke metoder og teknikker til å lage mønstre ved hjelp av trykkblokker, sjablonger eller ved bruk av graverte valser.
Det finnes seks tekstiltrykkteknikker: Direktetrykk, påtrykk, etsetrykk, reservetrykk, bakgrunnstrykk og transfertrykk. I denne oppgaven benytter vi direktetrykk og påtrykk. Her trykkes fargen direkte på ufarget materialet eller på farget materialet.
Det er sannsynlig at flere gamle kulturfolk, uavhengig av hverandre, kunne lage mønster ved hjelp av tekstiltrykk. Les mer om tekstiltrykk her: https://snl.no/tekstiltrykk

Blokktrykk på skinnfell

blokktrykk på turkis bunn

Foto: Skinnfellerose/trykkblokk: Nordlandsmuseet/Digitalt museum

Den gamle norske skinnfellen er dekorert med blokktrykk. Måten fellen er dekorert på er helt særegen og annerledes enn alt annet vi finner i folkekunsten vår – og i folkekunst i andre land.

Hva er en skinnfell?

lys skinnfelle

Foto: Skinnfell med trykk: Telemark Museum/Digitalt museum

En skinnfell er flere saueskinn sydd sammen til et tosidig teppe. Fellen har pels på ene sida og skinn på den andre sida. Skinnsida, den delen av saueskinnet som vendte ned mot sauen, kalles også kjøttsida. Skinnfell var vanlig som sengetøy i hele landet. Pelssida blei brukt inn mot kroppen og varma godt når det var kaldt. Den spesielle dekoren på skinnfellen ble altså trykt på kjøttsida av fellen. Blokkene til å trykke med var skåret ut i hardt tre og orresaft blei brukt som farge. Det merkelige var at når fellen var ferdig dekorert, ble dekoren dekket til med et *vevd teppe. Dette vevde teppet kunne til og med bli sydd fast til fellen og skjulte dermed mønsteret som var trykket, for godt. Skinnfelltradisjonen ser ut til å ha holdt seg lengst i øvre Hallingdal og i indre Nordland. Bildemessig er Nordlandsfeller og feller fra Hallingdal svært like. Det virker som om fellestrekkene i bildene kommer fra en felles forståelse og kunnskap. På samme måte som alle i dag forstår ikoner på mobilen eller trafikkskilt uansett hvor vi kommer fra, kunne en tidligere lese dekoren på skinnfellene. *vevd teppe = fellåkle eller felltrek
Hvilke motiv blei brukt på skinnfellen?
Vi deler motivene på skinnfellen inn i fem hovedgrupper

  • Sol
  • Vann
  • Planter
  • Dyr

”Det femte bildet” / Hjerte og Irmen-Sol (Eller Nordens Yin og Yan). De fire første gruppene er grafiske symboler. I den femte gruppen finner vi abstrakte bilder med en dypere mening – ideogram. Trykket ble brukt både fordi det var vakkert og fordi man trodde at ulike ornamenter og symboler kunne både beskytte, gi langt liv, kjærlighet, fruktbarhet og velstand. Fordypningsstoff om disse symbolene finnes blant annet i «Skinnfellboka» (Dahl, 2000).

 

 

 

 

 

 

 

 

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer her.