facebook

TEATERKOSTYMER – EN DETALJ

Introduksjon til læreren:

Dette er en oppgave der elevene jobber med designprosessen med inspirasjon fra en tekst. Det å lage et teaterkostyme kan være et samarbeidsprosjekt med for eksempel norskfaget.

Finn et utdrag fra et dramastykke eller et eventyr. I denne oppgaven er Peer Gynt i Dovregubbens hall brukt som eksempel. Elevene skriver seg inn i teksten, med fokus på beskrivelser av antrekkene til aktørene.

Å lage et teaterkostyme kan være noe helt annet enn å lage et vanlig plagg. Det er viktig at elevene tenker på farger og materialer som skal passe på en scene, og som både skal vises og si noe om karateren.

Opplegget er utviklet av Skrivesenteret ved Ida Magnhild Okkenhaug

Forankring i rammeplanen/ kompetansemål

Valgfaget design og redesign

Designprosessen

  • bruke arbeidstegning, materialskisser eller digitale verktøy og designe en eller flere bruksgjenstander eller kunstprodukter
  • foreta bevisste valg av materialer og teknikker ut fra estetiske, funksjonelle, natur- og miljømessige hensyn og mulighet for gjenbruk
  • beskrive ulike løsningsalternativer

 

Produkt

  • bruke egnede teknikker, materialer og verktøy i produksjonen av en eller flere bruksgjenstander eller kunstprodukter
  • utveksle synspunkter om verdien av design og redesign i et miljø- og samfunnsperspektiv

Prosjektbeskrivelse:
Bilder: